اخبار

ظریف: هنوز چگونگی اجرای پیشنهادهای اروپا برای ماندن ایران در برجام مشخص نیست

ظریف: هنوز چگونگی اجرای پیشنهادهای اروپا برای ماندن ایران در برجام مشخص نیست

محمدجواد ظریف مذاکره با اروپا بر سر برنامه موشکی ایران را رد کرده است.
محمدجواد ظریف مذاکره با اروپا بر سر برنامه موشکی ایران را رد کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید که هنوز چگونگی اجرای پیشنهادهای اروپا برای ماندن تهران در برجام به طور دقیق مشخص نیست.

در پی خروج ایالات متحده از برجام، ایران مذاکرات فشرده‌ای را با روسیه، چین و سه کشور اروپایی‌- بریتانیا، فرانسه و آلمان- آغاز کرده است که آقای ظریف در گفت‌وگویی که روز شنبه پنجم خرداد با خبرگزاری تسنیم داشته، چگونگی آن را شرح داده است.

به گفته وی، «مذاکره‌های صورت‌گرفته با اروپا سیاه و سفید نیست و باید دید اروپایی‌ها در نهایت چه‌چیزهایی را ارائه می‌دهند».

آقای ظریف اظهار داشت: «اروپایی‌ها در آن ۹ بندی که اعلام کردند به همه حوزه‌های مهمی که باید در برجام انجام شود اشاره کرده‌اند، حالا موضوع سر این است که هرکدام از این بندها را چگونه عملیاتی می‌کنند».

هفته گذشته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پی دیدار با محمد جواد ظریف ۹ مورد را اعلام کرد که قرار است کارشناسان ایران و اتحادیه اروپا بر سر آن گفت‌وگو کنند.

این موارد چگونگی ادامه همکاری‌های اقتصادی میان تهران و اروپا را شامل می‌شود که با خروج آمریکا از برجام به خطر افتاده است از جمله فروش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ایران و نقل و انتقالات مالی، سرمایه‌گذاری در ایران و حمایت از فعالان اقتصادی اروپا در ایران.

آقای ظریف می‌گوید: «الان ما نمی‌دانیم آنها [اروپایی‌ها] چه‌ چیزی ارائه می‌دهند… البته وزارت خارجه دستگاه اقتصادی نیست و ما دستگاه سیاسی هستیم هر چند که همکاران دستگاه‌های دیگر هم همراه ما هستند و نظر می‌دهند».

وی افزود: «نتایج مذاکره و بحث‌های صورت‌گرفته باید به داخل بیاید و مسئولان کشور آن را بسنجند و ببینند آیا آنچه اتحادیه اروپا، روسیه و چین و سایر کشورها ارائه کردند کافی است برای ادامه برجام یا خیر».

تسنیم در این گفت‌وگو همچنین پرسیده که آیا اروپا در مذاکرات خود با ایران بحث برنامه موشکی جمهوری اسلامی را مطرح می‌کند که محمدجواد ظریف این امر را رد کرده است.

وی جواب داد: «آن خبر [مذاکره درباره برنامه موشکی] کاملاً دروغ بود، اتحادیه اروپا آن خبر را خودش تکذیب کرد. این عملیات روانی است که رژیم صهیونیستی راه انداخته است تا این سخنان را منتشر کند، ضمن اینکه بارها گفته‌ایم ما صرفاً درباره برجام مذاکره می‌کنیم و خارج از برجام نه خواسته‌ای و نه حرفی داریم که بزنیم».

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که واشینگتن بر آن دست گذاشته و خواستار مذاکره با ایران شده تا بتوان به توافق جدیدی دست یافت. اروپا نیز در رابطه با برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده، اما تهران تاکید دارد که در این باره مذاکره نخواهد کرد.

مذاکرات ایران و سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در حالی انجام می‌شود که گزارش‌هایی دال بر امتناع برخی شرکت‌های اروپایی از سرمایه‌گذاری در ایران و همکاری اقتصادی با تهران منتشر شده است که نگران تحریم‌های آمریکا علیه خو به خاطر همکاری با جمهوری اسلامی هستند.

ایران از اروپا خواسته که همکاری این شرکت‌ها با تهران را تضمین کند. اما امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره شرکت‌های فرانسوی گفته که آنها خودشان باید در مورد تجارت با ایران تصمیم بگیرند.

آمریکا هشدار داده که اگر تهران شروط واشینگتن را نپذیرد شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه آن وضع خواهد شد. از جمله این شروط توقف غنی‌سازی اورانیوم و عدم حمایت از گروه‌های نظیر حزب‌الله لبنان، حماس و حوثی‌های یمن است.

پیش از این نمایندگان مجلس ایران به نقل از آقای ظریف گفته بودند که «برجام از نظر آقای ظریف، بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد».

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم و سایت رادیو فردا/ س.ن/ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…