اخبار

نخست وزیر اسرائیل: ترامپ را به خروج از برجام متقاعد کردم

نخست وزیر اسرائیل: ترامپ را به خروج از برجام متقاعد کردم

بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل مدعی شده است که او دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا را به بیرون رفتن از برجام «متقاعد کرد».

بنیامین نتانیاهو با نسبت دادن اعتبار تصمیم دونالد ترامپ به خروج آمریکا از توافق هسته ایِ سه سال پیش میان ایران و شش قدرت جهانی به خود، این امر را یک موفقیت برای اسرائیل دانست.

نخست وزیر اسرائیل این سخنان را ظاهرا شامگاه سه شنبه ۲۶ تیرماه در میان جمع محدودی از فعالان حزب لیکود، که وی رهبری آن را در دست دارد، بیان کرده است.

رسانه عبری دولتی اسرائیل می گوید که صدای نتانیاهو مخفیانه در نشست بسته حزب لیکود ضبط شده و به طور انحصاری بدست این رادیو رسید.

این رسانه این سخنان را به عنوام «اذعان» نتانیاهو به «اقناع» آمریکا به خروج از برجام، پخش کرد.

دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد؛ امری که بلافاصله از سوی نخست وزیر اسرائیل به عنوان تصمیمی ناشی از «رهبری شجاعانه» آمریکا در رویارویی با ایران تحسین شد.

بر اساس صدای ضبط شده از سخنان نتانیاهو، ظاهرا در جمع بسته طرفداران فعالش در حزب لیکود، وی گفت «می بایست در برابر همه دنیا بایستیم و آنها را به خروج از این توافق قانع کنیم، و حال، رژیم ایران».

به گزارش این رسانه، یکی از میان جمع می گوید (رژیم ایران) «از بین می رود»، و نخست وزیر اسرائیل درواکنش به این فرد می گوید، «شما این را گفتید؛ (امید که) از دهان شما به (گوش) پروردگار برسد».

بنیامین نتانیاهو همچنین در سخنانش در این جمع تاکید می کند که «نه مردم ایران، بلکه رژیم ایران، خطر است و ما علیه مردم ایران نیستیم».

وبسایت روزنامه اسرائیلی معاریو این سخنان بنیامین نتانیاهو را «خارج از عرف معمول» نامیده است.

شبکه های اجتماعی دفتر نخست وزیری اسرائیل در انتشار این سخنان آقای نتانیاهو سرعت عمل از خود نشان نداده و تا لحظه انتشار گزارش نیز، کاخ سفید به اظهارات رهبر این کشور همپیمان خود در خاورمیانه واکنشی ابراز نکرده بود.

دونالد ترامپ، از پیش از آغازکارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود، از برجام به عنوان «بدترین توافقی که در عمرش دیده است»، انتقاد می کرد و در کارزار انتخاباتی نیز قول خروج از برجام را داده بود.

آقای ترامپ این هفته در پایان یک سفر اروپایی و از جمله در پی دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفت که حفظ برجام برای کل جهان «چیز خوبی نبود».

نتانیاهو از دولت پیشین آمریکا به خاطر نحوه اداره مذاکرات هسته ای با ایران ناخشنود بود و پس از دستیابی آمریکا و سایر قدرت های جهانی با ایران به توافق، آن را به عنوان پیمانی بد نکوهش می کرد، اما تاکید داشت که باید به رصد ایران با قدرت ادامه داد.

در پی روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ، آقای نتانیاهو درخواست برای «تغییر کلی یا لغو» برجام را تکرارکرد.

دولت اسرائیل تاکید دارد که برجام «نه تنها تجاوزگری ایران را کاهش نداد، بلکه تعرض ایران به عراق، لبنان، یمن، و بویژه سوریه افزایش یافته؛ همزمان ایران در حال توسعه موشک های بالیستیک با توانایی حمل کلاهک هسته ای است و سیاست های ایران امنیت جهانی را به خطر انداخته و ایران با آوردن دهها هزار جنگجوی شیعه به سوریه، می خواهد سوریه را به جبهه دیگری برای حمله به اسرائیل مبدل کند».

در پی خروج آمریکا از برجام، دهها شرکت بزرگ و کوچک جهانی همکاری با ایران را متوقف کرده اند؛ امری که آقای نتانیاهو در دوره اخیر گفته است رشته اقتصاد ایران به فرو پاشی رسیده است.

ایران اما در پی خروج آمریکا از برجام، کماکان همراه با قدرت های دیگر، برای حفظ برجام تلاش می کند؛ ایران اما این هفته اعلام کرد که از آمریکا بخاطر بازگرداندن تحریم ها شکایت کرده است.

شماری از مقامات اروپایی نیز این هفته گفتند که اتحادیه اروپا با راهکارهایی مانند برقراری شماری حساب بانکی برای همکاری با ایران، برای حفظ برجا تلاش می کنند.

با وجود این، ارزیابی می شود که آغاز رشته تحریم های سنگین آمریکایی از ۴ نوامبر، ۱۳ آبان، چشم انداز تیره تری برای اقتصاد ایران رقم بزند؛ بویژه مقامات آمریکا تاکید کرده اند که صادرات نفت ایران باید به صفر برسد.

آقای ترامپ دوشنبه به فاکس نیوز گفت که با خروج دولت او از برجام، تظاهرات اعتراضی در ایران گسترش یافت.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا