اخبار

محکومیت ۱۲ فرد متهم به پیروی از جریان سلفیه در تاجیکستان

محکومیت ۱۲ فرد متهم به پیروی از جریان سلفیه در تاجیکستان

حق نشر عکس xxx
Image caption پیروان سلفیه در تاجیکستان عمدتا با داشتن ریش نامرتب و پوشش لباس متفاوت از دیگران تشخیص داده می‌شوند

دادگاه عالی تاجیکستان یک گروه ۱۲ نفری از اتباع این کشور را که به پیروی از جریان سلفیه متهم شده بودند، به زندان و پرداخت جریمه محکوم کرده است.

طبق اطلاع دفتر مطبوعاتی دادگاه عالی، حکم این افراد ۲۲ سپتامبر اعلام شده و هم اکنون قرار است به اجرا درآید.

جریان سلفیه در تاجیکستان از سال ۲۰۰۹ ممنوع شده و تا حال دهها پیرو این جریان برای مهلت‌های مختلف روانه زندان شده‌اند.

صاحب‌نظران می‌گویند که گذاشتن ریش نامرتب و پوشش لباس ویژه از سوی مردان سلفی، در وقت ادای نماز با صدای بلند “آمین” گفتن و گذاشتن دست بر روی سینه به هنگام ادای نماز از جمله عاداتیست که به پیروان سلفیه نسبت داده می‌شوند.

منابع دادگاه عالی تاجیکستان می‌گویند رهبری گروهی را که اخیرا محکوم شد، کریمجان دولتف، یک ساکن شهر دوشنبه، به عهده داشته و به این دلیل او برای ۱۰ سال به زندان محکوم شده است.

یوسف طاهرف، ایوب شریف‌اف، جمال‌الدین و کمال‌الدین لایق‌اف، حبیب‌الله رحمان‌اف، انور لشکراف و رحمت‌الله‌ غلامف، از اعضای دیگر این گروه، به مدت سه سال روانه زندان شده‌اند.

ولی دادگاه قربان‌علی و علم‌شاه لایق‌اف، ظریف‌خان یوسف‌اف و فیض‌الله شمس‌الله‌یف را جریمه و در تالار دادگاه آزاد کرده است. هر کدام از این افراد باید مبلغ ۶۰ هزار سامانی به دولت بسپارند.

به گفته منابع دادگاه، همه محکومان از ساکنان شهر دوشنبه و نواحی اطراف آن می‌باشند.

سلفیها در تاجیکستان از حدود ده سال پیش از خود درک (اطلاع) دادند و از آن زمان در رسانه‌ها و محافل مذهبی با روحانیان سنتی حنفی در مسائل دینی وارد بحث می‌شدند.

در سال ۲۰۰۹ دادگاه ایشان سراج‌الدین، یک روحانی را که رهبر سلفیها در تاجیکستان خوانده می‌شد، و همچنین پسر او را روانه زندان کرد. بعد از چند سال زندان این دو نفر آزاد شدند.

اما تا حال در باره دست داشتن پیروان سلفیه در فعالیتهای غیرقانونی در تاجیکستان گزارش نشده است. با وجود این، مقامات از گسترش این جریان اظهار نگرانی می‌کنند.

طبق گزارشها، در این اواخر در مناطق مختلف تاجیکستان مأموران امنیتی و انتظامی کارزار موسوم به "ریش‌تراشی اجباری" مردان مذهبی را به راه انداخته‌اند. هرچند مقامات ادعای راه‌اندازی چنین کارزاری را رد می‌کنند.

مدافعین حقوق بشر می‌گویند که "ریش‌تراشی اجباری" ناقض حقوق و آزادیهای مدنی شهروندان، تجاوز به حریم خصوصی آنها و مغایر با قوانین این کشور است. ولی گزارشها حاکیست که این امر در برخی از مناطق تاجیکستان همچنان ادامه‌ دارد.

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که مقامات تاجیکستان نسبت به عناصر و نمادهای مذهبی، مانند داشتن ریش نامرتب از سوی مردان و پوشش حجاب یا روسری از سوی زنان حساسیت دارند.

در گذشته از موارد اخراج دانش‌آموزان زن از مدارس و دانشگاههای تاجیکستان به خاطر پوشش اسلامی گزارش‌هایی منتشر شده است. بر اساس خبرهای رسیده، در برخی از مناطق مأموران پلیس اخیرا شعار و نوشته‌های مذهبی را از خودروها نیز برچیده‌اند.

منتقدان دولت تاجیکستان می‌گویند که این تدابیر نه تنها مفید نیست که مضر هم هست، چون مقامات بیشتر به ظاهر مسئله سر و کار می‌گیرند، در حالیکه افکار افراطگرایانه در درون جامعه به خاطر سیاستهای ناکارآمد، و فقر و فساد هرچه بیشتر گسترش می‌یابد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<