اخبار

کارکنان روزنامه “جمهوریت” ترکیه به حبس‌های طولانی محکوم شدند

احکام کارکنان روزنامه جمهوریت سنگین‌تر از آن بود که ناظران پیش‌بینی می‌کردند. دادگاهی در ترکیه احکام حبس بلندمدتی را علیه همکاران این روزنامه صادر کرد. روزنامه‌نگاران اما این احکام را نمی‌پذیرند و مقاومت می‌کنند.دادگاهی در ناحیه سیلیوری استانبول روز چهارشنبه (۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت) چندین روزنامه‌نگار “جمهوریت” را به حبس‌های طویل‌المدت محکوم کرد. اتهام آنها از جمله “حمایت از سازمان‌های تروریستی” عنوان شده است.

محاکمه ۱۸ همکار این روزنامه منتقد دولت ترکیه از تابستان گذشته تاکنون ادامه داشته است. دادگاه برای هفته جاری نیز چهار جلسه پیش‌بینی کرده بود و قرار بود احکام متهمان فردا جمعه صادر شود. اما همه چیز خیلی سریع پیش رفت و نتیجه، حبس‌های طولانی برای گردانندگان اصلی این روزنامه پرسابقه بود.

مراد صابونچی سردبیر، آیدین انگین مدیر موقت و احمد شیک روزنامه‌نگار کاوشگر این روزنامه، به ۶ تا ۷ سال و نیم زندان محکوم شدند. حکم آکین آتالای، ناشر جمهوریت نیز ۸ سال و ۴۵ روز حبس اعلام شد. در این میان سه تن تبرئه و بقیه کارکنان جمهوریت به حبس‌های کوتاه‌مدت محکوم شدند. آتالای تنها فرد از میان ۱۸ متهمی بود که تا پیش از صدور حکم در زندان به سر می‌بُرد. با صدور حکم، بازداشت موقت ناشر جمهوریت لغو می‌شود و ۱۴ نفر دیگر نیز تا رسیدگی به تقاضای فرجام به طور مشروط آزاد خواهند بود.

محاکمه غیابی سردبیر پیشین

وکلای کارکنان روزنامه جمهوریت حکم دادگاه را غیرعادلانه دانسته‌اند. دادگاه به پرونده سردبیر پیشین جمهوریت، جان دوندار نیز در غیاب او پرداخت. دوندار از بیم بازداشت به آلمان گریخته و متهم به “افشای اسرار حکومتی” است. دادستانی ترکیه تقاضای ۷ و نیم تا ۱۵ سال زندان برای او کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ناظران دادگاه انتظار احکام سبک‌تری را داشتند. دادگاه اما ۱۳ تن از کارکنان روزنامه جمهوریت را در اتهام “حمایت از گروه‌های تروریستی، بدون عضویت در آنها” محکوم شناخت. منظور دادگاه از این گروه‌ها، از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و نیز جنبش گولن است که دولت ترکیه کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ را به آن نسبت می‌دهد.

روزنامه‌نگاران مقاومت می‌کنند

شمار زیادی از حامیان روزنامه‌نگاران در صحن دادگاه، با وجود صدور احکام سنگین برای آنها، برای کارکنان “جمهوریت” کف زدند. خود روزنامه‌نگاران نیز با حکم دادگاه با خونسردی و آرامش روبه‌رو شدند، اما سپس به تندی واکنش نشان دادند. احمد شیک در توییتر نوشت: «تاکنون هیچ دیکتاتوری پیروزمند جنگی نبوده که هدفش بستن دهان حق‌طلبان است. ما پیروز خواهیم شد».

یکی از وکلای روزنامه‌نگاران در آخرین دفاعیه خود از موکلان‌اش گفت که دادگاه هیچ سندی را مبنی بر محکومیت آنان ارائه نکرده است. به گفته او، روزنامه‌نگاران جمهوریت در واقع متهم شده‌اند که به حرفه و وظیفه‌شان به عنوان روزنامه‌نگار عمل کرده‌اند و وجود “جمهوریت” خود به‌تنهایی جرم تلقی شده است.

مردا صابونچی، سردبیر “جمهوریت”، در گفت‌‌وگو با دویچه وله، دادگاه خود و همکاران‌اش را به “شمشیر داموکلس” تشبیه کرد که بر فراز سر روزنامه‌نگاری در ترکیه قرار داده شده است. صابونچی تأکید کرد که احکام سنگین حبس، او و همکاران‌اش را از انجام شجاعانه حرفه‌شان بازنخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: گزارشگران بدون مرز: گام حکومت اردوغان به سوی انحصار رسانه‌ای

سردبیر “جمهوریت، چند روز پیش نیز گفته بود که می‌خواهند آنها را مرعوب و صدایشان را خفه کنند. او و همکاران‌اش قصد دارند علاوه بر فعالیت بیشتر در عرصه خبررسانی در اینترنت، وبسایت انگلیسی روزنامه را نیز گسترش دهند. روزنامه جمهوریت یکی از معدود روزنامه‌های انتقادی ترکیه محسوب می‌شود.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…