اخبار

وکیل سیدامامی: ۲۰ فعال محیط‌زیستی دیگر بازداشت شدند

وکیل سیدامامی: ۲۰ فعال محیط‌زیستی دیگر بازداشت شدند

سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، مرتضی آریان‌نژاد، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی از جمله فعالان بازداشت‌شده در بهمن‌ماه و اسفندماه سال ۹۶ به شمار می‌روند.
سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، مرتضی آریان‌نژاد، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی از جمله فعالان بازداشت‌شده در بهمن‌ماه و اسفندماه سال ۹۶ به شمار می‌روند.

پیام درفشان، وکیل مدافع شماری از فعالان محیط‌‌ زیستی بازداشت شده روز دوشنبه از بازداشت ۲۰ نفر دیگر از فعالان محیط‌زیست در جنوب ایران خبرداد.

پیام درفشان، که با خبرگزاری ایسنا گفت‌٫گو می کرد در عین حال گفت: «دو نفر از متهمان پرونده فعالان محیط زیست با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.»

در بهمن و اسفندماه پارسال، با بازداشت هفت نفر از فعالان محیط زیست، پروژه‌ای کلید خورد که در پی آن شمار دیگری از فعالان زیست‌محیطی، یکی پس از دیگری بازداشت شدند.

دامنه بازداشت‌ها تا اردیبهشت‌ماه امسال نیز دامنه یافت به طوری‌که، آذر صداقتی یکی از فعالان محیط زیست در اینستاگرام شخصی خود از بازداشت حدود ۴۰ نفر از افراد محلی، فعالان محیط‌زیست و دو نفر از محیطبانان بندرلنگه در استان هرمزگان خبرداد.

پس از آن مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست و از فعالان این حوزه، در توئیتر خود، مجموع شمار فعلان محیط زیستی بازداشت شده را ۵۵ تن اعلام کرد.

حال مشخص نیست ۲۰ نفر بازداشت شده‌ای که پیام درفشان، وکیل شماری از محیط‌زیستی‌های بازداشت شده اعلام کرده است، علاوه بر این تعداد است یا اینکه شامل همین بازداشت شدگان می‌شود.

از آنجا که نام و نشانی بازداشت‌شدگان و دلایل بازداشت آنها روشن نیست و از سویی دیگر خانواده این بازداشت‌شدگان تمایلی به گفت‌وگو و اطلاع رسانی درباره وضعیت آنان ندارند یا از این بابت تحت فشار دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند، مشخص نیست چه تعداد از این افراد آزاد شده‌اند و در حال حاضر چه شماری از فعالان محیط‌زیست، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

به گفته پیام درفشان، دلیل بازداشت این ۲۰ فعال محیط‌زیستی مشخص نیست و شمار معدودی از آنان توانسته‌اند تماس‌هایی کوتاه با خانواده‌هایشان داشته باشند.

هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز٬ کاووس سیدامامی٬ حسن راغ، عارف زارع، محمد زارع و عبدالرضا کوهپایه از جمله بازداشت‌شدگان بهمن‌ماه و اسفندماه سال ۹۶ به شمار می‌روند.

شماری از بازداشت شدگان زمستان پارسال، از مسوولان و همکاران موسسه «حیات وحش پارسیان» بودند و شماری دیگر از آنها با موسسه «حافظان طبیعت لاوردین» همکاری داشتند.

دو هفته پس از بازداشت کاووس سیدامامی شهروند دوتابعیتی ایرانی-کاندایی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیر موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان، به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده است.

در اسفندماه پارسال زمانی که مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی و دو پسرش قصد خروج از ایران به مقصد کانادا را داشتند در فرودگاه از خروج خانم ممبینی جلوگیری شد.

پیام درفشان، وکیل خانواده کاووس سیدامامی، همچنین در گفت‌وگوی خود با ایسنا، شرحی از پیگیریها‌یش برای رفع ممنوع‌الخروجی مریم ممبینی، همسر کاووس سید‌امامی، ارایه کرده است که بر اساس این توضیحات، شعبه یک بازپرسی اعلام کرده که از اساس نامی از خانم ممبینی در پرونده نیامده و دستور و مدرکی در رابطه با ممنوع‌الخروجی او وجود ندارد.

پیام درفشان، به نقل از ناصری سرپرست دادسرا اعلام کرده است که «ارگان صادرکننده حکم ممنوع‌الخروجی برای خانم ممبینی مشخص نیست.»

مریم ممبینی روزهای گذشته به دلیل آنچه فرزندش، «نابسامانی‌های روحی» نامیده در بیمارستان بستری شد.

در حالی که مقام‌های قضایی، از جمله معاون قوه قضاییه و دادستان تهران، کاووس سیدامامی و همچنین سایر فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند٬ محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید کارشناسان وزارت اطلاعات در توضیح به نمایندگان مجلس، دلیلی برای «جاسوس بودن» این افراد نیافته‌اند.

پیام درفشان، وکیل خانواده سیدامامی نیز به استناد سخنان محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گفت: «ایشان به نام مسئول و وزیر اطلاعات کشور اعلام کردند که این افراد جاسوس نیستند ولی اینکه به چه دلیل این افراد هنوز در بازداشت به سر می‌برند را نمی‌دانم.»

پس از بازداشت این فعالان محیط‌زیستی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد آقای سیدامامی و همکارانش با استفاده از دوربین‌ های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اما این اتهام را وارد ندانست و گفت این دوربین‌ها قادر به تصویربرداری از محیط محدودی در اطراف خود هستند.

فاطمه ذوالقدر، یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در اسفندماه پارسال از وعده عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست برای پیگیری وضعیت فعالان بازداشت شده محیط زیست خبر داد، اما روشن نیست این پیگیری‌ها، به چه نتیجه ای منجرشده است.

بازداشت فعالان محیط زیست و مرگ مشکوک آقای سیدامامی در بازداشت، انتقادهایی را در داخل و خارج از ایران در پی داشته‌است. از جمله انکه مقام های سامزان ملل متحد از ایران خواستند به فعالان محیط زیست احترام بگذارد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا؛ ا.ر./م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<