اخبار

پمپئو: فشار دولت آمریکا برای تغییر رژیم ایران نیست

پمپئو: فشار دولت آمریکا برای تغییر رژیم ایران نیست

گفته‌های آقای پمپئو در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ایراد می‌شد
گفته‌های آقای پمپئو در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ایراد می‌شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید فشار دولت ترامپ برای تغییر رژیم در ایران نیست بلکه در راستای این «اجماع جهانی»ست که چگونه می‌توان تهران را واداشت که «همچون کشوری عادی رفتار کند».

آقای پمپئو که روز پنج‌شنبه سوم خرداد به پرسش‌های نمایندگان سنای آمریکا در کمیته روابط خارجی پاسخ می‌داد، از کشورهای اروپایی انتقاد کرد که برای مقابله با برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران «هیچ کاری نکرده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که دولت ترامپ مصمم است در مقابله با ایران «که دارایی‌اش را صرف امور سوء می‌کند» تحریم‌هایی شدید علیه تهران وضع کند و «مقدمات این کار کاملا فراهم شده است».

آقای پمپئو در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا در صدد «تغییر رژیم در ایران است» پاسخ منفی داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها دولت آمریکا را به تلاش برای «براندازی نظام» متهم کرده‌اند. در تازه‌ترین مورد روز چهارشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تکرار این ادعا گفت: «تعبیر براندازی در صحبت‌های مقامات آمریکایی جدید نیست» و آنها از آغاز حکومت اسلامی در ایران «آن را به کار می‌بردند».

دونالد ترامپ هجدهم اردیبهشت با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه روز پنج‌شنبه‌اش در کمیته سنا از کشورهای اروپایی نیز انتقاد کرد که برای مقابله با برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران «هیچ کاری نکرده‌اند».

آقای پمپئو در این جلسه گفت در طول سه سال گذشته «اروپایی‌ها به ما می‌گفتند در حال آماده شدن برای مقابله با موشک‌ها هستند، اما هیچ کاری نکردند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه «اروپا درباره موافقتش با برنامه‌های مقابله با تروریسم حرف‌هایی می‌زند» گفت: دولت‌های اروپایی در حمایت از ایالات متحده در «نامیدن ایران به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم هیچ کاری نکردند».

ایران اتهام «حمایت از تروریسم» را رد می‌کند و رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است اروپا «باید تضمین دهد» در مذاکرات مربوط به ادامه برجام درباره دو موضوع برنامه‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه حرفی نزند.

دونالد ترامپ پیش از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این توافق را «بدترین توافق تاریخ» خوانده و از جمله به سه نقیصه برجسته‌تر در آن اشاره کرده بود: «بند غروب»، برنامه‌های بالستیکی ایران و اقدامات «بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اروپا و آمریکا گزارش داده است که سه کشور اروپایی در مذاکرات ماه قبل خود با دولت ترامپ به پیشرفت‌هایی دست یافته بودند اما اندکی بعد «دونالد ترامپ اعلام کرد که از توافق خارج می‌شود».

مایک پمپئو در جلسه روز پنج‌شنبه چنین موضوعی را رد کرد و گفت: «ما هرگز نمی‌توانستیم به آنجا برسیم».

وزیر خارجه آمریکا یک روز پیش‌تر، روز چهارشنبه، در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته بود که واشینگتن در هفته‌های آتی برای بررسی «گام‌های بعدی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران»، گفت‌وگوهایی با متحدانش، از جمله کشورهای اروپایی، خواهد داشت.

با اینکه سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان ضمن ابراز نگرانی از فعالیت‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه، بر حفظ برجام تأکید کرده‌اند شماری از شرکت‌های بزرگ اروپایی می‌گویند از بیم تحریم‌های آمریکا علیه تهران حاضر به ادامه همکاری‌های اقتصادی خود با ایران نیستند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ج/س.ن

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا