اخبار

وزیر خارجه آلمان بر لزوم حفظ برجام تأکید کرد

هایکو ماس بار دیگر بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد و گفت، آلمان تمایل زیادی به حفظ برجام دارد. ‌هم‌زمان علی‌اکبر صالحی تهدید کرد که جمهوری اسلامی برای برهم‌زنندگان برجام “ضرب شصت ویژه‌ای” خواهد داشت.هاکو ماس‌، وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه ۱۶ فروردین (۵ آوریل) که برای یک دیدار رسمی به اردن رفته است، با همتای اردنی خود ایمن صفدی در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

هایکو ماس در رابطه با برجام، ضمن اشاره به نظر انتقادی رئیس جمهوری ایالات متحده در این زمینه، اظهار داشت که کشورش تمایل زیادی به حفظ توافق هسته‌ای با ایران دارد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که “رفتار مشکل‌زای” جمهوری اسلامی در سوریه و همچنین برنامه ‌موشکی این کشور باید جدا از توافق هسته‌ای بررسی شوند.

دولت آلمان همواره پشتیبانی خود را از حفظ و اجرای کامل برجام اعلام کرده و در عین حال برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داده است.

بیشتر بخوانید: سیاست دولت آتی آلمان در مورد ایران چه خواهد بود؟

بر اساس آخرین خبرها، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است اواخر ماه جاری آوریل راهی واشنگتن شود و از جمله پیرامون مسئله برجام با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند.

ترامپ بارها هشدار داده که از نظر او جمهوری اسلامی نقش بی‌ثبات‌کننده در سوریه و منطقه دارد و فعالیت‌های موشکی ایران نقض روح برجام است. او گفته است در صورتی که این مسائل حل نشوند، دولت آمریکا در ماه مه (اردیبهشت‌ماه) با تمدید لغو تحریم‌ها علیه ایران موافقت نخواهد کرد و به احتمال زیاد از توافقنامه برجام خارج خواهد شد.

خروج آمریکا از برجام به معنای بازگشت یک رشته تحریم‌های گذشته علیه ایران خواهد بود و شرکت‌های اقتصادی و بانک‌های بین‌المللی در معامله با ایران تحت فشار روزافزون آمریکا قرار خواهند گرفت.

“ضرب شصت” جمهوری اسلامی

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران نیز در همین روز در باره برجام سخن گفت. او در مراسم دیدار نوروزی با کارکنان این سازمان اظهار داشت: «دشمنان باید بدانند در شرایط برگشت‌پذیری برجام شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسوولان بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شصت ویژه‌ای برای برهم زنندگان این توافق خواهیم داشت.»

علی اکبر صالحی جزئیات “ضرب شصت” احتمالی را فاش نساخت.

او ضمن بیان اینکه کشورش در ماه‌های آینده “گردنه‌های بسیار مهمی در عرصه بین‌المللی” خواهد داشت، خواستار “وفاق ملی، هم‌دلی، هم‌زبانی و صرف نظر از مسائل اختلاف‌برانگیز” شد.

بیشتر بخوانید: طرح تحریم‌های جدید آلمان، فرانسه و بریتانیا علیه ایران برای حفظ برجام

صالحی همچنین به اهمیت انرژی هسته‌ای برای ایران اشاره کرد و در این راستا به پروژه مرکز یون‌درمانی با مشارکت اتریش، برنامه ایران برای تولید رادیودارو و ایجاد دو نیروگاه جدید در بوشهر پرداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در باره مرکز یون‌درمانی گفت: «مقدمات احداث این مرکز از سال گذشته در دست انجام است که در صورت تحقق، خدمات ارزشمند و دستاوردی عظیم برای ملت ایران دربر خواهد داشت.»

Source: دویچه وله فارسی

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا