اخبار

وزیر دفاع ایران: اولویت اول ما موضوع موشکی‌ست

وزیر دفاع ایران: اولویت اول ما موضوع موشکی‌ست

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران
امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران

وزیر دفاع ایران با تاکید بر توسعه برنامه موشکی به عنوان نخستین اولویت جمهوری اسلامی، گفته ایران به‌زودی یک «هواپیمای جنگی جدید» را رونمایی می‌کند.

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، می‌گوید «اولویت اول ما موضوع موشکی است، که در این حوزه وضعیت خوبی داریم و باید آن را ارتقا می‌دادیم».

آقای حاتمی در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران تاکید کرده موشک‌های تولیدشده از نظر «تنوع وضعیت خوبی دارند» و مقام‌های نظامی به دنبال «سایر قابلیت‌های راهبردی» هستند.

ایران روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه از موشک کوتاه‌برد بالیستیک «فاتح مبین» رونمایی کرده بود.

آمریکا می‌گوید طبق قطعنامه شورای امنیت، تهران باید از توسعه موشک‌های بالیستیک خود دست بکشد، تهران می‌گوید در قطعنامه شورای امنیت ایران از استفاده از موشک‌های هسته‌ای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع شده و این کشور به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. کشورهایی اروپایی حامی برجام نیز از برنامه موشکی ایران انتقاد کرده‌اند.

در قطعنامه ۲۲۳۱، تصویب‌شده در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴، از ایران خواسته شده تا هشت سال پس از اولین روز اجرای برجام «از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند، از جمله پرتاب موشک‌هایی که با استفاده ازفناوری موشک‌های بالستیک ساخته شده‌اند» خودداری کند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشته که ایران موفق به تولید «هواپیمای جنگی» شده است: «یک هواپیمایی ارائه خواهد شد که مراحل مختلف را طی کرده و روز صنعت دفاعی پرواز می‌کند و مردم شاهد پرواز این هواپیمای جنگنده بوده و در کنارش اقلامی که برای ساخت آن استفاده شده را نیز مشاهده می‌کنند».

نیروهای مسلح ایران به دلیل تحریم‌های گسترده، برای خرید جنگنده‌های پیشرفته با مشکلات مختلفی روبه‌رو بوده‌اند. در حال حاضر هواپیماهای عمدتا خریداری‌شده در زمان حکومت پیشین و برخی جنگنده‌های قدیمی روسی، ناوگان اصلی نیروی هوایی را تشکیل می‌دهد.

گروهی از کارشناسان نظامی معتقدند ممنوعيت فروش تسليحات نظامی استراتژيک و به خصوص هواپيماهای جنگی به ايران و ناتوانی جمهوری اسلامی از نوسازی نيروی هوايی خود، يکی از دلايلی بود که باعث شد تا تهران توان خود را بر روی گسترش و افزايش قابليت‌های موشکی‌اش بگذارد.

سال ۱۳۹۱ محمود احمدی‌نژاد، ریيس جمهوری و احمد وحيدی، وزير دفاع وقت ايران، از هواپيمایی به‌نام قاهر ۳۱۳ يا اف-۳۱۳ رونمايی کردند. اما پس از رونمایی خبر چندانی از آن نشد و شماری از کارشناسان نیز گفتند آن‌چه رونمایی شده بود، چيزی بيشتر از «يک ماکت پلاستيکی» نبود. کارشناسان در مورد توانایی‌های این جنگنده نیز ابراز تردید کرده‌اند.

آقای حاتمی در گفت‌وگویش با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اشاره‌ای به جزئیات «هواپیمای جنگی» تازه‌ای که قرار است «پرواز کند»، نکرده‌است.

وزیر دفاع ایران همچنین گفته است سامانه پدافند هوایی «باور ۳۷۳» مراحل «تست نهایی» را گذرانده و «به‌زودی تحویل نیروهای مسلح می‌شود».

این سامانه پدافندی در تابستان دو سال پیش رونمایی شده بود. طی سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی در مورد آزمایش این سامانه منتشر شده‌ و مقام‌های جمهوری اسلامی حتی اظهار کرده‌اند قرار است جایگزین سامانه روسی اس ۳۰۰ شود.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در مصاحبه‌اش با شبکه یک تلویزیون دولتی ایران گفته «ما دشمنانی داریم که می‌گویند شما را از منابع خودتان محروم می‌کنیم و با قراردادی که بستیم، آن رفتار را کرد و عهدشکنی کرد. اینها همان‌هایی هستند که با لیبی مذاکره کردند و لیبی همه چیزش را داد، الان چه وضعیتی دارد؟».

به‌نظر می‌رسد اشاره مستقیم آقای حاتمی به دولت ایالات متحده است. دونالد ترامپ، از منتقدان توافق اتمی صورت‌گرفته در دولت باراک اوباما، ایران و پنج کشور دیگر، در اردیبهشت ماه از این توافق خارج شد. بخش نخست تحریم‌های آمریکا چند روز پیش بازگشت و دومین بخش که تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود نیز قرار است در آبان ماه برقرار شود. آقای ترامپ و دولت او، ایران را متهم به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه، «حمایت از گروه‌های تروریستی» و حرکت به سوی ساخت سلاح هسته‌ای کرده‌اند.

دونالد ترامپ در اردیبهشت ماه گفته بود «رژیم ایران اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم است، موشک‌های خطرناک صادر می‌کند،‌ روی آتش درگیری در سرتاسر خاورمیانه بنزین می‌ریزد و از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیانی چون حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده حمایت می‌کند».

تهران اتهام دخالت در اوضاع کشورهای منطقه وحمایت از تروریسم را رد کرده و می‌گوید به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. ایران حمایت خود از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان را پنهان نمی‌کند و آن‌ها را «گروه‌های مقاومت» می‌نامد.

دونالد ترامپ و مقام‌های دولت آمریکا برای انجام مذاکرات تازه با جمهوری اسلامی ابراز آمادگی کرده‌اند، اما رهبر جمهوری اسلامی به‌تازگی انجام مذاکرات تازه با ایالات متحده را ممنوع کرده‌است.

با استفاده از خبرگزاری فارس، رویترز و رادیو فردا|ت.ت

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا