اخبار

نتانیاهو: ایران برای حمله به ما ۸۰ هزار جنگجو از پاکستان و افغانستان به سوریه آورده است

نتانیاهو: ایران برای حمله به ما ۸۰ هزار جنگجو از پاکستان و افغانستان به سوریه آورده است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی ایران «۸۰ هزار جنگجوی شیعه از کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان» را برای انجام حملات به اسرائیل و «تغییر مذهب» اکثریت سنی سوریه به سوریه آورده است.

آقای نتانیاهو هم‌چنین می‌گوید که کشورش با بمباران پایگاه‌های نیروهای شیعه هم‌پیمان با ایران در سوریه «به امنیت و ثبات منطقه و خارج از خاورمیانه» کمک کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل، سخنان بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه ۲۴ خرداد در یک همایش بین‌المللی امنیت داخلی در بیت‌المقدس/اورشلیم، با حضور وزیران امنیت داخلی از آمریکا و بیست کشور دیگر بیان شده‌است.

جمهوری اسلامی ایران برای نبرد با مخالفان بشار اسد و گروه «حکومت اسلامی» یا داعش نیروهای نظامی خود را در قالب «مدافعان حرم» به سوریه و عراق فرستاده و شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را نیز در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام کرده است.

تاکنون تعداد قابل توجهی از این نیروها که در این دو کشور کشته شده‌اند٬ در چندین شهر ایران تشییع و به خاک سپرده شده‌اند.

مقام‌های اسرائیل در یک سال اخیر با ابراز نگرانی شدید از «خطرات ناشی از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه»، حمله به برخی از «هدف‌های ایرانی» در سوریه را تأیید کرده‌اند اما سخنان بنیامین نتانیاهو یکی از موارد نادری است که حملات اسرائیل به مواضع شبه نظامیان شیعه متحد ایران با جزئیات بیشتری تأیید می‌شود.

به گفته نتانیاهو، اقدام ایران درآوردن «۸۰ هزار جنگجوی شیعه از کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان به سوریه و استفاده از آنها، «فرمول شعله‌ور شدن جنگ دیگری در منطقه است که می‌تواند ماهیت دینی و مذهبی داشته باشد و به مهاجرت میلیون‌ها تن به اروپا و درگیری و ترور در شمار زیادی از کشورهای دیگر بینجامد».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت «معلوم است که ما به آنها اجازه این کار را نمی‌دهیم؛ با آنها مبارزه می‌کنیم؛ پایگاه‌های شبه نظامیان شیعه را بمباران کرده‌ایم و با این کار، به امنیت کشورهای شما و امنیت جهان کمک کرده‌ایم».

بنیامین نتانیاهو با نشان دادن نقشه‌ای از منطقه، در حالی که جغرافیای ایران، عراق، سوریه، لبنان و یمن در آن سیاه رنگ زده شده بود، گفت، «۹۶ درصد مردم سوریه سنی هستند و ایران با آوردن شیعیان، نه تنها می‌خواهد به اسرائیل حمله کند بلکه می‌خواهد سنی‌ها را شیعه کند».

اسرائیل ماه گذشته پس از آنکه از بلندی‌های جولان سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفت، «سنگین‌ترین حملات به سوریه» پس از جنگ سال ۱۹۷۳ را علیه «هدف‌های ایرانی» در نقاط مختلف سوریه انجام داد و به گفته آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، «تقریباً همه آنها را نابود کرد».

چند حمله دیگر بعد از آن نیز در سوریه به اسرائیل نسبت داده شد و نتانیاهو با این تهدید که «حتی به قیمت جنگ مستقیم با ایران، نخواهد گذاشت که ایران و هم‌پیمانانش در سوریه حضور نظامی دائمی داشته باشند»، هفته گذشته نیز به سه کشور اروپایی سفر کرد.

اما ایران تأکید کرد که «جبهه مقاومت» ۵ هفته پیش با حملات راکتی، به تجاوزات پیشین اسرائیل به سوریه پاسخ داد.

