اخبار

کاهش انتقال پول از روسیه به تاجیکستان

کاهش انتقال پول از روسیه به تاجیکستان

Image caption پول مهاجران کاری تاجیک برای تأمین ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در تاجیکستان مهم ارزیابی می‌شود

بانک مرکزی روسیه خبر داده که میزان انتقال پول از این کشور به تاجیکستان امسال در مقایسه‌ با همین دوره در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

بانک مرکزی روسیه روز سه‌شنبه‌ ۱۶ سپتامبر آمار دقیقی را در باره میزان انتقال مبالغ به جمهوری‌های سابق شوروی منتشر کرد. این در حالیست که منابع رسمی تاجیکستان طی دو سال اخیر از اعلام چنین آمار خودداری می‌کنند.

طبق اطلاع بانک مرکزی روسیه، از اوایل سال جاری به این سو یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون دلار از روسیه به تاجیکستان منتقل شده است. در همین دوره در سال گذشته این رقم معادل یک میلیارد و ۶۷۷ میلیون دلار بوده است. یعنی، در سال جاری یک کاهش حدود ۱۰ میلیون دلاری مشاهده می‌شود.

هرچند برخی از کارشناسان می‌گویند که چنین کاهش چندان چشم‌رس نیست و در طول سال می‌تواند به سمت مثبت تغییر یابد، ولی برخی دیگر از صاحب‌نظران تأکید می‌کنند که این امر می‌تواند نتیجه تحریمها علیه روسیه باشد.

فیروز سعیداف، کارشناس مسائل اقتصادی، می‌گوید نباید فراموش کرد که در سال جاری روسیه مقررات جدید برای ورود مهاجران کاری را راه‌اندازی کرد و به این دلیل برخی از اتباع تاجیک نتوانستند وارد روسیه شوند.

اخیرا امام‌الدین ستارف، سفیر تاجیکستان در روسیه، در صحبت با رسانه‌های این کشور خبر داد که در پی راه‌اندازی مقررات جدید حدود ۱۲۴ هزار نفر از اتباع تاجیک نتوانسته‌اند برای کار وارد روسیه شوند. احتمال می‌رود، این رقم تا ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

حق نشر عکس BBC World Service
Image caption همه‌ساله حدود 1.5 میلیون از اتباع تاجیک برای جستجوی کار به مناطق مختلف روسیه سفر می‌کنند

از جمله در گذشته اتباع تاجیک بعد از سه ماه اقامت و کار در روسیه می‌توانستند بعد از خروج از کشور، از مرز عبور کرده و دوباره وارد روسیه شوند. هم اکنون این امکان از بین رفته است.

از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند که تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه در رابطه با حوادث اوکراین به کاهش مشاغل برای مهاجران کاری منجر شده و بسیاری از آنها نمی‌توانند در روسیه برای خود مشاغل با حقوق مناسبی پیدا کنند.

این در حالیست که همه‌ساله حدود ۱.۵ میلیون از اتباع تاجیک برای جستجوی کار به مناطق مختلف روسیه سفر می‌کنند. در سال گذشته مهاجران کاری تاجیک برای برآورده ساختن نیازهای خانواده‌های خود به تاجیکستان چهار میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار منتقل کرده بودند.

اقتصاددانها می‌گویند که این رقم معادل ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی تاجیکستان است و برای تأمین ثبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کشور اهمیت بارزی دارد.

ولی در آمار بانک مرکزی روسیه رقم دیگری هم به نظر می‌رسد که جالب است. از اوایل سال جاری از تاجیکستان به روسیه ۲۵۴.۱ میلیون دلار منتقل شده است. ولی به گفته صاحب‌نظران، این مبلغ عمدتا مال تاجران است که برای خریداری کالا از تاجیکستان به روسیه منتقل می‌شود.

صاحب‌نظران می‌گویند که کاهش چشم‌رس میزان انتقال پول مهاجران کاری به تاجیکستان و بازگشت احتمالی آنها به وطن می‌تواند برای دولت این کشور مشکلات زیادی ایجاد کند.

شاید به همین دلیل در جریان سفر اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به تاجیکستان موضوع شرایط فعالیت مهاجران کاری تاجیک در این کشور در محور مذاکرات بود.

به گفته منابع رسمی، جانب روسیه قول داده است که امکان دادن اجازه ورود به حدود ۳۰۰ هزار تبعه تاجیک را که از این امتیاز محروم شده بودند، بررسی خواهد کرد.

در همین حال، طبق اطلاع کمیته آمار جرگه کشورهای همسود میزان حقوق متوسط در تاجیکستان ۹۱۸ سامانی یا حدود ۱۸۰ دلار است. در روسیه این رقم معادل ۹۰۰ دلار می‌باشد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<