اخبار

چه درسی می‌توان از هک فرودگاه مشهد گرفت؟

چه درسی می‌توان از هک فرودگاه مشهد گرفت؟

در روز ۳ خرداد ، تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه مشهد توسط گروهی با نام «تپندگان»هک شد و تصاویری از اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ را بر روی آنها به نمایش درآمد.
در روز ۳ خرداد ، تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه مشهد توسط گروهی با نام «تپندگان»هک شد و تصاویری از اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ را بر روی آنها به نمایش درآمد.

در روز ۳ خرداد ماه ۱۳۹۷ یکی از اخباری که شاید آنقدرها به چشم مخاطبان فارسی‌زبان نیامد، داستان هک شدن تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه مشهد توسط گروهی با نام «تپندگان» بود که تصاویری از اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ را بر روی آنها به نمایش درآوردند.

هر چند که جزییاتی از این هک منتشر نشده است و فرماندار مشهد تنها به انتشار یک بیانیه اکتفا کرده است، اما نگاهی به این داستان و همچنین حوادث مشابه‌ای که در آینده ممکن است اتفاق بیافتد خالی از لطف نیست.

هک شدن تابلو و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه مشهد چگونه اتفاق افتاده است؟

همانگونه که در بالا گفته شد، امکان بررسی دقیق و براساس شواهد در زمینه این هک وجود ندارد هر چند که براساس تجربه‌های گذشته می‌توان این هک را به وجود حفره امنیتی در سرویس‌های استفاده شده توسط فرودگاه مشهد و دیگر فرودگاه‌ها دانست. یکی از مثال‌ها در ماه‌های اخیر را می‌توان به هک شدن چندین وب‌سایت مربوط به روزنامه‌های داخل کشور دانست که در آن هکرها از حفره امنیتی و همچنین بی‌دقتی مهلک توسعه‌دهنده نرم‌افزار مدیریت محتوا استفاده کرده بودند.

از همین رو و به احتمال خیلی بالا هکرها از حفره امنیتی ساده‌ای برای نفوذ به وب‌سایت فرودگاه مشهد استفاده کرده‌اند و سپس با دسترسی پیدا کردن به وب‌سایت فرودگاه مشهد و مدیریت آن، توانسته‌اند به سیستم تبلیغاتی در فرودگاه دست پیدا کنند. دلیل این حدس هم به این نکته باز می‌گردد که به طور کلی وب‌سایت‌های دولتی و خصوصی در ایران به صورت مستمر به‌روزرسانی نمی‌شوند و مدیران این وب‌سایت‌ها آن را بخشی از کار خود نمی‌دانند!

در نتیجه هر چند هیچ مدرک و جزییاتی در مورد این حمله سایبری وجود ندارد، اما باید گفت که عدم به‌روزرسانی و سهل‌انگاری مدیران مسئول را می‌توان مهمترین عامل این اتفاق دانست.

چه درسی می‌توان از این هک گرفت؟

شاید آنچه در ادامه می‌خوانید را بی‌ربط به هک شدن تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی در فرودگاه مشهد بدانید، اما باید گفت که متاسفانه یا خوشبختانه آنقدرها بی‌ربط نیست.

از نگاه من مهمترین درسی که می‌توان از نفوذ هکرها به تلویزیون‌های فرودگاه مشهد گرفت آن است کاربران ایرانی باید در استفاده از سرویس‌های آنلاین ایرانی مانند اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دقت زیادی کنند و استفاده از آنها را به صورت کامل کنار بگذارند. دلیل این پیشنهاد هم به این نکته باز می‌گردد که بسیاری از سرویس‌هایی که توسط دولت ایران – و کمتر توسط بخش خصوصی – توسعه و تبلیغ می‌شوند، به صورت مستقل از نظر امنیت دیجیتال بررسی و مورد تایید قرار نگرفته‌اند. به عنوان مثال تا کنون هیچ سازمان و یا فردی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داخلی مانند سروش را به صورت مستقل مورد بررسی امنیت دیجیتال قرار نداده است در حالی که این اپلیکیشن‌ها با خصوصی‌ترین بخش زندگی روزانه کاربران سروکار دارند.

آیا می‌توان با این دست حملات سایبری مقابله است؟

پاسخ این سوال نه مثبت و نه منفی است چون امنیت دیجیتال نسبی است و هیچ چیزی به صورت صد در صد امن نیست،‌ با این حال می‌توان امنیت دیجیتال و سرویس‌های آنلاینی که کاربران استفاده می‌کنند را بهبود داد. به عنوان مثال یک توسعه‌دهنده سرویس آنلاین می‌تواند از افراد و سازمان‌های مختلف درخواست کرد که سرویس توسعه داده شده است را مورد بررسی و مشکلات امنیتی آن را به پیدا و رفع کنند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا