اخبار

فاکس‌نیوز: استفاده ایران از خطوط مسافری برای رساندن جنگ‌افزار به حزب‌الله

فاکس‌نیوز: استفاده ایران از خطوط مسافری برای رساندن جنگ‌افزار به حزب‌الله

شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز از اقدام ایران در انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله لبنان از طریق هواپیماهای مسافربری در دوره اخیر خبر داده‌است.

فاکس‌نیوز شامگاه دوشنبه ۱۳ شهریور با استناد به «منابع اطلاعاتی غربی» افزود که محموله‌های انتقالی ایران به لبنان، از جمله شامل قطعات برای مونتاژ موشک از سوی حزب‌الله بوده‌است.

بر اساس این گزارش، ایران در اقدامی که با قوانین پروازهای مسافربری در تضاد است، با هواپیماهای عادی خود از شرکت «فارس ایر قشم» این محموله‌ها را به لبنان برده‌است.

منابع یاد شده به فاکس‌نیوز گفته‌اند در یک مورد بوئینگ مسافربری ۷۴۷ شرکت هوایی ایرانی در ۹ ژوئیه، ۱۸ تیر، ابتدا به فرودگاه بین‌المللی دمشق رسید و پس از یک توقف، به سوی فرودگاه بیروت به پرواز درآمد.

این گزارش اشاره دارد که یک مورد دیگر از پروازها که شک منابع اطلاعاتی را برانگیخت تنها کمتر از ۴ هفته دیگر پس از پرواز ۱۸ تیر بود؛ در روز دوم اوت، ۱۱ مرداد، پرواز مستقیم تهران- بیروت دو ساعت زودتر از موعد اصلی در فرودگاه پایتخت لبنان فرود آمد؛ منابع اطلاعاتی ارزیابی کردند که این پرواز ایرانی از مسیر غیرعادی شمال سوریه استفاده کرده بود.

«فارس‌ایر قشم» در سال ۲۰۰۳، ۱۳۸۲، کار خود را با «سرمایه خصوصی» با کمتر از ۲۰ هواپیما و با مرکزیت در جزیره قشم آغاز کرد و در تهران نیز دفتر دارد.

کار این شرکت در سال ۲۰۱۳ به دلیل سوء تدبیر در امور مدیریتی متوقف شد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد از بهار امسال فعالیت خود را از سرگرفته است.

در گزارش فاکس‌نیوز و رسانه‌های اسرائیل، به تفاوت احتمالی میان «فارس‌ایر قشم» با هواپیمایی «قشم‌ایر» که یکی از شرکت‌های مجموعه هلدینگ «سوری نت» متعلق به بابک زنجانی، کلان‌سرمایه‌دار زندانی ایرانی بود، اشاره‌ای نشده‌است.

اما به گزارش فاکس نیوز، سه عضو سپاه پاسداران از مقامات «فارس‌ایر قشم» هستند. در گزارش‌های منابع خبری ایرانی تا ۴ سال پیش از حفظ‌الله طاهریان به عنوان مدیر عامل این شرکت نام برده می‌شد.

یک منبع اطلاعاتی خاورمیانه‌ای نیز که در این گزارش مورد استناد قرار گرفته، گفته‌است که ایران در تقلای یافتن راه‌هایی جدید برای رساندن محموله‌های جنگ‌افزار برای هم‌پیمانان خود در منطقه است و با این پروازها دارد توانایی غرب در تعقیب را محک می‌زند.

هر چند نام و کشور «منبع اطلاعاتی خاورمیانه‌ای» در این گزارش ذکر نشده، اما این احتمال می‌تواند زیاد باشد که سخن از یک منبع اسرائیلی است؛ کشوری که وزیر دفاع آن، آویگدور لیبرمن، دوشنبه در یک نشست مدیران ارشد در اورشلیم/بیت‌المقدس گفت اسرائیل ایران را در منطقه به‌دقت رصد می‌کند و دست خود را در مقابله با «متعلقات ایرانی» در سوریه و عراق و «هر جای دیگر» «باز می‌بیند».

آویگدور لیبرمن و شماری از مقامات اسرائیلی و نیز آمریکایی در یک سال اخیر گفته‌اند که ایران کارگاه‌های تولید و مونتاژ موشک در لبنان، سوریه و در بخش‌های زیر کنترل نیروهای حوثی در یمن برپا کرده‌است.

به‌نوشته وای.نت، ژنرال یوئل استریک، فرمانده شاخه شمال ارتش اسرائیل، دوشنبه ۱۳ شهریور در همایش مدیران ارشد در اورشلیم/بیت‌المقدس گفته بود که جنگ بعدی اسرائیل در بخش شمالی‌اش، «آخرین جنگ» خواهد بود.

ایران، حزب‌الله یا دولت لبنان به گزارش فاکس‌نیوز واکنش نشان نداده‌اند. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، سال گذشته گفت «نان و آب و موشک و پول حزب‌الله، همه از ایران می‌آید».

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…