اخبار

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران: اروپا از فرصت برای آزادی مطبوعات در ایران استفاده کند

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران: اروپا از فرصت برای آزادی مطبوعات در ایران استفاده کند

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک روز پنجشنبه گزارش خود از وضعیت رسانه ها در ایران را منتشر کرد. این گزارش ضمن تایید وضعیت وخیم رسانه ها از اروپا خواسته است از این فرصت برای مذاکره جهت تامین آزادی بیان در ایران استفاده کند.

در این گزارش، ضمن توصیف جو آزار و اذیت علیه روزنامه نگاران، آمده است که تمرکز جهانی اخیر بر روی ایران و نیاز جمهوری اسلامی به مذاکره با اروپا می تواند زمینه ای برای آزادی مطبوعات و دیگر مسائل حقوق بشری باشد.

این کمیته می گوید فشار فزاینده ای روی خبرنگاران وجود دارد که از سوی نهادهایی چون شورای نگهبان، سپاه پاسداران و قوه قضاییه اعمال می شود.

شریف منصور مدیر برنامه ریزی مطالعات خاور میانه در کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در این بیانیه گفته است، تهدیدهای مداوم علیه روزنامه نگاران در مورد چگونگی پوشش اخبار ایران، باید مورد توجه قرار گیرد.

او معتقد است حسن روحانی که با وعده آزادی بیشتر در همه زمینه ها توانست دوباره به مقام ریاست جمهوری برسد، باید به وعده هایش در مورد آزادی مطبوعات و خبرنگارن پایبند باشد و به آنها عمل کند.

دو هفته پیش، سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز در آخرین رده بندی آزادی رسانه‌ها اعلام کرد که جایگاه ایران از این نظر همچنان در پائین ترین رده‌های جدول و در میان بدترین کشورها قرار دارد.

بر اساس رده بندی جهانی آزادی رسانه در سال ۲۰۱۸، که گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت منتشر کرد، تهدید و کینه آفرینی علیه روزنامه نگاران در بسیاری از نقاط افزایش یافته است.

این گزارش با اشاره به این که ایران با یک پله بهبود در رتبه ۱۶۴ قرار گرفته می‌گوید، این به دلیل بدتر شدن وضعیت دیگر کشورهاست، نه بهبود وضعیت ایران.

در ادامه گزارش آمده است، «در سال ۲۰۱۷ ایران همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌ نگاران و شهروندخبرنگاران بود. هیچ تغییر ملموسی در عرصه آزادی اطلاع رسانی و آزادی رسانه‌ها مشاهده نشد.»

این گزارش همچنین اشاره کرده است که از دی ماه سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار و ۵۰ شهروندخبرنگار بازداشت شدند. شماری از آنها به صورت موقت و در انتظار صدور حکم دادگاه تجدید نظر با وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.

این گزارش با تاکید بر این که سرکوب روزنامه نگاران و مبارزه با جریان آزاد اطلاعات در ایران همچنان ادامه دارد، خودسانسوری و ایجاد وحشت در میان روزنامه نگاران را تنها یکی از آثار این رفتار حکومت جمهوری اسلامی دانست.

در بخش دیگری از گزارش همچنین آمده است که در این مدت، سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در مرزهای کشور محدود نمانده است و رسانه‌های جهانی و به ویژه رسانه‌های فارسی زبان در خارج از ایران نیز قربانی سرکوب و تهدید جمهوری اسلامی شده‌اند.

افزایش کینه آفرینی علیه روزنامه نگاران

در این گزارش با اعلام این که کینه آفرینی علیه روزنامه نگاران افزایش یافته، آمده است، «رویارویی آشکار علیه رسانه‌ها از سوی برخی رهبران سیاسی تشویق می‌شود و تمایل نظام‌های اقتدارگرا در تحمیل ژورنالیسم مورد نظر خود، دموکراسی را تهدید می‌کند.»

در این گزارش با اعلام این که کشورهایی چون ترکیه و مصر در رده های پایین جدول جایگاه ۱۵۷ و ۱۶۲ دارند آمده است که رویارویی رهبران سیاسی با رسانه‌ها تنها مختص به این کشورها نیست. گزارش می‌گوید که این کشورها اتهام «تروریسم» علیه روزنامه‌نگاران را به اتهامی همگانی تبدیل کرده‌اند و خودسرانه هر کسی را که با آنها موافق نیست زندانی می‌کنند.

در این گزارش همچنین جنگ و اقدامات سرکوب گرانه دیکتاتورها یکی از تهدیدهای روزنامه نگاران در یکسال گذشته عنوان شده است. همچنین کشورهای نروژ و سوئد همچون سال گذشته رتبه اول و دوم را از نظر بهترین وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، داشته‌اند.

در گزارش همچنین دیگر کشورهای منطقه خاور میانه از جمله عراق، سوریه، آذربایجان، ترکمنستان، عربستان سعودی و یمن در رده های پائین جدول قرار گرفته اند.

کشورهایی نظیر روسیه و چین نیز با توجه به در قدرت ماندن رهبران قدرتمندی که به زعم این گزارش رسانه‌ها را مهار کرده و صداهای منتقد را سرکوب می‌کنند، از نظر آزادی رسانه‌ها در رده پائین جدول قرار گرفته‌اند.

افغانستان نیز اگر چه همچنان شاهد حوادث خونبار برای روزنامه نگاران است، اما با دو پله صعود، جای امیدواری برای بهبود دارد.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از سال ۲۰٠٢ رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها را منتشر می‌کند. گزارشگران بدون مرز این رده بندی را بر مبنای شاخصه‌هایی مانند کثرت‌گرایی و استقلال رسانه‌ها انجام می دهد.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/05/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-61.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا