اخبار

کمیته سنای آمریکا راه پومپئو را برای وزارت امور خارجه گشود

​​​​​​​با تائید کمیته روابط خارجی سنای آمریکا راه برای انتخاب مایک پومپئو، رئیس پیشین “سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده” (سیا) برای تصدی پست وزارت امور خارجه باز شد. اکثریت اعضای این کمیته به گزینه ترامپ رای مثبت دادند.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پی برکناری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، در ۱۳ مارس سال جاری (۲۰۱۸)، مایک پومپئو را برای اداره این وزارت‌خانه پیشنهاد کرده بود.

پومپئو، رئیس پیشین “سیا”، از اعضای حزب جمهوری‌خواه و از سیاستمداران مورد اعتماد ترامپ است.

ده سناتور جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه (۲۳ آوریل / ۳ اردیبهشت) به پیشنهاد ترامپ رای مثبت دادند. ۹ عضو دموکرات این کمیته با پذیرش پومپئو برای مقام وزارت امور خارجه مخالفت کردند. یک نماینده حزب دموکرات در این رای‌گیری شرکت نکرد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

یکی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه که پیش از این اعلام کرده بود با گزینش پومپئو مخالفت خواهد کرد، کمی پیش از رای‌گیری تغییر نظر داد. با رای مثبت سناتور رند پال، همه ده سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته امور خارجه سنای آمریکا با این گزینه موافقت کردند.

اگرچه رای کمیته روابط خارجی سنا برای پذیرش پومپئو نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا نمی‌کند اما مخالفت این نهاد می‌توانست ضربه‌ای برای رئیس پیشین سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا محسوب شود.

معرفی مایک پومپئو در سنای آمریکا در چند روز آینده صورت خواهد گرفت. در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس سنا او می‌تواند روز جمعه (۲۷ آوریل) در پست جدیدش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در نشست عالی ناتو شرکت کند.

پومپئو برای به دست آوردن اکثریت آرای نمایندگان سنای آمریکا هم می‌تواند با مشکلاتی روبرو شود. ۵۱ سناتور از مجموع ۱۰۰ عضو سنای آمریکا از حزب جمهوری‌خواه هستند.

بیشتر بخوانید: ترامپ وزیر خارجه‌اش، رکس تیلرسون را برکنار کرد

اصلاح توافق‌نامه برجام

مایک پومپئو اصلاح توافق هسته‌ای با ایران را ضروری عنوان کرده است. او پیش از این در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود که یکی از ماموریت‌های اصلی خودش در سمت وزیر خارجه آمریکا را برطرف کردن نواقص توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی می‌داند.

اما او پاسخ صریحی به امکان خروج آمریکا از توافق‌نامه برجام، در صورتی که این توافق هسته‌ای تا ۱۲ ماه مه اصلاح نشود، نداده است. پومپئو امیدوار است که در رایزنی با سایر متحدان آمریکا این امکان میسر گردد که “از طریق دیپلماتیک برای اصلاح برجام اقدام شود”.

اختلافات اتمی با ایران از جمله دلایلی بود که ترامپ وزیر امور خارجه پیشین، رکس تیلرسون را از کار خود برکنار کرد.

بیشتر بخوانید:وزیر پیشنهادی ترامپ اصلاح برجام را از اولویت‌های خود خواند

مطابق مصوبه کنگره آمریکا، رئیس جمهوری باید در دوره‌های ۱۲۰ روزه درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرد. ترامپ بار گذشته ۲۲ دی ماه تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد و در عین حال گفت که این کار را احتمالا برای “آخرین بار” انجام داده و تکرار آن مستلزم اصلاح برجام است.

مایک پومپئو خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفته است که او باور ندارد ایران در صورت برهم خوردن توافق هسته‌ای قادر باشد “به سرعت” سلاح اتمی تولید کند.

او در عین حال خاطرنشان کرده که هنوز شواهدی مبنی بر عدم‌ پایبندی ایران به برجام مشاهده نکرده است.

گزینه ترامپ برای مقام وزارت امور خارجه آمریکا همچنین درباره مناسبات با روسیه معتقد است که “سیاست ضعیف” ایالات متحده باعث افزایش اقدامات تهاجمی روسیه شده است. به همین دلیل او خواهان برخورد شدیدتر کشورش با سیاست‌های روسیه است.

پومپئو در مناسبات با کره شمالی تا به حال نقش‌هایی را ایفا کرده است. به گزارش “واشنگتن پست” پومپئو در اوایل آوریل در پیونگ‌یانگ با رهبر کره شمالی ملاقاتی محرمانه داشته است. گفته می‌شود هدف این دیدار زمینه‌سازی برای ملاقات ترامپ و کیم بوده است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…