اخبار

نوبخت: برای سال آینده بودجه سایه «متناسب با تحریم» تصویب می‌شود

نوبخت: برای سال آینده بودجه سایه «متناسب با تحریم» تصویب می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران سال ۹۸ را سالی «استثنایی در تاریخ معاصر ایران» خواند و گفت که به دلیل تحریم‌های آمریکا، بودجه این سال به شکل «ویژه» و «متناسب با تحریم‌ها» تصویب می‌شود.

او همچنین پیش‌بینی کرد که «سال آینده سال سختی خواهد بود».

در همین حال مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران، روز جمعه، ۱۹ مرداد، با اشاره به اهمیت تحریم نفت خبر داد که هیئت‌هایی برای ارائه پیام رئیس جمهور ایران به «کشورهای نفت‌خیز همسایه» سفر خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت، گفت که بودجه سال ۹۸ باید دارای «پیوست سایه» باشد و علاوه بر بودجه‌ای که به طور رسمی تنظیم می‌شود «باید برای بدبینانه‌ترین وضعیت نیز بودجه داشته باشیم».

وی اضافه کرد: «اگر حتی برای هشت ماه باقی‌مانده امسال کاهش منابع داشته باشیم، می‌توانیم سال ۹۷ را به نوعی بگذرانیم، اما سال آینده سال سختی خواهد بود.»

آقای نوبخت به جزئیات این «بودجه سایه» اشاره‌ای نکرد.

«بودجه سایه» به این معنا است که در کنار لایحه بودجه برای دخل و خرج کشور در شرایط عادی، لایحه بودجه دیگری برای شرایط اضطراری تهیه شود.

هنگامی که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در جریان بود، مقامات دولت حسن روحانی از احتمال تصویب بودجه «سایه» در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات سخن گفته بودند.

در سال ۸۵ و در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز بحث هایی درباره «بودجه اضطراری» یا «بودجه سایه» مطرح شد، اما به صورت رسمی تصویب نشد.

برخی مقامات جمهوری اسلامی و تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا تاثیر زیادی بر اقتصاد ایران بگذارد.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین از ذخیره‌سازی مواد غذایی برای شرایط اضطراری خبر داده اند.

در همین حال علی ربیعی، وزیر سابق کار ایران، چند روز پس از استیضاح و برکناری، با تاکید بر این که تا پایان سال جاری فشار اقتصادی بر کشور و مردم به دلیل تحریم‌های آمریکا بیشتر خواهد شد، پیش‌بینی کرده بود که در اثر اعمال این تحریم‌های تازه یک میلیون شغل در ایران تعطیل می‌شود.

تحریم‌های دور اول آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه هفته جاری اجرایی شده و دسترسی ایران به دلار، تجارت فلزات، زغال سنگ، نرم افزار صنعتی و صنایع خودرو را مورد هدف قرار داده است.

آمریکا اعلام کرده در مرحله بعدی تحریم‌ها که روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود، صنعت نفت ایران را هدف قرار خواهد داد و در حال حاضر تلاش می‌کند واردات نفت ایران از سوی متحدان خود را به صفر برساند.

در همین حال مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، تحریم فروش نفت و مبادلات بانکی را مهم‌ترین تحریم‌ها خواند.

وی خبر داد که قرار است هیئت‌هایی برای دادن پیام رئیس جمهور ایران به «کشورهای نفت‌خیز همسایه» به این کشورها سفر کنند.

وی تاکید کرد که اگر تحریم فروش نفت ایران روی بازار نفت تاثیر بگذارد کشورهای عضو اوپک «حق ندارند» تولید خود را افزایش دهند.

سخنان آقای تخت روانچی در حالی بیان شده که گزارش‌ها حاکی از افزایش چشمگیر تولید نفت عربستان و روسیه و رسیدن به رکوردی تازه طی ماه ژوئیه ‌است.

در همین حال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، برای ابلاغ پیام حسن روحانی به آنکارا سفر و شامگاه پنج‌شنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

جزئیات پیام رئیس جمهور ایران به همتای ترکیه‌ای او منتشر نشده است.

نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در یک نشست خبری اعلام کرده بود که بغداد موافق تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست، اما در راستای حفظ منافع خود از تحریم‌ها تبعیت می‌کند.

ایران و آمریکا اگرچه روابط خصمانه‌ای دارند، اما هر دو از بزرگ‌ترین متحدان عراق هستند و از این رو بازگشت تحریم‌های واشینگتن، دولت عبادی را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.

منابع: خبرگزاری‌‌های ایرنا، ایسنا، تسنیم، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…