اخبار

مقام اسرائیلی: موافقت سران اروپایی با پایان یافتن حضور نظامی ایران در سوریه

مقام اسرائیلی: موافقت سران اروپایی با پایان یافتن حضور نظامی ایران در سوریه

«یک مقام بلندپایه اسرائیل» به رسانه های این کشور گفت، سران سه قدرت اروپایی که نخست وزیر اسرائیل این هفته با آنها دیدار کرد، «موافق بودند که باید به حضور نظامی ایران در سوریه کاملا پایان داد».

«مقام ارشد اسرائیلی» که نامش برده نشده روز پنج‌شنبه، ۱۷ خرداد، از جمله در گفت‌وگو با بخش انگلیسی تایمز اسرائیل افزود، مذاکرات انجام شده میان نخست وزیر با رهبران اروپایی در ارتباط با ختم حضور ایران در سوریه، «پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است».

بنیامین نتانیاهو روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری در سفر به سه کشور اروپایی، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با محوریت «ایران» گفت‌وگو کرد.

آقای نتانیاهو در آغاز هر دیدار با رهبران اروپایی در برابر دوربین ها، و سپس در دو نشست خبری در پایان مذاکراتش با صدراعظم آلمان، رئیس جمهوری فرانسه و وزیر خارجه بریتانیا، تاکید کرد که هدف اصلی او از این دیدارها، جلب نظر این کشورها نسبت به جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه و نفوذ ایران در منطقه بود.

خانم مرکل در نشست خبری دوشنبه در برلین گفت که نگرانی اسرائیل از حضور ایران در سوریه را درک می کند و آلمان نیز معتقد است که باید با تحرکات ایران در سوریه و منطقه مقابله شود.

رهبران فرانسه و بریتانیا نیز سخنان مشابهی بیان کردند.

ایران و سوریه تاکید دارند که حضور نظامی ایران در سوریه، با دعوت دولت قانونی دمشق و بر اساس یاری «مستشاری» است، در حالی که استقرار نظامی روسیه در سوریه، با هدف مشابه بقای حکومت بشار اسد، از شهریور ۱۳۹۴، حضور فعال نظامی ضمن داشتن دو پایگاه است.

اسرائیل اما با حملات وسیع هوایی ماه‌های اخیر به هدف های نظامی ایران در سوریه، صریحا به روسیه گفته است که اگر مسکو خواهان حفظ ثباتی است که تا به حال برای حکومت بشار اسد حاصل شده باید با اسرائیل در بیرون راندن ایران از سوریه همکاری کند.

در این میان، به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، هیئت ارشدی از مقامات نظامی روسیه شامگاه چهارشنبه، ۱۶ خرداد، برای ادامه گفت‌وگوهای دو کشور در مورد حضور نظامی ایران در سوریه، به اسرائیل رسید.

سفر هیئت روسی به تل آویو، چند روز بعد از دیدار آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل از مسکو و مذاکرات با همتای روسش، سرگئی شویگو، و حدود یک ماه بعد از آخرین دیدار بنیامین نتانیاهو از مسکو و ملاقات او با ولادیمیر پوتین در ارتباط با ایران رخ می‌دهد.

ایران محور اصلی دیدارهای اخیر نتانیاهو و لیبرمن از روسیه بود.

به گزارش رسانه های اسرائیل، اولویت در مذاکرات اسرائیل با هیئت روس ایجاد منطقه حائل با هدف دور کردن نظامیان ایران و همپیمانانش از هفتاد کیلومتری مرزهای سوریه با اسرائیل است هر چند که اسرائیل به روسیه تاکید کرده که «حضور ایران در سراسر سوریه را قبول ندارد و هر گاه که لازم بداند، آنها و همچنین همپیمانان ایران را هدف حمله قرار خواهد داد».

به گفته نتانیاهو، «روسیه نیازهای امنیتی اسرائیل در مورد سوریه را درک می کند» و «هماهنگی های نظامی» دو کشور در مورد اقدامات اسرائیل در روسیه «مفید و رضایتبخش است».

از سوی دیگر مقامات رسمی ایران تاکنون به موضع‌گیری‌های اخیر روسیه واکنش صریحی نشان نداده اند، هرچند که در برخی از رسانه های ایران، پرسش هایی در مورد نزدیک شدن روسیه به دیدگاه‌های آمریکا و اسرائیل علیه ایران در سوریه مطرح شده است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا