اخبار

ظریف در مورد اف‌ای‌تی‌اف: همه مشکلات را حل نمی‌کند، اما باعث تقویت منافع کشور است

ظریف در مورد اف‌ای‌تی‌اف: همه مشکلات را حل نمی‌کند، اما باعث تقویت منافع کشور است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریورماه، ضمن تاکید بر آن که تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف (FATF)، گروه ویژه اقدام مالی، حلال همه مشکلات نیست، گفت که این کار «یکی از مهم‌ترین بهانه‌های دشمنان ایران» را می‌گیرد.

دولت حسن روحانی برای جلوگیری از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) چهار لایحه «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته»، «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را به مجلس ارائه کرده، ولی تنها اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تصویب شده است.

مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف، که عمدتاً از مخالفان دولت حسن روحانی هستند، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.

موافقان پیوستن ایران به این پیمان‌نامه می‌گویند که مخالفان آن، از شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد بانکی می‌ترسند.

رئیس جمهور ایران قانون جدید مبارزه با تامین مالی تروریسم را در روز ۲۰ مردادماه برای اجرا ابلاغ کرد، اما سه لایحه مرتبط با اجرای این مقررات به دلیل مخالفت رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان تصویب نشده است.

این در حالی است که در میانه شهریورماه محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، به نقل از منابع موثق از توافق آیت‌الله علی خامنه‌ای با تصویب لوایح مبارزه با پول‌شویی خبر داد.

حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در دفاع دوباره از این لوایح گفته است که «مقام معظم رهبری هم این موضوع را به مجلس واگذار کردند و امیدواریم در این فاصله مجلس با این اقدام مهم و اساسی یک بهانه بی‌دلیل را از آمریکا و کشورهایی که خودشان بزرگ‌ترین حامیان تروریسم هستند بگیرد.»

او در توضیحی درباره این لوایح گفت: «سه لایحه‌ای که باقی مانده برای منافع کشور و شفاف‌سازی و مقابله با ایران‌هراسی‌های دروغین در دنیا انجام شده.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در عین حال تاکید کرده است که با تصویب این لوایح «همه مشکلات ما حل نمی‌شود».

او گفت: «این که فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می‌شود تصور اشتباهی است. بدخواهی‌هایی که علیه ایران از سوی سلطه‌طلب‌ها است ادامه خواهد داشت، اما یکی از بهانه‌های مهم از آنها گرفته می‌شود.»

به نظر می‌رسد این توضیحات از طرف وزیر خارجه ایران پاسخی باشد به انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس که در یکی دو روز گذشته چنین نظر داده‌اند که تصویب این لوایح مشکلات اقتصادی و مالی کنونی کشور را حل نمی‌کند.

از جمله محمدرضا حسنخانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، روز سه‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت که «مشکلات کشور بیش از آن که متاثر از عدم تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف باشد، ناشی از تحریم‌های آمریکا است».

به گفته آقای حسنخانی، «البته شواهد نشان می‌دهد که تصویب این لوایح چندان راهگشا نیست، هرچند که دولتی‌ها اصرار دارند که اثرگذار است».

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید که «۸۰ درصد از خواسته‌های اف‌ای‌تی‌اف اجرا شد، اما تأثیر مثبتی بر روابط بانکی نداشت».

جلسه آینده درباره برجام، هفته آینده

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه همچنین خبر داد که هفته آینده ایران با گروه ۱+۵ منهای آمریکا جلسه‌ای دیگر خواهد داشت.

به گفته وزیر خارجه ایران، ایران «منتظر اجرایی شدن اقدامات عملی» اروپا در این زمینه است.

او گفت:‌ «اروپا اقدامات عملی را شروع کرده و ما منتظر اجرایی شدن این اقدامات عملی هستیم. اروپایی‌ها هم می‌دانند بر اساس این اقدامات عملی ما تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

«اقدامات عملی» عبارتی است که یک روز پیشتر علی‌اکبر صالحی به کار برده بود.

آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه خواستار سرعت بخشیدن به تلاش‌های اتحادیه اروپا جهت نجات توافق هسته‌ای با ایران شد.

به گفته آقای صالحی، «ضروری است این گام‌ها[ی اروپا] با اقدامات عملی و محکم‌تری تکمیل شود و رهیافت اقدامات تدریجی، مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست».

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، مهر، رادیوفردا/ ف. دو./ پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…