اخبار

یکی از متهمان «طراحی حمله» به همایش مجاهدین به بلژیک مسترد می‌شود

یکی از متهمان «طراحی حمله» به همایش مجاهدین به بلژیک مسترد می‌شود

آن‌طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید در مجموع شـش نفر در ارتباط با این پرونده، در فرانسه، بلژیک و آلمان بازداشت شده‌اند که دو نفر از آن‌ها پس از مدتی آزاد شدند
آن‌طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید در مجموع شـش نفر در ارتباط با این پرونده، در فرانسه، بلژیک و آلمان بازداشت شده‌اند که دو نفر از آن‌ها پس از مدتی آزاد شدند

خبرگزاری فرانسه می‌گوید دادگاه آن کشور با استرداد «مرهاد ا.»، یکی از متهمان پرونده «طراحی حمله» به همایش شورای ملی مقاومت در حومه پاریس، به بلژیک، موافقت کرده‌است.

آن‌طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید در مجموع شـش نفر در ارتباط با این پرونده، در فرانسه، بلژیک و آلمان بازداشت شده‌اند که دو نفر از آن‌ها پس از مدتی آزاد شدند.

پلیس بلژیک بر این عقیده است که «مرهاد ا.» همدست زن و شوهری‌ست که با ۵۰۰ گرم ماده منفجره بسیار قوی پروکسید استون، و یک چاشنی، در بروکسل بازداشت شدند. «مردهاد ا.» ۵۴ سال داد و در هتلی در پاریس بازداشت شده بود.

زوج بازداشت‌شده که با نام‌های «امیر س.» و «نسیمه ن.» معرفی شده‌اند، ۳۸ و ۳۳ سال دارند. هر سه تن ایرانی‌الاصل هستند و ملیت بلژیکی دارند.

خبر استرداد «مرهاد ا.» در حالی منتشر شده که دادستانی کل آلمان نیز متن حکم بازداشت «اسدالله الف.»، دیپلمات ایرانی، در آن کشور را در اختیار عموم قرار داد. این دیپلمات جمهوری اسلامی متهم است به زوج «امیر س.» و «نسیمه ن.» دستور انجام «حمله» به همایش سالانه مجاهدین خلق را داده‌است.

در حکم بازداشت دادستانی آلمان، «اسدالله الف.» کنسول سوم سفارت ایران در اتریش و «عضو وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» معرفی شده است.

سازمان مجاهدین خلق ایران می‌گوید این فرد «اسدالله اسدی» نام دارد و از سال ۱۳۹۳ «رئیس ایستگاه اطلاعاتی» در سفارت ایران در وین است.

بلژیک علاوه بر «مرهاد ا.» خواستار استرداد دیپمات ایرانی بازداشتی نیز شده‌است.

پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه ایران پرونده «حمله» به گردهمایی مخالفان را «سناریویی» برای تخریب رابطه ایران و اروپا توصیف کرده بود، ولی در مقابل سازمان مجاهدین خلق اظهار داشت «بارها در مورد آماده‌سازی‌های تروریستی» دیپلمات‌های ایران، نیروهای وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه پاسداران «در کشورهای مختلف اروپایی هشدار داده بود».

دو خبرگزاری داخل ایران،‌ ایسنا و تسنیم، نیز ۱۳ تیرماه، هویت زوج بازداشت‌شده در بلژیک را «امیر سعدونی» و «نسیمه نعامی» نامیده و «تصاویری» منتشر کردند که امیر سعدونی را در کنار مقام‌‌‌های ارشد سازمان مجاهدین خلق و میتینگ‌های آنها نشان می‌دهد. اما وب‌سایت سازمان مجاهدین خلق، می‌گوید آقای سعدونی و خانم نعامی که در شهر آنتورپ بلژیک دستگیر شده‌اند، «خود را هوادار مجاهدین جا زده بودند».

پس از انقلاب بهمن ۵۷، جمهوری اسلامی ایران متهم به «ترور» شماری از مقام‌های حکومت پیشین و مخالفان خود در خارج از کشور، شد. بسیاری از مخالفان حکومت فعلی ایران نیز داخل کشور اعدام یا کشته شدند. دولت‌های آمریکا، در سال‌های گذشته حکومت ایران را در صدر فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» قرار داده‌اند. تهران همواره اتهام‌ حمایت از تروریسم را رد می‌کند.

خبر بازداشت دیپلمات ایرانی، در آستانه سفر ‌رئیس‌جمهوری ایران، به سوئیس و اتریش اعلام شد. همایش «شورای ملی مقاومت» در حومه پاریس برگزار شد. مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، و همچنین شماری از اعضای رهبری این گروه در فرانسه مستقر هستند.

روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام‌ اطلاعاتی اروپایی گزارش داده بود «این موضوع به شدت حساس است و بلژیکی‌ها پرونده را جلو می‌برند». به گزارش رویترز مقام‌های فرانسوی از اظهارنظر درباره این پرونده خودداری کرده‌اند چرا که به گفته آنها ماهیت این رویداد نامشخص است. وزارت خارجه آمریکا گفته از نزدیک گزارش‌ها و روند تحقیقات در این مورد را زیر نظر دارد.

بر پایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا|ت.ت

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…