اخبار

مکرون خواستار گفت‌وگوی فراگیر درباره برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه شد

مکرون خواستار گفت‌وگوی فراگیر درباره برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه شد

حسن روحانی ( راست) در تماس تلفنی با امانوئل مکرون گفته که ایران به «همه تعهدات» خود در برجام عمل کرده است.
حسن روحانی ( راست) در تماس تلفنی با امانوئل مکرون گفته که ایران به «همه تعهدات» خود در برجام عمل کرده است.

همزمان با درخواست رئیس‌جمهوری ایران از کشورهای متعهد به برجام برای اقدام عملی به منظور نجات این توافق، همتای فرانسوی وی خواستار گفت‌و‌گوی بیشتر بر سر برنامه موشکی جمهوری اسلامی و نقش تهران در خاورمیانه شد.

حسن روحانی روز دوشنبه پنجم شهریور در گفت‌و‌گوی تلفنی با امانوئل مکرون، ضمن تاکید بر تمایل ایران به باقی‌ماندن در برجام، گفت که «اگر در زمینه تضمین کانال‌های مالی و پولی، نفت، بیمه و حمل و نقل، آینده برنامه اجرایی اروپا روشن نباشد»، جمهوری اسلامی «اقدامات دیگری را خواهد داشت».

آقای روحانی توضیح بیشتری در این زمینه نداد، اما اضافه کرده که ایران به «همه تعهدات» خود در برجام عمل کرده است.

به گفته او، با توجه به خروج یک جانبه آمریکا از این توافقنامه، تهران «از سایر طرف‌ها انتظار دارد که به برنامه‌های خود برای حفظ این توافق، سرعت و شفافیت بیشتری دهند.»

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که با اعلام خروج ایالات متحده از این توافق، اتحادیه اروپا تعهد داد که در صورت پایبندی ایران به برجام بسته‌های اقتصادی برای حفظ این توافق در نظر خواهد گرفت.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز نوشته، رئیس جمهوری فرانسه در تماس با روحانی ضمن اعلام پایبندی کشورش به برجام، خواستار گفت‌و‌گوی گسترده‌تر میان ایران و غرب درباره حوزه‌های دیگر از جمله برنامه موشکی جمهوری اسلامی و نقش ایران در منطقه خاورمیانه شده است.

وی افزود که پاریس تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا در ماه‌های پیش رو از ایجاد یک بحران جدی در این زمینه جلوگیری شود.

اتحادیه اروپا اگرچه در زمینه خروج از برجام با آمریکا اختلاف دارد،‌ اما رهبران چند کشور اروپایی از جمله مکرون و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بارها نسبت به برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

کشورهای غربی بویژه ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران و بازوی اجرایی آن نیروی قدس سپاه پاسداران را متهم می‌کنند که در جنگ‌های منطقه‌ای در سوریه و یمن دست دارد و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته است.

از سوی دیگر، تهران بارها تهدید کرده که در صورت ممانعت آمریکا از فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، نفت دیگر کشورها نیز نباید از تنگه هرمز صادر شود؛ اظهاراتی که با انتقاد و واکنش شفاف مقام‌های آمریکایی روبرو شده است.

منابع: ایرنا، مهر، رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا