اخبار

مولاوردی: دولت در اثرگذاری بر پرونده خارجی‌های زندانی در ایران ناتوان است

مولاوردی: دولت در اثرگذاری بر پرونده خارجی‌های زندانی در ایران ناتوان است

دستیار رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی می‌گوید که دولت حسن روحانی در اثرگذاری بر پرونده اتباع خارجی زندانی در ایران ناکام بوده است.

در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز جمعه، ۲۳ شهریور، منتشر شد، شهیندخت مولاوردی گفت که برخورد قضایی با نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، مورد تأیید دولت حسن روحانی نیست اما دولت در تأثیرگذاری بر این پرونده ناکام بوده است.

او اذعان کرد که دولت برای به چالش کشیدن اقدامات قضایی دست بسته است، به ویژه زمانی که پای فعالان مدنی و اتباع خارجی در میان است.

نزار زکا، سه سال پیش به دعوت خانم مولاوردی که در آن زمان معاون امور زنان و خانواده حسن روحانی بود به ایران سفر کرد، اما هنگام مراجعه به فرودگاه برای بازگشت از ایران، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد.

او دیرتر در دادگاهی که به طور غیرعلنی برگزار شد، به جاسوسی متهم و به ده سال زندان محکوم شد.

این روند، به گفته خانم مولاوردی، «مورد تأیید دولت نیست». او اضافه کرد: «ما هر چه در توان داشتیم انجام دادیم تا این روند را متوقف کنیم، اما می‌بینیم که در اثرگذاری قابل توجه بر این روند ناکام بوده‌ایم».

دستیار حسن روحانی در امور حقوق شهروندی یادآور شد که «اقدامات یک قوه می‌تواند تلاش‌های یک قوه دیگر را خنثی کند».

خانم مولاوردی از جمله به بازداشت اخیر شماری از وکلای پرونده‌های حقوق بشری اشاره کرده که از نگاه او «تشدید سرکوب جامعه مدنی» توصیف شده است. او همچنین به تلاش‌های دولت روحانی برای کمک به آزادی دانشجویان زندانی و دانشجویان ستاره‌دار محروم از تحصیل اشاره کرده است.

در مورد نزار زکا، خانم مولاوردی اذعان کرده که حضور او در ایران با اجازه مقام‌های رسمی بوده و گفته است که به یاد دارد در کنفرانسی که آقای زکا شرکت داشت، با هم شام خورده‌اند و عکس دسته‌جمعی گرفته‌اند.

به گفته دستیار حسن روحانی، بعدتر مطلع شده که آقای زکا در راه بازگشت به فرودگاه بازداشت شده، و همچنین به دلیل حکم سنگینی که علیه او صادر شده در زندان به سر می‌برد.

خانم مولاوردی اضافه کرده که چنین اقداماتی قطعاً به تصویری که از امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، در خارج از کشور به چشم می‌آید، ضربه می‌زند و «تصویری غیرواقعی» از کشور ارائه می‌کند، گرچه به گفته او «واقعیت این نیست».

در واکنش به این گفته‌ها، وکیل نزار زکا در آمریکا، از موضع‌گیری خانم مولاوردی استقبال کرده، اما گفت که چنین اظهاراتی این واقعیت را که «نزار ربوده و زندانی شده و با او همچون یک مهمان برخورد نشده» تغییر نمی‌دهد.

جیسون پوبلت که در واشینگتن وکالت آقای زکا را به عهده دارد ضمن استقبال از این نکته که نزار «به اشتباه متهم شده» اشاره کرد که او سومین سال حبس خود در ایران را می‌گذراند و «این بی‌عدالتی فشاری سنگین و غیرقابل توصیف به او و خانواده‌اش وارد کرده است».

منابع: گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ م. ا./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…