اخبار

واکنش به اعلام خروج آمریکا از برجام| حسن روحانی: در برجام بی آمریکا می‌مانیم

تنها ساعتی بعد از اعلام خروج آمریکا از توافق جامع هسته‌ای ایران موسوم به برجام، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد اگر طرف های باقیمانده «تضمین دهند» که منافع ایران «تامین» می شود، تهران در این توافق می ماند.

حسن روحانی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام یک «جنگ روانی» است، مدعی شد «هیچ‌گونه نگرانی برای اقتصاد کشور وجود ندارد.»

وی افزود: «از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد»

برخلاف ادعای برخی مقام های سپاه و چهره های امنیتی حکومتی، دولت ایران از برجام خارج نشد.

سه شنبه شب ۱۸ اردیبهشت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از توافق جامع هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران خارج می شود.

پرزیدنت ترامپ ضمن انتقاد صریح از سیاست‌های منطقه‌ای ایران و حمایت آن کشور از تروریسم، گفت این رفتار بی‌ثبات کننده ایران پس از توافق هسته‌ای شدیدتر شده است و آمریکا گروگان این مسائل نخواهد شد.

وی بار دیگر برجام را توافقی «فاجعه بار» با یک رژیم «تروریست پرور» خواند که صلح و آرامش را به همراه نیاورده و نخواهد آورد، و تاکید کرد که اجازه نخواهد داد رژیمی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می دهد به سلاح اتمی دست یابد.

پرزیدنت ترامپ با تاکید بر این که توافق کنونی با ایران پر از ایراد است و نمی تواند از دستیابی تهران به بمب هسته ای جلوگیری کند، گفت که بنابر این اعلام می کنم ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد که توافق هسته‌ای موسوم به برجام، برای جلوگیری از فعالیت‌های بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه و نیز جلوگیری از برنامه جاه‌طلبانه موشکی آن کشور، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی ضمن اعلام خروج واشنگتن از توافق ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بین شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ با ایران، خاطر نشان کرد که آمریکا با متحدان خود مذاکره می کند تا به یک تصمیم جدید برای جلوگیری از جاه طلبی مخرب ایران برسد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با بیان این که نزدیک به چهل سال است که رژیم مذهبی در ایران یک ملت سربلند را به گروگان گرفته‌ است، گفت آینده ایران متعلق به مردم ایران است و مردم آمریکا در کنار مردم ایران هستند.

به گزارش گیتا آرین خبرنگار صدای آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا به همکاری با متحدان خود ادامه می دهد و بر این نظر است که به یک راه حل فراگیر و پایدار برای مسئله ایران دست خواهد یافت.

به گفته آقای پمپئو، آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برنامه هسته ای است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز بلافاصله پس از اتمام سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا گفت از پرزیدنت ترامپ برای این تصمیم، که گامی برای حمایت از صلح جهانی و مقابله با اقدامات مخرب ایران است، تشکر می کند.

در همین حال مناشه امیر، کارشناس خاور میانه، نیز گفت که همزمان با اعلام خروج آمریکا از برجام، ارتش اسرائیل از برخی تحرکات نیروهای سپاه پاسداران ایران در نزدیکی مرزهای شمال اسرائیل در سوریه خبر داد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<