اخبار

«پیشرفت در مذاکرات ایران و اروپا» در مورد بحران یمن

«پیشرفت در مذاکرات ایران و اروپا» در مورد بحران یمن

سه میلیون نفر از مردم یمن آواره یا جابه‌جا شده‌اند
سه میلیون نفر از مردم یمن آواره یا جابه‌جا شده‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع و مقام‌های ایران و اروپا، می‌گوید دو طرف در مذاکرات برای پایان جنگ در یمن «پیشرفت» داشته و ایران برای «برقراری آتش‌بس و کاهش بحران انسانی» در آن کشور اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این مذاکرات از ماه فوریه و بعنوان بخشی از اقدامات دیپلماتیک برای پرهیز از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد.

این گفت‌وگوها جدا از مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای و با هدف پاسخ دادن به برخی از نگرانی‌های آمریکا در مورد نقش ایران در منطقه و قانع کردن واشنگتن به پذیرش این نکته آغاز شد که اروپا واقعا می‌تواند از ایران نوعی امتیاز بگیرد.

تمرکز این مذاکرات اساسا روی درگیری‌ها در یمن بوده که طی سه سال و نیم گذشته به صحنه نبرد بین ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و شورشیان حوثی مورد حمایت ایران بدل شده است. ایران اتهامات عربستان سعودی در مورد کمک تسلیحاتی به شورشیان حوثی را تکذیب کرده و در مقابل ریاض را مسئول تشدید بحران می‌داند.

یک مقام ارشد ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت «به خاطر فاجعه انسانی در یمن ما توافق کرده‌ایم برای پایان دادن به جنگ در آن کشور با بریتانیا، فرانسه و آلمان همکاری کنیم. هدف برقراری یک آتش بس برای کمک به غیرنظامیان بی‌گناه است. ما از نفوذ خود استفاده خواهیم کرد تا متحدان خود را به مذاکره قانع کنیم».

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی نيز گفتند مذاکرات «پیشرفت فراوانی داشته و در مسیر درستی» پیش می‌رود.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد در جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده، سه میلیون نفر در داخل کشور آواره شده و یکی از گسترده‌ترین بحران‌های فعلی در جهان را به وجود آورده است.

اسرائیل و عربستان سعودی، رقبای اصلی ایران در منطقه، از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام حمایت کرده و اظهار داشته‌اند این توافق نتوانسته است از «رفتار زیانبار ایران در سوریه، یمن و نقاط دیگر جهان جلوگیری کند.» ایران دخالت در امور دیگر کشورها را رد می‌کند. اما مقام‌های ایرانی در موارد مختلفی، از جمله در مورد یمن، از «کمک‌های مستشاری» سخن گفته‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید، قدرت‌های اروپایی برای حفاظت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا سعی کرده اند تهران را قانع کنند که در سطح منطقه و از جمله یمن اقدامات خود را تعدیل کند.

یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده می‌گوید «ایرانی‌ها نشان دادند که حاضرند تماس‌های خود با حوثی‌ها را برای پیشرفت به سمت آتش‌بس به کار گیرند. ایران اکنون حداقل می‌پذیرند که کانالی برای تماس وجود دارد. قاعدتا آنها نمی‌گویند که حوثی‌ها را کنترل می‌کنند و هیچ‌گاه چنین چیزی نخواهند گفت. ولی حداقل می‌پذیرند که روی حوثی‌ها حدی از نفوذ دارند و حاضرند آن را به کار بگیرند. این جدید است.»

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه گفته است مذاکرات در مورد اوضاع یمن در موازات با مذاکرات با سه کشور اروپایی امضا کننده برجام پیش می‌رود.

او در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی ایران گفت: توافق هسته‌ای با مسائل منطقه ارتباطی ندارد. ایران در مورد نفوذ خود در منطقه به غیر از مورد یمن و به خاطر بحران بشری در آن کشور مذاکره نخواهد کرد.

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفته است مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و افزود «ایرانی‌ها به ما گفتند حاضرند در مورد آتش بس اقدام کنند ولی می‌گویند حوثی‌ها آماده نیستند. در نتیجه تا حدی مثل ماجرای مرغ و تخم مرغ است. اکنون باید بتوانیم از این مذاکرات به یک نتیجه مشخص برسیم.»

نه شورشیان حوثی و نه حکومت یمن تاکنون در مورد این مذاکرات موضع‌گیری نکرده اند.

با استفاده از گزارش رویترز/ ش.ر/ت.ت

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…