اخبار

واکنش گسترده به انتقاد روحانی از “روزه سکوت” مدیران دولتی

سخنان روحانی از جمله درباره سیاست‌های ارزی و لزوم ایستادگی مدیران دولتی در برابر فشار، با واکنش‌هایی عمدتا انتقادی روبه‌رو شده است. به گفته یک نماینده مجلس، تنها کسی که می‌تواند “برخورد قاطع” کند، شخص رئیس جمهور است.اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از جمله در انتقاد از “روزه سکوت” برخی مدیران دولتی، دخالت دستگاه‌های نظارتی در فعالیت‌های اجرایی و ناخشنودی از “سیستم ارزی” کشور با واکنش‌های متفاوتی از سوی رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب رو‌به‌رو شده است. گرچه رسانه‌های اصولگرا سخنان روحانی را محمل مناسبی برای حمله به او یافته‌اند، اما اصلاح‌طلبان نیز عمدتا رویکردی انتقادی به اظهارات او داشته‌اند.

حسن روحانی روز شنبه در جمع مدیران ارشد دولتی، ضمن انتقاد از مدیرانی که “روزه سکوت گرفته‌اند” و “معلوم نیست از چه می‌ترسند”، گفته بود: «هر کس در پست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند».

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

روحانی با بیان اینکه مدیران باید از اختیارات خود استفاده کنند، افزوده بود: «وقتی کسی از تلفن یا اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود، بنابراین باید صندلی را رها کند و کنار برود».

درخواست “برخورد قاطع” از خود روحانی

حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید مجلس، روز یکشنبه (۲ اردیبهشت/ ۲۲ آوریل) در همین رابطه به “اعتمادآنلاین” گفته است: «اگر چنین افرادی در دولت وجود دارند کسی که می‌تواند آن‌ها را عزل کند شخص رئیس جمهور است. اگر روحانی احساس می‌کند چنین افرادی در دولت وجود دارند در هر سمتی هم که باشند، باید آن‌ها را عزل کند».

این نماینده اصلاح‌طلب با اشاره به نارضایتی عمومی از “سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، سیاست‌های ارزی، پولی و بانکی” از یک‌سو و نارضایتی از سیاست‌های مرتبط با آزادی‌های اجتماعی و مدنی، “بحث‌های دانشگاهی، موضوع شبکه‌های اجتماعی و برخورد نیروی انتظامی” از سوی دیگر افزوده است: «به هر حال شخص رئیس جمهور بهتر می‌تواند منظورش را بیان کند و کسی هم که می‌تواند برخورد قاطع انجام دهد شخص رئیس جمهور است چرا که این موضوع از اختیارات او است».

خانم زرآبادی سپس با تأکید بر لزوم “بازسازی در کابینه دولت” گفته است: «به نظر می‌رسد در تیم اقتصادی، آن سیاست‌گذاری و اقداماتی که انتظار می‌رفت انجام‌ نشده و در این راه موفق نبودند. بنابراین می‌توان در بخش اقتصادی با تغییراتی یک انسجامی به وجود آورد و مشکلات را برطرف کرد. در بخش‌هایی که مربوط به آزادی‌های اجتماعی و آزادی‌های مدنی است نیز به نظر می‌رسد نیازمند به بازنگری باشیم».

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی و تحلیلگر اصلاح‌طلب، با صراحت بیشتری لبه انتقاد را به سوی خود روحانی برگردانده و در صفحه اینستاگرام‌اش خطاب به او نوشته است: «نخستین مدیر دولتی که می‌بایستی “روزه سکوت” را بشکند خود جنابعالی هستید. خود حضرتعالی چرا ۱۰ ماه است پیرامون مشکلات و مسائل جدی کشور سکوت کرده‌اید؟ بنده بارها از جنابعالی پرسیده‌ام چرا در گفتگوهایتان با مردم این‌قدر سطحی حرف می‌زنید و مشکلات واقعی را با مردم در میان نمی‌گذارید؟».

کیهان: سر برجام سلامت

رسانه‌های اصولگرا اما عمدتا با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، به سخنان روحانی تاخته‌اند. روزنامه “کیهان” در این میان در شماره روز یکشنبه (۲ اردیبهشت) خود نوشته است: «رئیس‌جمهور در حالی با فرافکنی تلاش می‌کند سکوت معنادار مدیران دولتی را به مسائلی مبهم و خیالی ارتباط دهد که کارنامه خالی از عملکرد و عدم تحقق شعارها و وعده‌های دولت در حوزه مختلف بویژه وعده‌های برجامی، پشت پرده سکوت امروز مسئولان دولت در برابر مردم را به خوبی عیان کرده است».

این روزنامه که مسئولیت آن را حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مؤسسه کیهان، برعهده دارد، در یادداشت خود زیر عنوان “روحانی: ۴ سال است با گونی دلار می‌آوریم؛ سر برجام سلامت”، انتقاد رئیس دولت دوازدهم از “شیوه تقسیم ارز” را به ناکارآمدی برجام نسبت داده و از جمله نوشته است: «جالب آنکه همین دولت فعلی نیز با وجود اجرای برجام، به علت حل نشدن مشکل نقل و انتقالات بانکی، مجبور به حمل اسکناس دلار به کشور با شرایط غیرعادی بوده،‌اما تا پیش از سخنان روحانی، هیچ مقام دولتی به آن اذعان نکرده بود».

بیشتر بخوانید: روحانی: اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است

روحانی در اظهارات روز شنبه خود با اشاره به سیستم توزیع ارز گفته بود که دولت هر روز صبح “چند گونی دلار” را به صرافی‌ها می‌داده و آنها هم مثل میوه‌فروش‌ها جنس‌های خوب را “به از ما بهتران” می‌داده‌اند. او افزوده بود که از ابتدا با شیوه تقسیم ارز مخالف بوده است.

روزنامه “جوان” نیز در گزارش روز یکشنبه خود از اظهارات اخیر روحانی، او را متهم کرده که با به میان کشیدن پای “یک نهاد نظارتی (احتمالا سازمان بازرسی کل کشور)” باعث شده تا «به‌یکباره همه سایت‌های داخلی و رسانه‌های معاند خارجی را روی همان موضوع متوقف کند».

اشاره این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران به انتقاد روحانی از دخالت دستگاه‌های نظارتی در فعالیت‌های اجرایی است. روحانی روز گذشته گفته بود: «زمانی یک دستگاه نظارتی برای یک وزارتخانه دولت نوشته بود که در خرید هواپیما چه نوع هواپیمایی را باید خریداری کند و بنده برای آن دستگاه نوشتم که به تو چه ربطی دارد و تو چه کاره‌ای که دخالت می‌کنی. تصور کرده‌اند که چون دستگاه نظارتی هستند، باید نوع هواپیما، خودرو و دارویی را هم که می‌خواهیم خریداری کنیم آنها مشخص کنند. در صورتی که آنها اگر تخلفی بر مبنای قانون دیدند، باید اعلام کنند. البته اگر بر مبنای قانون باشد، نه بر مبنای عقل ناقص خود؛ عقل ناقص تو که مبنا نیست، آقای دستگاه نظارتی».

حسن روحانی با اشاره به اینکه مدیران دولتی نباید به نامه‌های تهدیدآمیز دیگر نهادها “اعتنا” کنند، خطاب به آنها گفته بود: «اگر می‌ترسید به آنها جواب دهید، برای من بفرستید تا من پاسخ دهم».

“خسته” یا “تنها”

روزنامه “وطن امروز” نیز تیتر “خسته!” را برای گزارش ویژه خود از سخنان اخیر روحانی برگزیده است. اشاره تیتر یک این روزنامه اصولگرا به سخنان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات است که “اشتباه لفظی” روحانی در آمار اشتغال‌زایی را ناشی از مشغله زیاد و خستگی او دانسته بود. رئیس دولت دوازدهم شمار مشاغل ایجاد شده در فضای مجازی را به نقل از وزیر ارتباطات، به جای ۲۰۰ هزار، دو میلیون ذکر کرده بود.

وطن امروز در گزارش خود مدعی شده است که “حمله عجیب” رئیس جمهوری به مدیران دولتی، “توهین بی‌سابقه” او به دستگاه‌های نظارتی، “گاف معنادار” در ارائه آمار اشتغال و “اظهارات متناقض” روحانی درباره سیاست خارجی “باعث شگفتی افکار عمومی” شده است.

در این میان برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب یا میانه‌رو نیز، همچون “ایران”، “جمهوری اسلامی” و “سازندگی” از اظهارات روحانی به عنوان سخنانی دلگرم‌کننده در ترغیب مدیران به جسارت بیشتر استقبال کرده‌اند. “آرمان امروز” اما تلویحا خواستار برگذشتن روحانی از “حرف” به مرحله “عمل” شده و “اعتماد” هم از سخنان اخیر حسن روحانی نتیجه گرفته که او در مجموعه دولت تحت امرش تنهاست.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…