اخبار

وزیر خارجه هند: از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کنیم

وزیر خارجه هند: از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کنیم

وزیر خارجه هند روز دوشنبه و در آستانه دیدار با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، اعلام کرد که دهلی تنها تحریم‌های اعمال‌شده از سوی سازمان ملل متحد را علیه ایران اجرا می‌کند و از تحریم‌های یکجانبه آمریکا یا هیچ کشور دیگری پیروی نمی‌کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ایران است، ماه گذشته با اعلام خروج ایالات متحده از برجام، اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر فعال خواهند شد.

اخیراً مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز جمهوری اسلامی را تهدید کرده است در صورتی که دست از توسعه برنامه موشکی و رفتار خود در منطقه خاورمیانه بر ندارد، با شدیدترین تحریم‌های تاریخ از سوی ایالات متحده، روبه‌رو خواهد شد.

اما آن طور که رویترز گزارش داده است، سوشما سوآراج، وزیر خارجه هند روز دوشنبه اعلام کرده که موضع‌گیری دهلی نو در این زمینه مستقل از موضع‌گیری سایر کشورها از جمله آمریکاست.

او به صراحت گفته که کشورش تنها از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران پیروی می‌کند و تحریم‌های آمریکا یا کشورهای دیگر علیه تهران را اجرا نخواهد کرد.

اظهارات وزیر خارجه هند در آستانه دیدار او محمدجواد ظریف در دهلی نو بیان شده است. خانم سوآراج قرار است عصر روز دوشنبه با آقای ظریف که در رأس هیئتی سیاسی-اقتصادی به هند سفر کرده، دیدار کند.

ایران و هند دارای روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی هستند و هند یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران به شمار می‌رود.

ایران پیش از برقراری تحریم‌های گزنده اقتصادی در سال ۲۰۱۱، دومین صادرکننده نفت به هند بود، اما در جریان تحریم‌ها سهم واردات این کشور از ایران کاهش داشت، و پس از اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۶ بود که صادرات نفت ایران به این کشور به تدریج افزایش یافت.

رویترز نوشته که هدف از سفر وزیر خارجه ایران به هند، جلب نظر این کشور در مقابل موضع‌گیری دولت دونالد ترامپ درباره برجام است.

آقای ظریف خود پیش از سفر به هند، در جمع خبرنگاران گفته بود که قرار است با همتای هندی خود درباره برجام، خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و همکاری‌های دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری مذاکره کند.

او این سفر را در ادامه رایزنی‌های ایران با «شرکای سیاسی و اقتصادی» خود توصیف کرده و افزوده است که دیدار از کشورهای مختلف با هدف رایزنی با مقام‌های آنها درباره برجام ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه ایران پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و اظهارات رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت «تضمین عملی» اروپایی‌ها درباره تأمین منافع ایران از باقی‌ماندن در این توافقنامه، به چین، روسیه و بروکسل به عنوان مقر اتحادیه اروپا سفر کرده است.

حسن روحانی نیز بهمن ماه سال گذشته به هند سفر کرده بود و در دیدار با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، ۱۵ توافق‌نامه همکاری میان طرفین به امضا رسید.

هند در طول سفر روحانی، کنترل فاز اول بندر چابهار را به مدت ۱۸ ماه بر عهده گرفت و تعهد کرد که عملیات توسعه‌ای این بندر را به زودی آغاز کند. دهلی نو برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری شده است.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از یک روزنامه هندی نوشته که سفر محمدجواد ظریف به هند، با توجه به خروج آمریکا از برجام، «در تضمین منافع ایران و هند در بندر چابهار مؤثر خواهد بود».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایسنا، ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…