اخبار

«۱۲۹ نفر» در تجمع‌های بازار و مقابل مجلس بازداشت شده‌اند

«۱۲۹ نفر» در تجمع‌های بازار و مقابل مجلس بازداشت شده‌اند

تجمعات اعتراضی که سوم تیر در مجتمع‌های تجاری تهران آغاز شد، روز دوشنبه به بسته شدن بازار تهران انجامید و تا پنجم تیر ادامه یافت.
تجمعات اعتراضی که سوم تیر در مجتمع‌های تجاری تهران آغاز شد، روز دوشنبه به بسته شدن بازار تهران انجامید و تا پنجم تیر ادامه یافت.

همزمان با سخنان رئیس کمیسیون شوراهای مجلس درباره بازداشت ۱۲۹ نفر در تجمع‌های هفته گذشته در بازار تهران و مقابل مجلس، دادستان تهران تاکید کرد که این افراد تا زمان برگزاری دادگاه آزاد نخواهند شد.

محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، روز یکشنبه ۱۰ تیر در مصاحبه با سایت «خانه ملت» وابسته به مجلس خبر داد که ۱۲۹ نفر در تجمع‌های هفته گذشته در بازار تهران و مقابل مجلس بازداشت شده‌اند.

به گفته آقای کولیوند، تعدادی از بازداشت‌شدگان افرادی بودند که «به داخل یک مغازه رفته و در آنجا پناه» گرفته بودند.

تجمعات اعتراضی که از سوم تیرماه در مجتمع‌های تجاری تهران آغاز شده بود، روز دوشنبه به بسته شدن بازار تهران کشیده شد و تا پنجم تیرماه ادامه پیدا کرد.

این تجمعات به تعدادی از دیگر شهرهای ایران نیز کشیده شد.

معترضان در این تجمعات ابتدا شعارهایی علیه گرانی و نابسامانی بازار ارز سر دادند اما شعارها بلافاصله با مطالبات سیاسی همراه شد و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

تجمع بازاریان در روز چهارم تیر به نقاط مجاور بازار نیز کشیده شد و بر اساس گزارش‌ها مأموران امنیتی با حمله به تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان مجلس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

پس از این اعتراض‌ها، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه تهدید کرد که برای «اخلال در نظام اقتصادی» حکم‌ اعدام و ۲۰ سال زندان صادر خواهد شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز شامگاه ششم تیر بدون اشاره به تعداد بازداشتی‌ها خبر داده بود که «افراد زیادی» از شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی بازار بازداشت شده‌اند.

وی تاکید کرده بود که بازداشت‌شدگان تا زمان برگزاری دادگاه آزاد نخواهند شد.

دادستان تهران روز یکشنبه نیز گفت: «نباید بنابر آزادی افرادی باشد که در این آشوب‌ها دستگیر شده‌اند و کسانی که در خیابان‌ها خودروهای پلیس را آتش زدند باید بازداشت و تحت تعقیب قضایی قرار گیرند».

سخنان آقای جعفری دولت‌آبادی در حالی است که در جریان اعتراض‌های بازار فیلم‌هایی از تخریب برخی مغازه‌ها توسط ماموران نیروی انتظامی منتشر شده بود.

در همین رابطه، محمود صادقی، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده و الیاس حضرتی، چهار نماینده تهران در تذکری به وزیر کشور با اشاره به تخریب «اموال مردم، وسایل نقلیه و درب فروشگاه‌ها» خواستار «برخورد با ماموران خاطی، جبران خسارت و پیشگیری از تکرار این اتفاقات در آینده» شدند.

این چهار نماینده مجلس یادآوری کردند که در اعتراض‌های سال ۸۸ نیز اتفاقات مشابهی رخ داده بود که نیروی انتظامی اعلام کرد «با ماموران خاطی برخورد و خسارت وارده را جبران خواهد کرد».

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در کنفرانس خبری خود در روز یکشنبه، تخریب اموال مردم توسط نیروی انتظامی در جریان اعتراض‌های اخیر را تایید کرد و گفت که فرمانده نیروی انتظامی درباره این اتفاق توضیحاتی به او ارائه کرده است.

آقای رحمانی فضلی گفت: «توضیح آنها این بود که برای بازداشت برخی افراد مجرم در اعتراض‌ها مجبور شده‌ایم شیشه‌ای را بشکنیم، مثل آتش‌نشانی که برای مهار آتش مجبور است برخی تخریب‌ها را انجام بدهد».

تخریب اموال شخصی توسط ماموران نیروی انتظامی در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ نیز گزارش شده بود.

سه سال بعد اما اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ،ضمن تایید تخریب اموال شخصی توسط ماموران این نیرو گفته بود که از صاحبان این اموال «عذرخواهی و ۷۰ میلیون تومان خسارت به آنان پرداخت شده است».

بر اساس گزارش‌های سایت خانه ملت،خبرگزاری ایسنا، شبکه‌های مجازی و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا