اخبار

“هرکس بتواند از خوزستان مهاجرت می‌کند”

نماینده مردم اهواز می‌گوید نخبگان خوزستان به دلیل وضعیت بد آب‌وهوای این استان به دیگر نقاط کشور مهاجرت می‌کنند. او از افزایش آمار بیماری‌های تنفسی و سرطان و همچنین افت وضعیت اقتصادی این استان خبر داده است.جواد کاظم‌نسب الباجی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در استان خوزستان می‌گوید ۳۴۵ هزار هکتار از مساحت استان خوزستان گرفتار پدیده ریزگردهاست. او در گفتگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت که بسیاری از ساکنان خوزستان به دلیل گرد و غبار شدید در این منطقه به مهاجرت به سایر نقاط کشور از جمله به کرج و مشهد مجبور شده‌اند.

جواد کاظم‌نسب الباجی “سیاست‌های غلط در گذشته در حوزه نیرو و کشاورزی” را دلیل بحران کنونی استان خوزستان خواند و گفت: «حقابه این اراضی کشاورزی حاصلخیز (استان خوزستان) تامین نشده و این اراضی امروزه به شوره‌زار تبدیل شده است.»

او گفت: «از تبعات منفی ریزگردها به مهاجرت نخبگان و مردم، وضعیت بد اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری در استان خوزستان و مشکلات بهداشتی و درمانی می‌توان اشاره کرد. عده‌ای که توان مهاجرت دارند از این مناطق می‌روند و عده‌ای هم که توانایی مهاجرت ندارند، در معرض این پدیده شوم بوده و دچار مشکلات بهداشتی و درمانی می‌شوند.»

بیشتر بخوانید: آب آشامیدنی در دهها روستای شوش به طور کامل قطع شد

جواد کاظم‌نسب الباجی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در استان خوزستان از افزایش آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی و سرطان در این استان خبر داد و گفت :«سرمایه‌گذاران به دلیل آلایندگی موجود و وضعیت خاک حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه نیستند، عصبانی شدن مردم و عدم آرامش فکری و درگیری‌هایی که در این منطقه وجود دارد نیز ناشی از تبعات ریزگردها است.»

سدسازی “ویرانگر” بر سرشاخه‌های کارون

جواد کاظم‌نسب الباجی همچنین از تخریب زیرساخت‌های برق و آب استان خوزستان به علت ریزگردها خبر داد. او با اشاره به کانون ریزگردها که گفته می‌شود در کشور همسایه عراق هستند، تأکید کرد که این کشور”هنوز امکانات لازم برای برخورد با ریزگردها را ندارد و نمی‌تواند در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام دهد.”

او افزود: «متاسفانه هنوز هم حقابه هورالعظیم پرداخت نمی‌شود و با خشکاندن آن منطقه تبدیل به یکی از بزرگترین کانون‌های ریزگرد شده است و نیاز به حقابه دارد تا شاهد کم شدن ریزگردها باشیم.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این نماینده خوزستان پیشنهاد کرد از کاشت گیاه کهور در کانون‌های داخلی ریزگردها حمایت شود و گفت: «این گیاه به آب زیاد نیاز ندارد، اما معتقدم بهترین راه‌حل این است که حقابه آب را به کشاورزان منطقه بدهند و مردم کشت کرده و خاک را بخوابانند. این بهترین و با صرفه‌ترین کار است چراکه نهال‌کاری بعد از ۵ سال جواب می‌دهد در حالی ‌که ما الان مشکل داریم و انتظار داریم کارشناسان وزارت جهاد و نیرو برای راه‌حل این مشکل اقدامات مناسبی داشته باشند.»

ریزگردهای خوزستان ۷ کانون داخلی دارند. تالاب خشک‌شده‌ی‌ هورالعظیم یکی از آنهاست. فعالان محیط‌زیست پروژه‌های انتقال آب از استان خوزستان را دلیل شکل‌گیری این کانون‌‌ها می‌دانند و خواستار اصلاح مدیریت منابع آب کشور هستند.

نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی استان خوزستان ۲۸ فروردین در نامه‌ای به رئیس جمهوری اسلامی از “نگاه بهره‌کشی” از استان خوزستان انتقاد کرده بودند. آنها با اعتراض به پروژه‌های انتقال آب از این استان آنها را “محصول تفکر سازه‌ای شرکت‌های انحصاری مشاور، کارفرما و پیمانکاران و مجریان این توسعه یکجانبه‌نگرانه” خوانده بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان در این نامه ابراز تاسف کرده بود که در شرایط زوال روزافزون تالاب‌های این استان و تشدید پدیده ریزگردها، آب رودخانه‌ها به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده، اما اجرای “طرح‌های متعدد و ویرانگر سدسازی و انتقال آب بر سرشاخه‌های کارون” همچنان ادامه دارد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…