اخبار

وینی ماندلا، رزمنده ضد تبعیض‌ نژادی درگذشت

وینی مادیکیسلا-ماندلا، همسر پیشین نلسون ماندلا در سن ۸۱ سالگی درگذشت. او نیز همچون همسرش علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی مبارزه کرد، اما عملکردش مناقشه‌برانگیز بود. او در ژوهانسبورگ پس از یک بیماری طولانی درگذشت.وینی مادیکیسلا-ماندلا، همسر پیشین نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور اسبق آفریقای جنوبی دوشنبه ۲ مارس (۱۳ فروردین) در بیمارستانی در ژوهانسبورگ درگذشت. او زاده سال ۱۹۳۶ در ایسترن کیپ بود.

بر اساس اطلاع خانواده، وینی مادیکیسلا-ماندلا در بیمارستانی در ژوهانسبورگ درگذشته است. همسر پیشین نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در ژانویه سال ۲۰۱۸ به دلیل بیماری کلیوی راهی بیمارستان شده بود.

در بیانیه خانواده وینی ماندلا به این مناسبت آمده است: «او بخش بزرگی از زندگی خود را در راه خدمت به مردم گذراند و به همین دلیل "مادر ملت" لقب گرفت.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

جهانیان بیش از همه وینی ماندلا را با این تصویر می‌شناسند: پس از آزادی نلسون ماندلا از زندان در ۱۱ فوریه ۱۹۹۰، این زوج در یک میتینگ مشترک شرکت کردند. دست راست او در دست شوهرش بود و در حالی که لبخندی به لب داشت دست چپ را به نشانه پیروزی در هوا مشت کرده بود.

او که مددکار اجتماعی و فعال حقوق زنان بود در سال ۱۹۵۸با نلسون ماندلا، نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آفریقای جنوبی ازدواج کرد. او در آن زمان ۲۴ ساله و همسر دوم ماندلا بود.

وینی که فعال سیاسی بود بعد از آشنایی با ماندلا بر فعالیت خود افزود و همین باعث شد که این ازدواج بیش از آن که در عرصه حقیقی جاری شود بر روی کاغذ ماند. او نمی‌‌دانست که قرار است بخش بزرگی از زندگی‌اش را به دور از همسر طی کند.

خانم ماندلا در مصاحبه‌ای گفته است: «من نمی‌دانستم این راه چقدر سخت است. در ژوئن ۱۹۵۸ ما ازدواج کردیم و در سپتامبر در زندان بودم.» در سال ۱۹۶۲ رژیم آپارتاید نلسون ماندلا را بازداشت کرد. دو سال بعد ماندلا به حبس ابد در جزیره روبن محکوم شد.

برای وینی مادیکیسلا-ماندلا نیز زندگی راحت سپری نمی‌شد. او نه تنها باید بار بزرگ کردن دو دختر خود از ماندلا را بر دوش می‌کشید بلکه باید مرارت‌های بازداشت مجدد خود را نیز تحمل می‌کرد. او در سال ۱۹۷۷ به حومه شهر تبعید شد و در سال ۱۹۸۵ بود که اجازه یافت بار دیگر به موطن خود سووتو در حاشیه ژوهانسبورگ بازگردد. مردم او را به نشانه‌ی احترام "ماما وتو" می‌نامیدند.

او را به دلیل مبارز‌ات و مقاومتش علیه رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی نماد "مبارزه با آپارتاید" خوانده‌اند. با وجود این او شخصیتی مناقشه‌برانگیز داشت.

او یک سال پس از آزادی شوهرش از زندان به آدم‌ربایی و همدستی در مرگ استامپی موکتسی، پسری ۱۴ ساله متهم شد. در زمان وزارت در کنگره ملی خلق نیز خانم ماندلا با اتهام‌ سوء استفاده‌های مالی روبرو بود.

وینی ماندلا همواره این اتهامات را رد کرده بود. او در مصاحبه‌ای گفته بود که قربانی رقابت‌های درون‌حزبی شده است، زیرا او بیش از حدی که رهبران حزب باور داشتند در میان مردم محبوب بوده و جناحی نگرانی بوده که او به رهبری حزب انتخاب شود.

در سال ۱۹۹۶ این زوج پس از بالا گرفتن اختلافات سیاسی از یکدیگر جدا شدند. با این حال او همواره نام ماندلا را حفظ کرد.

Source: دویچه وله فارسی

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا