اخبار

نتانیاهو: با رهبران اروپایی درباره دو موضوع مهم حرف‌می‌زنم؛ «ایران و ایران»

نتانیاهو: با رهبران اروپایی درباره دو موضوع مهم حرف‌می‌زنم؛ «ایران و ایران»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آغاز یک سفر چهار روزه اروپایی، برای گفت‌وگو با رهبران سه قدرت اروپایی با محوریت ایران، دوشنبه چهاردهم خرداد، وارد برلین پایتخت آلمان، شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو پیش از پرواز از تل‌آویو به سوی برلین، که نخستین توقفگاه او در این سفر است، مذاکرات خود را با سران آلمان، فرانسه و بریتانیا «مهم» نامید و گفت دو موضوع را در دیدار با سران اروپایی مطرح می‌کند؛ «ایران و ایران».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «لازم است که به فشار بر ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای اش ادامه داد و فکر می‌کنم که جا دارد که این فشار، سنگین‌تر شود و حتی اگر در این موضوع، توافق کامل وجود ندارد، اما در طول زمان می‌توان به تفاهم لازم رسید».

اسرائیل ماه گذشته با قدردانی از خروج آمریکا از برجام، خواستار آن شد که اروپا نیز از سیاست آمریکا پیروی کند و ایران را زیر تحریم‌های «فلج‌کننده» قرار دهد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، که آقای نتانیاهو در سفر این هفته خود با آنها دیدارهای جداگانه می‌کند، تأکید کرده‌اند که حفظ برجام ضرورت دارد.

سران سه قدرت اروپایی در همین حال گفته‌اند اهمیت حفظ برجام از جمله در این است که بتوان ایران را به مذاکرات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای آن کشاند تا برنامه موشک‌های بالیستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران از جمله در سوریه، که مورد حساسیت شدید اسرائیل است، مورد بحث قرار گیرد؛ دو مطالبه‌ای که ایران آن را قویاً رد کرده است.

ایران همچنین مذاکرات دوباره بر سر برجام را رد کرده و یک روز پیش از ورود بنیامین نتانیاهو به اروپا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، در نامه‌ای به همتایان خود در جهان، از جمله در قدرت‌هایی که در برجام سهیم بودند، خواهان تشدید تلاش آنها برای حفظ این توافق شد.

نخست‌وزیر اسرائیل اما بامداد دوشنبه پیش از ترک تل‌آویو به سوی اروپا این را نیز گفت «تجاوزگری ایران در منطقه، و بویژه تلاش‌های آن برای تثبیت نظامی‌اش در سوریه با هدف حمله به اسرائیل از سوریه، باید مهار شود و امیدوارم در این مسئله، بتوانیم به سیاستی برسیم که مورد توافق همه ما باشد».

اسرائیل در دوره اخیر با تأکید بر اینکه حضور نظامیان ایران و همپیمانان شیعه آن در هیچ جای سوریه را «تحمل نخواهد کرد»، به صراحت گفته است که «به این نیروها و هدف‌های آنها در هر جای سوریه حمله خواهد کرد».

اسرائیل در راستای بیرون راندن ایران و سایر شیعیان شبه‌نظامی مورد حمایت ایران از سوریه، سیاست فعالانه‌ای در پیش گرفته و از جمله بیشترین تماس‌ها را در روزهای اخیر با سران روسیه انجام داده است و همزمان نیز حملات نظامی متعدد به هدف‌های ایرانی و وابستگان آنها در سوریه را دنبال کرده است.

روز دوشنبه نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت با سران سه کشور اروپایی که به آنها سفر می‌کند، «روابط بسیار نزدیک و خوب» دارد که «برای اسرائیل حائز اهمیت است»، و یادآور شد در بخش سفرش به فرانسه، هفتادمین سال مناسبات دوستی دو کشور نیز که از آغاز تأسیس اسرائیل «در عرصه‌های متعددی در جریان بوده است»، در آیینی یادآوری می‌شود.

همچنین آقای نتانیاهو در حالی برای چندمین بار در یکسال اخیر برای گفت‌وگو با ترزا می به لندن می‌رود که پایتخت بریتانیا شامگاه یکشنبه شاهد جشن هفتادمین سال تأسیس اسرائیل بود. جشن میدان ترافالگار، با حضور مقامات و هنرمندان اسرائیل و با شرکت یهودیان و دوستداران اسرائیل برگزار شد.

با وجود این، فلسطینی‌ها و طرفداران آنها، در اعتراض به سفر آقای نتانیاهو، همانند بارهای گذشته، تظاهرات اعتراضی، از جمله در پاریس تدارک دیده‌اند.

تایمز «سند محرمانه ایرانی تولید بمب اتمی» را مشاهده کرده است

در آستانه سفر نخست وزیر اسرائیل به اروپا، روزنامه‌های تایمز و اکسپرس در بریتانیا یکشنبه گزارش دادند که اسرائیل اسناد اتمی ایران را که به تازگی «به دست این کشور رسید»، در اختیار لندن و چند دولت دیگر اروپایی قرار داده است.

بنیامین نتانیاهو چند هفته پیش در یک کنفرانس خبری در وزارت دفاع اسرائیل، از «بیش از نیم تن اسناد» برنامه هسته‌ای ایران، رونمایی کرد و گفت هدف اصلی ایران، بر خلاف «همه دروغ‌های سران تهران در طول دو دهه» تولید بمب اتمی بود و برجام بر اساس «دروغ‌های ایران» تنظیم شد.

نخست‌وزیر اسرائیل چند روز پیش از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خروج کشورش از برجام را اعلام کند، از بیش از یکصد هزار سند «رسیده به دست اسرائیل» رونمایی کرد.

رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده بودند که اسرائیل ضمن هماهنگی با آمریکا و برای اینکه تصمیم آقای ترامپ در خروج آمریکا از برجام پشتوانه قوی‌تری داشته باشد، از اقدام موساد اسرائیل در دستیابی به آرشیو اتمی ایران رونمایی کرد.

اکنون به نوشته تایمز، خبرنگار این روزنامه بخشی از این اسناد را مشاهده کرده که از جمله شامل نامه‌ای است که در آن مسئولیت تولید بمب اتمی به وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران محول شده است.

ایران در برابر این اقدام موساد سکوت کرد، اما همچنان مدعی شد که برنامه اتمی‌اش همواره هدف‌های مسالمت‌جویانه داشت و «اسرائیل سابقه دروغگویی» و «ایران‌هراسی» دارد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه سفر بنیامین نتانیاهو به اروپا را «تور ضد ایرانی» نخست‌وزیر اسرائیل توصیف کرده و نوشته است «هنوز زود است بتوان درباره سرنوشت تلاش‌های نتانیاهو در اروپا داوری کرد».

این گزارش تأکید می‌کند که «بخش مهمی از سرنوشت این کوشش‌ها به جدیت اروپایی‌ها در حفظ برجام بستگی دارد».

به نوشته ایرنا، «اروپایی‌ها اینک در دو راهی بزرگی قرار دارند؛ یا بر موضع خود بمانند و در راه حفظ برجام تمام تلاش خود را بکنند و تضمین‌های لازم را به ایران بدهند یا تسلیم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی (اسرائیل) شوند و در میدانی که آنها طراحی کرده‌اند، بازی کنند».

با وجود علاقه‌مندی سران اروپا به حفظ برجام، ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ اروپایی در هفته‌های پس از خروج آمریکا از برجام و حتی پیش از آنکه تحریم‌های آمریکایی علیه ایران بازگردد، با ایران قطع رابطه کرده و طرح‌های پیشتر امضا شده خود با ایران را راکد گذاشته‌اند تا منافع خود در ارتباط با آمریکا را حفظ کنند و از جریمه‌های سنگین احتمالی از سوی آمریکا در امان بمانند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا