اخبار

واکنش‌ها به حمله به مقر «حزب دمکرات کردستان» در عراق

واکنش‌ها به حمله به مقر «حزب دمکرات کردستان» در عراق

تصویری از انفجارهای حمله به مقر حزب دموکرات کردستان در کوی‌سنجق
تصویری از انفجارهای حمله به مقر حزب دموکرات کردستان در کوی‌سنجق

دولت اقلیم کردستان عراق، حمله موشکی منسوب به سپاه پاسداران به مقر حزب دمکرات کردستان، و نیز استفاده از خاک این اقلیم برای انجام حملات در کشورهای همسایه را محکوم کرده‌است. مقام‌های رسمی ایران هنوز واکنشی به وقایع نشان نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا در عراق، حملات موشکی و گلوله‌باران مقر حزب دمکرات کردستان، که مصطفی مولودی هدایت آن را برعهده دارد، بامداد شنبه، هنگام برگزاری جلسه کمیته مرکزی این تشکل مخالف جمهوری اسلامی صورت گرفت.

تصویری از انفجارهای حمله به مقر حزب دموکرات کردستان در کوی‌سنجق بیشتر بخوانید:

چندین کشته و زخمی در پی حمله به مقر حزب دموکرات کردستان

خبرگزاری «تابناک» در گزارشی گفته است «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شش فروند موشک زمین به زمین» مقر حزب دمکرات کردستان را هدف قرار داده‌است. تابناک می‌گوید این حملات از «پایگاهی در نزدیکی ارومیه» انجام شده‌است.

برخی دیگر از خبرگزاری‌های دولتی و نیمه‌دولتی در ایران نیز حملات را به نقل از رسانه‌های دیگر بازتاب داده‌اند. مقام‌های رسمی و نظامی جموری اسلامی هنوز واکنشی مستقیم به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

ساعاتی پس از این وقایع دولت اقلیم کردستان عراق بیانیه‌ای صادر کرد و در آن «حملات هوایی جمهوری اسلامی علیه دفاتر سیاسی حزب دمکرات کردستان» را محکوم کرد. در این بیانه استفاده از خاک اقلیم برای انجام حملات به کشورهای همسایه نیز «غیر قابل قبول» و موجب ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه توصیف شده‌است.

بنا بر گزارش رسانه‌های کـرد، دولت اقلیم خواسته است تا به قوانین آن احترام گذاشته شود و این منطقه به میدان رقابت تبدیل نشود.

آن‌طور که شبکه کردستان۲۴ خبر داده‌است شمار کشته‌شدگان حملات ۱۴ نفر و شمار زخمی‌ها دست‌کم ۴۰ نفر عنوان شده‌است. یک کمیسیون حزب دمکرات کردستان گفته شماری از اعضای کمیته مرکزی، از جمله کرمی مهدوی، ابراهیم ابراهیم، نسرین حداد، رحمان پیروتی و سهیلا قادری کشته شده‌اند. نام سه تن از پیش‌مرگه‌های کردستان عراق نیز در میان کشته‌شدگان این بیانیه است.

شبکه تلویزیونی «رووداو» گزارش داده است که فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرده «عمیقا ابراز اندوه و نگرانی» کرده‌است. آقای معصوم گفته «استفاده از بیش از اندازه از زور، جایگزینی موثر برای گفت‌وگوهای صلح‌، نیست». رئیس‌جمهوری عراق در عین حال «از دستگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران ستایش کرده‌است که تاثیر گشودن باب گفت‌وگو و درک نیروهای ملی در تامین منافع مردم و کشورهای همسایه ایران را درک می‌کند».

بنا بر گزارش‌ خبرگزاری دولتی «ایرنا» ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران نیز گفته این حمله موشکی در واکنش به اقدامات اخیر حزب دمکرات کردستان در شهرهای مریوان و اشنویه، انجام گرفته‌است. آقای دباغ افزوده «تاکنون هیچ خبر رسمی و موثقی از طرف حکومت اقلیم و جمهوری اسلامی به من نرسیده است و تمام اطلاعات من از رسانه‌هاست».

از سال ۱۳۹۵ به این سو، پس از آنکه احزاب کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی خبر از به‌کارگیری نیروهای نظامی خود در «در سطحی وسیع‌تر » و در «بیشتر نقاط» خاک کردستان ایران دادند، درگیری‌ها میان نیروهای آن‌ها و سپاه پاسداران افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح مخالف خود در استان‌های غربی ایران از جمله احزاب مسلح کـرد، با عنوان «گروه‌های تروریستی» و یا «ضد انقلاب» نام می‌برد. این گروه‌ها هدف از درگیری مسلحانه با جمهوری اسلامی را «دفاع از حقوق کردها» توصیف می‌کنند.

بنا بر گزارش‌های رووداو، کردستان ۲۴، ایرنا، رادیو فردا

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا