اخبار

گزارش تحلیلگر ارشد امور ایران در «بنیاد دفاع از دموکراسی» از زندگی فرزندان مقامات ایران در آمریکا

گزارش تحلیلگر ارشد امور ایران در «بنیاد دفاع از دموکراسی» از زندگی فرزندان مقامات ایران در آمریکا

مقاله ای در واشنگتن تایمز از زیوی کان، تحلیلگر ارشد امور ایران در «بنیاد دفاع از دموکراسی ها»

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، ایالات متحده را تهدیدی برای تمام جهان توصیف کرده است. اما دخترش، فاطمه اردشیر لاریجانی، در اوهایو در سلامت است. دختر لاریجانی اخیرا سال اول رزیدنسی اش در پزشکی را تکمیل کرد. او در گمنامی نسبی در بیمارستان دانشگاه کلیولند تحصیل می کند؛ دانشگاهی که به گزارش «یو اس نیوز، اند، ورلد رپورت» در فهرست بهترین دانشگاه های آمریکا است.

دکتر اردشیر لاریجانی یکی از مجموعه فرزندان رهبران ایران است که در دانشگاه های آمریکا حضور داشته و در بازار کار آمریکا در پی فرصت های شغلی اند. با این وجود، والدین شان به رژیمی تعلق دارند که خواهان ویرانی آمریکا است. همزمان، اقتصاد ایران رو به زوال است، نقض حقوق بشر به شکلی فراگیر ادامه دارد، کمبود آب زندگی میلیون ها نفر را تهدید می کند و ملاهای حاکم پول به جیب می زنند. از سوی دیگر، دانشجویان آمریکایی در سفر به ایران ممکن است گروگان گرفته شوند و مانند شی یو وانگ دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون به اتهام جعلی جاسوسی به ده سال زندان محکوم شوند.

خانواده لاریجانی در سیاست ایران جایگاهی خاص دارد. صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه است که دولت ترامپ در ماه ژانویه او را هدف تحریم های حقوق بشری قرار داد. محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه است که انتقادهای غرب از نقض حقوق بشر در ایران را بی اعتبار می داند. هر سه برادر مورد اعتماد آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی اند. خامنه ای آمریکا را «شیطان بزرگ» توصیف کرده و نسبت به نفوذ فرهنگ منحط غربی هشدار می دهد.

وقتی مقام های عمده ایران ایالات متحده را مورد مذمت قرار می دهند، یادشان می رود بگویند فرزندان شان از آزادی آن کشور بهره می برند. این واقعیت نشانگر وجه دیگری از فساد رژیم است. صادق لاریجانی دست کم ۳۰۰ میلیون دلار دارایی دارد و آن را از اختلاس از صندوق های دولتی به حساب بانکی خودش به دست آورده است. خامنه ای خودش در راس یک امپراتوری تجاری به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار نشسته است.

عیسی هاشمی دانشجوی دکترای شاخه لس آنجلس دانشگاه روانشناسی شیکاگو است. مادر او معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران است. ابتکار در آغاز انقلاب سخنگوی دانشجویان اشغال کننده سفارت آمریکا در تهران بود. گروگانگیری که ۴۴۴ روز به درازا کشید. آن روزها از او پرسیده شد آیا حاضر است شخصا به سر یکی از گروگان ها شلیک کند، معصومه ابتکار بدون تردید پاسخ داد: «بله. یقینا ظلم و فشار محکوم به نابودی هستند.»

احسان نوبخت حقیقی استادیار پزشکی در دانشگاه جرج واشنگتن است و نیلوفر، خواهرش، استادیار بیماری های کلیوی در دانشگاه «یو سی ال ای» است. علی پدر آن ها نماینده مجلس و عمویشان محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران است. علی فریدون در «مک گرا هیل» در نیویورک در رشته مهندسی فعالیت دارد، و پدرش، حسین، برادر رئیس جمهوری ایران است.

شمار کامل این افراد روشن نیست. بسیاری از چهره های شاخص جمهوری اسلامی مانند محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، خودشان تحصیلکرده دانشگاه های آمریکا در دنور و بوستون بوده اند. حسین، پسر ظریف، در دانشگاه شهر نیویورک درس خوانده است. حسین موسویان از اعضای پیشین تیم مذاکرات هسته ای اکنون پژوهشگر دانشگاه پرینستون است.

این پیشینه نشان می دهد که رهبران ایران با وجود نگاه منفی شان به آمریکا این را خوب تشخیص می دهند که آمریکا آزادی، سعادت و فرصت هایی را در اختیارشان می گذارد که در ایران وجود ندارد. مردم ایران این واقعیت را می فهمند و از این رو به اعتراضات در خیابان های ایران ادامه می دهند.

دولت ترامپ و وزارت خارجه آمریکا باید این مساله را به دقت زیر نظر داشته باشند. حضور وابستگان رژیم که در آمریکا تحصیل یا کار می کنند یک امتیاز است نه یک حق. با این وجود، واشنگتن نباید گناه پدران را به گردن فرزندان بگذارد. روزی ممکن است فرزندان رهبران ایران معنای این شعار مردم در خیابان ها را درک کنند: «دشمن ما همین جا است، همه اش می گن آمریکا است.»

برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-68.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…