هر چند که حسین سلامی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران، جمعه گذشته، در سخنانی در شهر مشهد در آخرین جمعه ماه رمضان، همزمان با تظاهرات ضد اسرائیلی «روز قدس» در ایران، رخدادهای شب حمله راکتی به جولان اسرائیل را به گونه‌ای تشریح کرد که ارتباط ایران با این حملات روشن‌تر بود.

اما حسین سلامی در همین حال مدعی شد که «از آن روز، دشمن صهیونیستی دیگر هیچ غلطی نکرده‌است».

در این میان، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، این هفته در تازه‌ترین مصاحبه خود، که با العالم، شبکه عرب‌زبان صدا و سیمای ایران، انجام شد، تأکید کرد که حضور نیروهای ایرانی در سوریه «مستشاری» بوده اما افزود که کشورش حق خود می‌داند که در صورت لزوم به ایران نیز پایگاه نظامی بدهد.

بشار اسد، مانند ایران، اسرائیل را متهم کرد که از معارضین سنی در جنگ داخلی هفت ساله سوریه حمایت کرده و کشورش عملاً با اسرائیل نیز در جنگ بوده‌است.

این در حالی است که اسرائیل تأکید کرده‌است که از آغاز جنگ داخلی سوریه، در این بحران خونین و پرتلفات، تنها زمانی دخالت کرده که پای امنیت و منافع ملی اسرائیل در میان بوده‌است.

اسرائیل تا پیش از بلند کردن صدای اعتراض‌هایش در سطح منطقه و جهان از «خطرات ناشی از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» ، انتقال سلاح سنگین و نیمه‌سنگین برای حزب‌الله از خاک سوریه را مهم‌ترین «خط قرمز» تعیین کرده بود اما در دوره اخیر تأکید کرده که این «خطوط قرمز» گسترش یافته‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی پنج‌شنبه در همایش امنیت داخلی کشورش در اورشلیم/بیت‌المقدس، این را نیز گفت که هر چه بیشتر سرزمین‌های تحت خلافت داعش در منطقه محدود شد، ایران تلاش کرد تا مناطق تحت نفوذ خود را گسترش دهد.

به گفته نتانیاهو، با وجود ناکامی داعش در منطقه، نیروهای وفادار به آن هنوز در صحرای سینا در شمال مصر پایگاه دارند.

«فرمول ساده کنترل اوضاع امنیتی در اسرائیل»

نتانیاهو همچنین با نشان دادن یک داده‌نما (اینوگرافیک) تأکید کرد که عملیات تروریستی در داخل اسرائیل از سال ۲۰۱۵ تا ماه جاری امسال، روند کاهشی چشمگیر داشته و در حالی که در اوج «انتفاضه چاقوها» ۶۴ حمله در یک ماه به اسرائیلی‌ها صورت گرفت، این رقم در ماه جاری به صفر نزدیک شده‌است.

نتانیاهو گفت، مهاجمان فلسطینی با هدف «شهید شدن» می‌آمدند و می‌خواستند هر چه بیشتر اسرائیلی‌ها را بکشند اما وقتی توانستیم کاری کنیم که ده‌ها حمله آنها کمترین تلفات و آسیب جانی را داشته باشد، «شهید شدن» آنها به قیمت هیچ بود.

همچنین به گفته وی، اگر کشورش می‌خواست تنها با دستگیر کردن مهاجمان آن‌ها را از این کار بازدارد، موفق نمی‌شد و تقریباً در ۷۰ درصد از هر حملات آنها به نظامی‌ها و غیرنظامی‌ها، فارغ از اینکه آسیبی داشته یا نه، مهاجمان کشته شدند و با این فرمول «ساده اما جدی» وضع کنترل شد.

وی در همین حال گفت که کشورش میان «امنیت و حقوق بشر، توازن را رعایت کرده‌است».

این توضیحات هم‌زمان است با این خبر که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای استفاده «بی‌رویه و بیش از حد زور» توسط اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در غزه را محکوم کرده‌است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…