اخبار

خشنودی دستگاه قضایی ایران از روند “مسدودسازی” تلگرام

معاون دادستان کل ایران ابراز خشنودی کرده که فیلترینگ تلگرام باعث “سقوط فاحش” رتبه این پیام‌رسان شده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد این کار آن گونه که مسئولان ادعا می‌کنند موفقیت‌آمیز نبوده است.عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور مجازی، در یادداشتی که روز یک‌شنبه (۳۰ اردیبهشت/ ۲۰ مه) در پیام‌رسان سروش منتشر کرد، نوشت: «مسدودسازی تلگرام به طور موفقیت‌آمیز طبق برنامه پیش می‌رود.»

پس از اختلال‌هایی که در جریان تظاهرات اعتراضی دی‌ماه سال گذشته در دسترسی به تلگرام ایجاد شد، دادستانی تهران دهم اردیبهشت حکم کرد که این پیام‌رسان باید به گونه‌ای مسدود شود که استفاده از آن با ابرازهایی مانند فیترشکن نیز ممکن نباشد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

درباره میزان توفیق مسئولان در مسدودسازی تلگرام اختلاف نظر وجود دارد. خرم‌آبادی می‌گوید طی روزهای گذشته رتبه تلگرام در میان کاربران ایرانی صد پله و در جهان ده‌ها پله سقوط کرده است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری‌جهرمی، گزارش داده که از ۴۴ میلیون کاربر ایرانی تلگرام تنها یک میلیون نفر این برنامه را از روی تلفن‌های همراه خود پاک کرده‌اند.

افزایش مجدد مراجعه به تلگرام

روزنامه “شرق” نیز از افزایش مراجعه کاربران به تلگرام خبر داده و می‌نویسد روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت) این تعداد به نسبت یک روز قبل ۳۲۰ میلیون مورد افزایش داشته و با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مراجعه رکورد جدیدی از زمان آغاز فیلترینگ را رقم زده است.

مرکز ملی فضای مجازی ایران می‌گوید شمار کانال‌های فارسی‌زبان تلگرام ۷۵۴ هزار مورد و میانگین بازدید روزانه از آنها پیش از آغاز فیلترینگ حدود دو و نیم میلیارد مرتبه بوده است.

با توجه به آماری که روزنامه شرق از قول “سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی تلگرام” متعلق به آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران منتشر کرده با افزایش استفاده کاربران از فیلترشکن‌های مختلف انتظار می‌رود که تعداد مراجعه به تلگرام به زودی از مرز دو میلیارد مورد در روز فراتر رود.

با این همه معاون دادستان کل با بیان این که برای مسدودسازی فیلترشکن‌ها از پیش برنامه‌ای در دست اقدام بوده گفته است: «نظام جمهوری اسلامی هر زمان اراده کند فیلترشکن‌ها را به طور کامل مسدود خواهد کرد.»

درباره درستی این ادعا نیز تردیدهای جدی وجود دارد. وزیر ارتباطات به تازگی اذعان کرد: «هیچ اقدام جدیدی برای مقابله با فیلترشکن‌ها آغاز نشده است. فیلترشکن‌ها در حال ترویج هستند و مقابله با این حجم از فیلترشکن‌ها کار ساده‌ای نیست.»

ناکامی در مقابله با فیلترشکن‌ها

برخلاف این اظهارات که بسیاری از کارشناسان آن را تائید می‌کنند، معاون دادستان کل کشور ادعا کرده که توانایی فنی نخبگان سایبری نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی “فوق تصور” است. او در عین حال افزوده که هنوز از توانایی این نیروها برای مبارزه با فیلترشکن‌ها استفاده نشده است.

یک روز پیش از انتشار یادداشت خرم‌آبادی در پیام‌رسان سروش، رمضان‌علی سبحانی‌فر، رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «باز کردن عرصه فعالیت اپلیکیشن‌های داخلی به بهای تشدید فیلترینگ تلگرام و کاهش سرعت اینترنت نه تنها موجب کاهش اقبال عمومی مردم به خدمات و سرویس‌های متنوع و گسترده این نرم‌افزار قدرتمند اجتماعی نشده بلکه موجب به مخاطره افتادن فضای سیاسی، امنیتی و اخلاقی جامعه به دلیل شدت نصب فزاینده فیلترشکن‌ها در گوشی‌های تلفن همراه عموم مردم شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا سبحانی‌فر با تاکید بر این که نمی‌توان مردم را مجبور به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی کرد می‌گوید که فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است و با فیلتر کردن شبکه‌هایی مانند تلگرام مراجعه به آنها کم نمی‌شود بلکه استفاده از فیلترشکن‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…