اخبار

۶۰ روز تا روسیه؛ التماس به آدیداس، برای قرارداد شرم‌آور

0 minutes

 

اشکان به جام جهانی می‌رسد؟

«اشکان دژاگه» کاپیتان تیم ملی ایران، مصدوم است. او سه ماه پیش در جریان تمرینات تیم «ناتینگهام فارست» مصدوم شد، عمل جراحی کرد و حتی به ادعای «کارلوس کی روش» جام جهانی روسیه را از دست داد. اما او حالا در گفت‌وگو با مجله «بیلد» آلمان، از امیدواری‌هایش برای سفر به روسیه حرف زده است. مجله آلمانی مدعی شده که اشکان دژاگه بلیت سفرش به جام جهانی را رزرو کرده است.

این‌که اشکان به جام جهانی می‌رسد یا نه، می‌تواند سؤالی باشد که جواب مثبت به آن یک سورپرایز بزرگ می‌شود. کاپیتان تیم ملی ایران، در گفت‌وگویی که با «بیلد» داشته، با غرور از وضعیت تیم ایران صحبت کرده است: «می‌خواهیم تاریخ‌ساز شویم و اولین تیم تاریخ فوتبال ایران شویم که به دور دوم جام جهانی راه پیدا می‌کند. این فقط یک شعار نیست ما همگی به این اتفاق باور داریم، چراکه ظرفیت و پتانسیل این کار را در خودمان می‌بینیم.»

در گزارش این مجله آلمانی، البته به سهم کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران در رسیدن به این موفقیت‌ها هم اشاره شده است. بیلد او  را کاشف، معمار و طراح نسل طلایی فوتبال پرتغال و سازنده بازیکنانی نظیر «لوییز فیگو» و «روی کاستا» دانسته و نوشته: «کی روش در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ به همراه تیم جوانان پرتغال قهرمان جام جهانی جوانان شد.» حالا از نگاه نگارنده این گزارش، اشکان دژاگه در صورت رسیدن به جام جهانی، می‌تواند یکی از امیدهای سرمربی ایران برای کسب موفقیت‌های غیرقابل پیش بینی باشد.

دژاگه تیم کنونی ایران را در تناسب با تیم چهار سال قبل، بهتر و کامل‌تر می‌داند: «واقعیت این است که در حال حاضر نسبت به گذشته تیم قوی‌تری شده‌ایم. هیچ‌وقت تا این اندازه بازیکن لژیونر در اختیار نداشتیم. ما الان بازیکنانی داریم که به واسطه بازی در اروپا تجربه زیادی در کارنامه دارند. چهار سال پیش ما فقط می‌بایست  بر روی دفاع تیمی قوی متمرکز می‌شدیم و تنها ضد حملات کوتاهی روی دروازه حریفان داشتیم اما در این دوره استحکام دفاعی خودمان را حفظ کردیم و در کنار آن در حال حاضر بازیکنانی داریم که می‌توانند برای تیم ما  مؤثر باشند و در خط حمله به سود تیم عمل کنند.»

در بخشی از این گفت‌وگو، کاپیتان تیم ملی ایران به‌صراحت از احتمال حضورش در جام جهانی حرف زده است: «کارلوس کی روش همیشه به من اعتمادبه‌نفس داده و حالا من می‌خواهم در جام جهانی پاسخ اعتمادش را بدهم. این اعتماد مربی به من باعث شد که احساس غرور و افتخار کنم.»

ایران اما در گروه مرگ قرارگرفته و بازی با تیم‌های ملی مراکش، پرتغال و اسپانیا را باید تجربه کند. کاپیتان با اعتمادبه‌نفس حرف می‌زند: «ما مثل پرتغال کریستیانو رونالدو نداریم و یا مثل اسپانیا اینیستا نداریم  ولی ۱۵۰ درصد از توان خودمان را برای محقق کردن آرزو و رویاهای‌مان به‌کار خواهیم بست.»

 

طرح یوز از پیراهن ایران حذف شد

ماجرای پیچیده البسه تیم ملی، حالا با صحبت‌های «هدایت ممبینی» وارد فاز تازه‌ای می‌شود. سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بعد از ماه‌ها سکوت در مورد البسه‌ای که ملی پوشان ایران در جام جهانی روسیه به تن خواهند کرد، مدعی شد «طراحی خاصی برای پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی در نظر گرفته نشده» و این یعنی تیم ملی با لباس‌های سفید ساده به میدان می‌رود.

فدراسیون فوتبال ایران طی ماه های اخیر بابت قرارداد وارونه با شرکت آدیداس زیر فشار منتقدان بود. تمامی تیم‌های حاضر در جام جهانی فوتبال، بابت البسه‌ای که بر تن می‌کنند از آن تولیدی، وجه نقد می‌گیرند. این، به دلیل تبلیغ شدن آن مارک یا شرکت در جام جهانی فوتبال است. اما فدراسیون فوتبال ایران حاضرشده بود در قبال پرداخت وجه، از آدیداس البسه بخرد. مسئله‌ای که می‌توانست شبهاتی در مورد روابط مالی در فدراسیون فوتبال را هم به وجود بیاورد.

طی چهار سال اخیر، طرح یوزپلنگ ایران، روی لباس ملی پوشان نقش می‌بست. اما این طرح هم حذف شده است. سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال به ایسنا گفته: «یوز ایرانی هم به دلیل نوع خاص لباس و روزنه‌هایی که برای تنفس روی آن وجود دارد حذف شد. اگر یوز مانند قبل روی پیراهن می‌ماند، تکنولوژی آدیداس زیر سؤال می‌رفت. پیشنهاد دادیم طرح یوز بین آرم فدراسیون فوتبال و لوگوی آدیداس قرار بگیرد که به دلیل ازدحام طرح در آن بخش لباس، این موضوع منتفی شد. پیشنهاد دیگرمان برای این‌که یوز پشت پیراهن و بین شماره و اسم بازیکن طراحی شود هم منتفی شد. به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد.»

نکته تاسف بار اینجاست که ممبینی ادعا کرده «آدیداس پیراهن خاصی برای تیم ملی ایران طراحی نکرده است» و البته گفته که «در این زمان محدود فرصتی برای طراحی لباس وجود نداشت.» اما دقیقا کدام زمان محدود؟ «محمدرضا ساکت» دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران بهمن ماه سال ۹۶ مدعی شد تا دهم خردادماه، از البسه تیم ملی رونمایی خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم نوشته است: «آدیداس برای تولید لباس برای تیم ملی ایران زیر بار نرفته و چون قرارداد هم اسپانسری نیست، البسه موجود در انبارهای خود را به فدراسیون فوتبال ایران می‌فروشد.»

آنچه میان حرف‌های «هدایت ممبینی» داور بازنشسته و سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون ایران تأمل برانگیز است، این جمله بود: «این شرکت آلمانی (آدیداس) تمایلی به عقد قرارداد نداشت اما با پافشاری ما در نهایت مسئولان آدیداس رضایت دادند.» ایسنا در توضیح این ادعای ممبینی نوشته است: «مدیران فدراسیون فوتبال چندی قبل این قرارداد را میهن‌پرستانه دانسته بود و اعلام کرده بود از عقد چنین قراردادی شرمسار نیستند.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Source: ایران وایر

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…