اخبار

وزیر صنعت ایران با انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی مخالفت کرد

وزیر صنعت ایران با انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی مخالفت کرد

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نشست خبری روز شنبه
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نشست خبری روز شنبه

در حالی که وزیر صنعت ایران با انتشار اسامی واردکنندگانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند مخالفت کرده و این کار را «جنگ با بخش خصوصی» خوانده، وزیر ارتباطات گفته است که «بخش خصوصی پاکدست» از انتشار چنین فهرستی حمایت می‌کند.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز شنبه نهم تیر با اشاره به اینکه نمی‌توان فردی را صرفا به دلیل «ثبت سفارش» متخلف خواند و «باید مطمئن باشیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده و تخلفی انجام داده است» گفت که این وزارتخانه نمی‌تواند اسامی افرادی را که برای واردات «ثبت سفارش» انجام داده‌اند منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای شریعتمداری در نشست خبری خود همچنین گفت: «ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم؛ بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد».

پس از اعتصاب و تجمعات هفته گذشته در تهران و چند شهر دیگر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه از بانک مرکزی و همچنین وزارت صنعت، معدن و بازرگانی خواست که اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات را منتشر کنند.

با این حال گفته‌های وزیر صنعت بلافاصله با گفته‌های عضوی دیگر از کابینه حسن روحانی همراه شد و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تکرار عبارت «عقل خدادادی» نوشت: «بخش خصوصی پاکدست از انتشار لیست ارزبگیران حمایت کرده و خواهد کرد».

این پیام آقای جهرمی با «پسند» یا «لایک» حساب کاربری حسن روحانی در توئیتر همراه شد و برخی از کاربران این موضوع را به معنای حمایت رئیس جمهور ایران از وزیر ارتباطات در مقابل دیدگاه وزیر صنعت ارزیابی کرده‌اند.

وزارت ارتباطات ایران یکشنبه گذشته ضمن انتشار فهرستی از شرکت‌های دریافت‌کننده ارز با نرخ دولتی برای واردات گوشی تلفن همراه، اعلام کرد که این شرکت‌ها ۲۲۰ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کردند اما فقط ۷۵ میلیون یورو گوشی وارد کشور شده است.

از سوی دیگر اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری ایران، ضمن انتقاد از عملکرد بانک مرکزی، به «سلیقه‌ای» اشاره کرده که «همیشه سعی می‌کرده قیمت ارز را پایین نگه دارد و همیشه هم شکست خورده است».

آقای ترکان ضمن انتقاد از ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تأکید کرد که برخی واردکنندگان «با هزار جور کلک و حقه‌بازی ارز را می‌گیرند و کالا را به‌نرخ ارز ۸۰۰۰ تومانی می‌فروشند».

فعالان بازار ارز و تحلیل گران اقتصادی افزایش قیمت دلار را در هفته‌های اخیر، با تحولات سیاسی بین‌المللی به ویژه خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم‌های اقتصادی به ویژه تحریم روابط بانکی و نفتی ایران و همچنین آینده مبهم برجام بدون آمریکا مرتبط می‌دانند.

بر اساس این تحلیل‌ها، رأی مجلس به مسکوت ماندن دوماهه بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مخالفت با این لایحه که احتمال توافق ایران و اروپا برای حفظ برجام را کاهش داده نیز درافزایش ناگهانی قیمت دلار درروزهای اخیر تاثیرگذار بوده است.

پس از افزایش ناگهانی قیمت دلار در فروردین‌ماه، دولت ایران اعلام کرد که ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین ارز ناشی از صادرات به شبکه پولی و بانکی اقتصاد ایران، با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شود و تمامی نرخ‌های غیر از آن «غیررسمی و غیرقانونی» محسوب می‌شود.

با این حال چهارم تیرماه ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، از ایجاد «بازار ثانویه ارز» خبرداد و گفت که بر اساس این طرح، قیمت ارز سه‌نرخی می‌شود و برای «کالاهای غیرضروری» ارز در توافقی بین صادرکنندگان و وارد کنندگان خرید و فروش خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا برآورد کرده است که نرخ ارز سوم می‌تواند بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان باشد.

جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، تسنیم، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ا.م/ ج.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…