اخبار

چین و آلمان از روابط تجاری خود با ایران دفاع کردند

چین و آلمان از روابط تجاری خود با ایران دفاع کردند

وانگ یی، وزیر خارجه چین
وانگ یی، وزیر خارجه چین

چین و آلمان در برابر هشدار رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه هر شرکت و دولتی که با جمهوری اسلامی تجارت کند، از بازار ایالات متحده محروم می‌شود، از روابط تجاری خود با ایران دفاع کردند.

در همین حال آن طور که در وب‌سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای آمده است، رهبر جمهوری اسلامی از اجرایی شدن دوباره تحریم‌ها «اصلا نگران» نیست: «نسبت به اوضاع ما اصلاً نگران نباشند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که اردیبهشت‌ماه گذشته رسماً از توافق برجام کنار کشید، تحریم‌ها علیه ایران را از روز سه‌شنبه اجرایی کرد، و در همین روز هشدار داد: «هر کس با ایران دادوستد داشته باشد با آمریکا معامله‌ای نخواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین در واکنش به این پیام، روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «چین همواره با تحریم‌های یک‌جانبه و دخالت… در امور دیگر کشورها مخالفت کرده‌ است.»

در ادامه این بیانیه آمده‌ است: «همکاری تجاری چین با ایران باز و شفاف، منطقی، منصفانه و قانونی است و هیچ گونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی‌کند.»

در پایان این بیانیه نیز آمده‌ است که «حقوق قانونی چین باید محافظت شود.»

چین که از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است از زمان برداشته شدن تحریم‌های قبلی علیه جمهوری اسلامی در حال سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در پروژه‌های خود در ایران بوده و شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر در حال ورود به همه عرصه‌های اقتصادی ایران از ساخت راه‌آهن تا بیمارستان بوده‌اند.

به نوشته رویترز، دولت آلمان نیز پس از هشدار دونالد ترامپ اعلام کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را، «که اثری فراسرزمینی دارند»، نقض قوانین بین‌المللی می‌داند، و انتظار دارد که واشینگتن هنگام اِعمال تحریم‌های این‌چنینی منافع کشورهای اروپایی را نیز در نظر بگیرد.

در همین زمینه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه هشدار داد که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند خاورمیانه را بیش از پیش بی‌ثبات سازد و نیروهای تندرو را در منطقه تقویت کند.

آقای ماس در مصاحبه‌ای با روزنامه «پاسائر نویه پرسه» گفت: «ما هنوز فکر می‌کنیم که کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران اشتباه است. ما برای [نگه داشتن] این توافق مبارزه می‌کنیم، زیرا این امر به هدف ما، یعنی ایجاد امنیت و شفافیت در منطقه، کمک می‌کند.»

در همین روز، جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، نیز در یک نشست خبری در رم گفت دولت ایتالیا امیدوار است آمریکا پس از آغاز تحریم‌های جدید علیه ایران، هر اقدامی را در این رابطه با اتحادیه اروپا هماهنگ کند.

آقای کونته در عین حال با ذکر این‌که کشورش منتظر دریافت اطلاعات امنیتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران از آمریکا است، گفت: «در ملاقات با دونالد ترامپ موضع مشخصی نگرفتم. من گفتم اگر ثابت شود که توافق هسته‌ای مؤثر نبوده ما حاضریم اتحاذ موضع قاطع‌تر را ارزیابی کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران را «گزنده‌ترین» تحریم‌ها توصیف کرده و چند مقام جمهوری اسلامی نیز از تأثیر وخیم این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سخن گفته‌اند، اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی که روز چهارشنبه در پایگاه اطلاع‌رسانی او قرار داده شده گفته است نسبت به این تحریم‌ها نگرانی ندارد.

به نوشته وب‌سایت علی خامنه‌ای، وی در روزهای اخیر در حضور جمعی از «فعالان فرهنگی خارج از کشور» با اشاره به فشارهای آمریکا علیه ایران گفته است: «نسبت به اوضاع ما اصلاً نگران نباشند، هیچ‌ کس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، مطمئن باشند، هیچ تردیدی در این جهت وجود ندارد؛ این را به همه بگویید.»

با استفاده از رویترز و رادیوفردا / پ. پ/ف. دو

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا