اخبار

یک مقام ایرانی: انتظار داریم اروپا تا هفته آینده بسته پیشنهادی‌اش درباره برجام را ارائه کند

یک مقام ایرانی: انتظار داریم اروپا تا هفته آینده بسته پیشنهادی‌اش درباره برجام را ارائه کند

دیدار اخیر محمدجواد ظریف، فدریکا موگرینی و وزیران خارجه سه کشور اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای در بروکسل
دیدار اخیر محمدجواد ظریف، فدریکا موگرینی و وزیران خارجه سه کشور اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای در بروکسل

در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس روز جمعه چهارم خرداد از قول یک مقام ایرانی گزارش کرده‌اند که ایران انتظار دارد پیشنهادهای اقتصادی اروپا را ظرف چند روز آینده دریافت کند.

این مقام ارشد ایرانی، که نام او ذکر نشده، پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام به خبرنگاران گفت: «انتظار داریم که این بسته تا پایان ماه مه، دهم خرداد، به ما ارائه شود» و تهران «چند هفته پس از دریافت پیشنهادها» درباره باقی ماندن در برجام تصمیم خواهد گرفت.

کمیسیون مشترک برجام قرار است عصر جمعه در وین با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه ایران و پنج قدرت جهانی برگزار شود. این نخستین نشست این کمیسیون پس از خروج آمریکا از برجام به شمار می‌رود.

به گزارش رویترز، مقام ارشد ایرانی در وین همچنین تأکید کرده است که «بخش بزرگی» از تمهیدات اروپا باید شامل این تضمین باشد که صادرات نفت ایران تغییر نکند و دسترسی بانک‌های ایران به شبکه بین‌المللی «سوئیفت» برقرار بماند.

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام ایرانی که خواست نامش افشا نشود صبح جمعه به گروه کوچکی از خبرنگاران در وین گفت که اگر اروپا نتواند راه‌حلی برای «تضمین» به ایران بیابد احتمال دارد تهران «برنامه اتمی‌اش را از سر بگیرد».

همزمان مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران، در مصاحبه با ایسنا و همچنین خبرگزاری تلویزیون دولتی ایران، فرصت اروپا را «چند هفته» ذکر کرده و گفته است اگر آنها در این مدت نتوانند تضمین‌های لازم بدهند «قطعاً روش‌های دیگری را اعمال می‌کنیم».

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به خبرگزاری ایلنا گفته است که امکان گرفتن ضمانت از اروپا در مدت چند هفته «ناممکن نیست».

وزیر خارجه ایران همچنین به ایلنا گفته است که موضوع نشست امروز کمیسیون مشترک برجام بررسی خروج آمریکا از برجام و همچنین مفاد نامه اخیر او «به خانم موگرینی درباره تخلفات آمریکا در برجام و خروج‌شان از توافق هسته‌ای» خواهد بود.

دونالد ترامپ هجدهم اردیبهشت با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالیستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد.

وزیر خارجه آمریکا که پیشتر گفته بود واشینگتن شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع خواهد کرد، روز پنجشنبه نیز در جلسه سنا به شدت از کشورهای اروپایی انتقاد کرد که درباره برنامه‌های موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران «هیچ کاری نکرده‌اند».

ایران اتهام «حمایت از تروریسم» را رد می‌کند و رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است اروپا «باید تضمین دهد» در مذاکرات مربوط به ادامه برجام درباره دو موضوع برنامه‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه حرفی نزند.

شماری از مقام‌های اروپایی ضمن تأکید بر حفظ برجام از فعالیت‌های موشکی ایران و اقداماتش در منطقه ابراز نگرانی کرده و خواستار مذاکراتی با تهران در این باره شده‌اند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس، ایسنا، خبرگزاری صدا و سیما، ایلنا و رادیو فردا؛ ج./م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا