اخبار

واکنش تند ایران به راه‌اندازی سایت فارسی توسط اسرائیل برای «کمک به بازیافت آب»

واکنش تند ایران به راه‌اندازی سایت فارسی توسط اسرائیل برای «کمک به بازیافت آب»

ویدئو نخست‌وزیر اسرائیل پس از به اشتراک گذاشتن در صفحه فیس‌بوک «اسرائیل به فارسی» بیش از ۱۵ هزار بار دیده شد.
ویدئو نخست‌وزیر اسرائیل پس از به اشتراک گذاشتن در صفحه فیس‌بوک «اسرائیل به فارسی» بیش از ۱۵ هزار بار دیده شد.

مقام‌های ایران روز دوشنبه ۲۱ خرداد به اقدام اسرائیل در راه‌اندازی سایتی به زبان فارسی برای «کمک به مردم و کشاورزان ایران در بازیافت آب» واکنش تندی نشان داده و آن را «شعبده بازی فریبکارانه» خواندند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در یک پیام ویدئویی با استناد به آمار ارائه شده از سوی نهادها و مقامات جمهوری اسلامی در مورد معضل جدی خشکسالی و بحران آب در ایران، گفت اسرائیل دانش و تجربه رویارویی با این بحران‌ها را دارد و آن را از طریق وبسایتی به زبان فارسی در اختیار مردم و کشاورزان ایران می‌گذارد.

این ویدئو پس از به اشتراک گذاشتن در صفحه فیس‌بوک «اسرائیل به فارسی» بیش از ۱۵ هزار بار دیده شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در واکنش به اقدام نخست‌وزیر اسرائیل، وی را «شومن فریبکار» خطاب کرد و گفت «نمی‌دانم چقدر باید به صحبت‌های» وی پاسخ داد؛ «نخستین بار نیست که وی حرف‌های بی‌ربط می‌زند».

آقای قاسمی از اسرائیل خواست تا به گفته وی، «ابتدا از آدمکشی و جنایت دست بردارد» و اینکه «نیاز نیست از آن سوی منطقه نگران بحث خشکسالی در ایران باشد؛ مردم ایران با این جمعیت و توانمندی، توان حل مسائل خود را دارند و بی‌نیاز از این شعبده بازی‌ها هستند».

وی اشاره نکرد که چرا ایران به رغم داشتن «این جمعیت و توانمندی» داخلی، هنوز نتوانسته به بحران بی‌آبی که در ماه‌های اخیر تشدید شده است، غلبه کند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، نیز روز دوشنبه در این زمینه گفت: «نتانیاهو غلط می‌کند؛ به او چه ربطی دارد محیط‌ زیست ایران؟ برود پی کار خودش».

به گزارش سایت انتخاب، عیسی کلانتری افزود: نتانیاهو «هر کاری دوست دارد بکند ولی بهتر است اول برود کثافت‌ کاری‌های خودش را جمع کند».

وی توضیح بیشتری نداد که منظورش از «کثافت کاری‌ها» چیست.

اظهارات و ارزیابی‌های عیسی کلانتری، که در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی وزیر کشاورزی بود، و بارها نسبت به جابجایی ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در نتیجه تشدید بحران آب هشدار داده است، از سوی بنیامین نتانیاهو مورد استناد قرار گرفته بود.

آقای کلانتری از جمله گفته بود: «با وضعیت فعلی بحران آب، ۷۰ درصد مردم ایران باید کشور را ترک کنند».

یکی از تازه‌ترین و در عین حال صریح‌ترین سخنان در مورد بحران آب در ایران از سوی مصطفی هاشمی‌طبا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان شد.

وی روز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «اگر مشکل کمبود آب حل نشود، هم ایران از بین می‌رود، هم جمهوری اسلامی».

ایران در سال‌های اخیر با کمبود شدید بارندگی و خشکسالی در بسیاری مناطق روبرو بوده و هدررفت منابع آبی زیرزمینی باعث شده که کارشناسان محیط‌‌ زیست نسبت به وقوع جنگ آبی در کشور هشدار دهند.

۱۹ اردیبهشت امسال یک مقام وزارت نیرو، سال آبی جاری را یکی از سال‌های خشک در تاریخ ایران توصیف کرد و گفت: «۴۲ درصد کاهش بارش داریم و حجم آب رودخانه‌ها نیز ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هدایت فهمی، معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، در عین حال «کیفیت آب را خیلی جدی‌تر از برجام» دانست و آن را خطری توصیف کرد که به گفته او،‌ «کلیت ایران، انسجام ملی، اتحاد ملی و اعتماد را به خطر می‌اندازد».

برخی گزارش‌ها حاکی است که استان اصفهان در مردادماه و استان سیستان و بلوچستان در شهریورماه با کمبود شدید آب آشامیدنی روبرو خواهند شد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران، نیز روز اول اردیبهشت گفته بود که با توجه به وضعیت بارندگی‌ها، پیش‌بینی می‌شود که در تابستان امسال ۳۳۴ شهر با جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار بگیرند.

یکی از دلایل بروز این مشکل، سدسازی بی‌رویه در ایران اعلام شده است.

بنابر بر گزارش سازمان مطالعاتی «واترپالِتیکس» در آمریکا که ثبات راهبردی وضعیت آب در جهان را بررسی می‌کند، «حدود ۶۰۰ سد در ایران در راستای منافع سپاه پاسداران و پروژه‌های آنها ساخته شده که باعث افزایش بحران کم‌آبی شده است».

در این گزارش که اردیبهشت امسال منتشر شد، تصریح شده که ناامنی آب و ناامنی اقتصادی، شدیدترین و بزرگ‌ترین چالش‌های ایران محسوب می‌شوند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا