اخبار

پنس: دیگر «خشونت و ترور» ایران را تحمل نمی‌کنیم؛ باقری با «دم شیر» بازی نکنید

پنس: دیگر «خشونت و ترور» ایران را تحمل نمی‌کنیم؛ باقری با «دم شیر» بازی نکنید

مایک پنس، محمد باقری
مایک پنس، محمد باقری

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه، یکم مرداد، در یک سخنرانی تازه خود گفت که آمریکا دیگر «خشونت و ترور» از سوی ایران را تحمل نمی‌کند.

او گفت: «در حالی که مردم ایران در خیابان‌ها مقاومت می‌کنند، در برابر دیکتاتورهایشان در تهران ایستادگی می‌کنند، رئیس جمهور ما به ایران هشدار داد. او توافق هسته‌ای با ایران را لغو کرد و همان‌طور که دیشب هم بار دیگر تصریح کرد، ما دیگر اشاعه خشونت و ترور توسط ایران در سطح جهان را تحمل نخواهیم کرد و دیگر تهدیدها علیه ایالات متحده آمریکا را برنمی‌تابیم.»

اشاره آقای پنس به توئیتی است که شب پیش از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خطاب به همتای ایرانی خود، حسن روحانی، زده بود با این مضمون: «هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن یا مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تاکنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌ است. مراقب باش».

این توئیت واکنشی بود به این سخن ​حسن روحانی که روز یکشنبه هفته جاری به دولت آمریکا هشدار داد که «با دم شیر بازی نکند» و جنگ با ایران «مادر جنگ‌ها خواهد بود.»

به‌دنبال این هشدار اخیر حسن روحانی، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز روز سه‌شنبه مقام‌های آمریکا را تهدید کرد که «با دم شیر بازی» نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، او با انتشار بیانیه‌ای گفت: «دشمنان به ویژه آمریکا که مراکز استقرار و منافع او در دسترس قدرت آشکار و پنهان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است با دم شیر بازی نکنند که با پاسخ غیرقابل تصور و در سطح بسیار وسیع در منطقه و جهان مواجه خواهند شد.»

آقای باقری همچون رهبر جمهوری اسلامی، فرمانده سپاه پاسداران و برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی از موضع‌گیری حسن روحانی در قبال ترامپ تقدیر کرد و از آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای مقابله «هرگونه تهدید و در هر سطحی» خبر داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت این تصور آمریکا «که بدون تحمل هزینه بر ملت ایران فشار بیاورد» غلط است و ایران را «قدرت مسلط در خلیج فارس و تنگه هرمز» توصیف کرد.

اشاره وی به موضوع احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران به منظور جلوگیری از صادرات نفت سایر کشورها در صورت ایجاد مانع بر سر صادرات نفت ایران است که از فحوای جملات تهدیدآمیز روحانی علیه آمریکا برداشت شده است.

حسن روحانی روز ۱۱ تیر ماه در سوئیس گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود».

با این حال آقای روحانی، خود مدتی بعد گفت که آمریکایی‌ها «خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند، به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم. در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم».

تنگه هرمز یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای کشتیرانی در جهان است و حدود یک‌پنجم نفت مورد نیاز جهان، یعنی نزدیک به ۱۸.۵ میلیون بشکه نفت در روز، از آن عبور می‌کند.

باوجود تهدید مستقیم و غیرمستقیم مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز، وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه گفته ایران «باید بداند که آمریکا متعهد به باز نگه داشتن راه‌های دریایی و ادامه جریان نفت برای همه جهان است».

توئیت تهدیدآمیز دونالد ترامپ، از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز به عنوان «اشتباهی دیگر» ارزیابی شده و بهرام قاسمی گفته که رئیس جمهور آمریکا «باید در استفاده از مشاوران خود تجدید نظر کند».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در توئیتر خود نوشته که مقام‌های جمهوری اسلامی از این سخنان «شگفت‌زده» نشدند و در ۴۰ سال گذشته نیز این سخنان را «شاید با ادبیاتی متمدن‌تر» شنیده‌اند.

با این حال مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی در جمع ایرانیان آمریکایی، مقام‌های ایرانی را «فاسد» نامیده، آنها را به شبکه «مافیا» تشبیه کرده و بر «فشارهای اقتصادی حداکثری» و به صفر رساندن صادرات نفت ایران تأکید کرده است.

با استفاده از فارس، توئیتر و رادیو فردا / ب.ب / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…