اخبار

وزیر خارجه آمریکا در مورد ایران سخنرانی می‌کند

وزیر خارجه آمریکا در مورد ایران سخنرانی می‌کند

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، بامداد دوشنبه به وقت تهران، در کتابخانه ریگان در «سیمی ولی» واقع در ایالت کالیفرنیا، در جمع آمریکاییان ایرانی‌تبار، سخنرانی می‌کند.

او پیش از این سخنرانی در توئیتر خود نوشته بود: «ما از مردم سرافراز ایران در مبارزه برای آزادی، عدالت و احترام به حقوق بشر حمایت می‌کنیم».

←​پوشش همزمان سخنرانی مایک پومپئو را در خبرخوان اول مرداد رادیو فردا دنبال کنید

یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید آقای پومپئو در این نشست درباره «حمایت از خواسته‌های مشروع مردم ایران و خصوصا خواسته‌های اقتصادی آنها برای زندگی بهتر» سخن خواهد گفت و همچنین به کارزار اخیر آمریکا برای فشار اقتصادی حداکثری و منزوی کردن دیپلماتیک حکومت ایران می‌پردازد.

وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر نیز به موضوعاتی مانند وضعیت اقتصادی، حقوق بشر، اقدامات ایران در منطقه غرب آسیا و آن‌چه واشینگتن «استفاده از ثروت ملی» در جنگ‌های نیابتی یا حمایت از شبه‌نظامیان می‌نامد، اشاره کرده بود.

او در واپسین روز خرداد ماه نموداری از بازداشت‌شدگان یک سال اخیر در ایران را بازنشر کرده بود که مطابق آن، شمار بازداشتی‌ها از دی ۱۳۹۵ تا دی ۱۳۹۶ چندین برابر افزایش یافته است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به موج بازداشت‌ها در ایران، از جمله پنج‌ هزار نفر در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته، ۳۰ زن در جریان اعتراض‌ها به حجاب اجباری، صدها تن از دراویش، ده‌ها فعال محیط زیست، ۴۰۰ نفر در اهواز و ۳۰ کشاورز در اصفهان نوشته بود: «تمامی اینها را رژیم جنایتکار ایران زندانی کرده است. حق مردم ایران است که به خاطر حقوق بشر مورد احترام قرار گیرند».

پومپئو با اشاره به بیکاری ۳۰ درصد از جوانان ایران و همچنین مشکلات معیشتی خانواده‌ها، جمهوری اسلامی را متهم کرده است که ثروت ملی را در راه جنگ‌های نیابتی و غنی‌تر کردن سپاه، حزب‌الله و حماس «به یغما برده است».

وزیر خارجه آمریکا اعتراضات در ایران را نتیجه «فساد» جمهوری اسلامی و «بی‌عدالتی» دانسته و می‌گوید: جهان، صدای ایرانیان معترض را شنیده است.

مقام‌های دولت ترامپ خواستار آن شده‌اند که جمهوری اسلامی رفتار خود را تغییر دهد. پس از خروج دونالد ترامپ از توافق اتمی، ایالات متحده برای رسیدن به توافقی جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد؛ از جمله توقف غنی‌سازی اورانیوم، تعطیلی تاسیسات آب سنگین، توقف برنامه ساخت موشک‌های بالستیک و عدم حمایت از حزب‌الله لبنان، حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطینی.

ایران معترض به خروج دولت آمریکا از برجام، هنوز حاضر به مذاکره تازه با واشینگتن نشده‌است. تهران می‌گوید به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و برنامه موشکی‌اش جنبه دفاعی دارد. جمهوری اسلامی اتهام‌های آمریکا مبنی بر حمایت از تروریسم و یا دخالت در امور کشورهای منطقه را رد کرده‌است و اتهام‌های مشابهی را به هم‌پیمانان ایالات متحده در غرب آسیا وارد کرده‌است. ایران گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان را گروه‌های «مقاومت» توصیف می‌کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز گذشته آمریکا را متهم کرد که با اتخاذ سیاست تحریم علیه ایران «به دنبال اهدافی فرای تحریم است» و هشدار داد: «دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد».

آقای پومپئو اول تیر ماه گفته بود «وقتی من از خشم (جهان علیه ایران) صحبت می‌کنم، منظورم رسوایی اخلاقی است و فشار اقتصادی که بر آنها تحمیل خواهد شد. منظورم این است. من اینجا درباره اقدام نظامی حرف نمی‌زنم. واقعا امیدوارم که هیچ وقت چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتد. این به نفع هیچ کسی نیست».

پوشش همزمان سخنرانی مایک پومپئو را در خبرخوان اول مرداد رادیو فردا دنبال کنید.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا