اخبار

جزئیات جلسه غیر علنی مجلس درباره بحران آب

0 دقیقه

استان وایر- آخرین اندازه گیری ها از میزان آب پشت سد زاینده رود نشان می دهد امسال، اصفهان سالی بسیار بحرانی تر را از نظر خشکسالی طی خواهد کرد. گزارش مسئولان حاکی از آن است که حتی تأمین آب شرب شهروندان در سال جاری با مشکل جدی رو به رو است.

تصمیم برای حفر چاه در سطح شهر اصفهان به منظور تأمین آب شرب، یکی از پر سر و صداترین خبرها در این زمینه بوده که با واکنش های گسترده کارشناسان رو به رو شده است.

در حالی که از سویی مسئولان محلی می گویند جلوگیری از برداشت غیر مجاز به ویژه از بالادست زاینده رود می تواند در کنترل بحران نقش عمده ای ایفا کند، گزارش اخیر “شبکه مطالعات سیاست گزاری عمومی، شمس” هشدار می دهد انجام این حرکت می تواند به تشدید “بحران مشروعیت” در جمهوری اسلامی منجر شود.

در این گزارش تحقیقی مفصل که با عنوان “بهبود مشروعیت جهت اعمال تنظیم گری در حفاظت منابع آب” منتشر شده آمده است:« از طرفی نیاز به دولت قدرتمند برای اعمال نقش حاکمیتی در تنظیم گری منابع آب وجود دارد و از طرفی دیگر، دولت و حاکمیت کشور، قدرت و مشروعیت لازم برای تغییرات نهادی در جهت تنظیم منابع آب را ندارد. در چنین شرایطی، اقداماتی مانند جلوگیری از فعالیت چاه های غیر مجاز، کاهش حق آبه ها و… که تبعات اقتصادی و اجتماعی گسترده ای برای جامعه دارد، در نظام سیاسی دارای بحران مشروعیت غیر ممکن است.»

مجلس نیز جلسه چهارشنبه خود را به معضل کم آبی در سطح کشور اختصاص داد که به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، بحث ها بیشتر حول بحران خشکسالی در این استان مطرح شده است.

نماینده فاورجان  در مورد جزئیات این جلسه غیر علنی  دو و نیم ساعته چهارشنبه می گوید: «در این جلسه وزرای نیرو و جهادکشاورزی و رئیس مرکز پژوهش های مجلس از جدی بودن مشکلات خشکسالی در اصفهان در مقایسه با دیگر استان ها گفتند. رئیس مجلس هم با تشکیل جلسه ای غیرعلنی روسای کمیسیون های انرژی و کشاورزی، رئیس مرکز پژوهش ها و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی گزارش هایی در حوزه کم آبی و خشکسالی ارائه کردند. همچنین چند نفر از نمایندگان نیز در این خصوص سخنرانی کردند.»  موسوی لارگانی  در گفت و گو با روزنامه «اصفهان زیبا»  توضیح می دهد: «صحبت ها نشان می دهد  از  13 استانی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند پنج استان مشکل جدی دارند و اصفهان وضعیت حادتری دارد. راهکارهایی هم مثل مدیریت مصرف  و کاهش سهم آب بخش های آشامیدنی و صنعت مطرح شد.»

جالب آن که به گفته نماینده فلاورجان در این جلسه غیر علنی سه پیشنهاد برای مقابله با بحران آب مطرح شده که ریشه کنی حفر چاه های غیر مجاز، هیچ جایی در این طرح های پیشنهادی نداشته است: «حاضران در این نشست سه پیشنهاد برای حل مشکل کم آبی مطرح کردند که برخی میان مدت و برخی بلند مدت بود. شیرین سازی آب از دریاهای خلیج فارس و عمان و انتقال به استان، باران زایی ابرها با استفاده از فناوری یونیزاسیون و استفاده از “آب های ژرف” سه پیشنهاد نمایندگان در این زمینه بوده است.”

موسوی لارگانی با بیان این که “اجرای راهکار “آب های ژرف” نیازمند مطالعه و بررسی تخصصی در هر استان است”، ادامه می دهد:” برای دستیابی به این آب باید چاه هایی با عمق بیشتر از هزار و 500 متر حفر کرد، اما مسئله اینجاست که استفاده از این آب با شرایط خاصی که دارد،‌مقرون به صرفه است یا خیر؟ ممکن است این آب در بخش هایی از زمین شور باشد و نیازمند شیرین سازی. هم اکنون حفر چاه در استان سیستان و بلوچستان در حال پیشرفت است. برای راهکار بلند مدت نیز واقعا لازم است انتقال آب از دریا به اصفهان را اجرا کنیم.”

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که از سوء مدیریت ها طی سال های اخیر گلایه داشت، خاطر نشان می کند: «باید طرح هایی که پیش از این برای انتقال آب پیش بینی شده بود به نتیجه می رسید تا امروز برای پنج میلیون نفری که در استان زندگی می کنند این چنین وضعیتی نداشته باشیم. برای راه اندازی تونل سوم برنامه ریزی کردیم، اما برای سد فکری نکردیم، اگر 10 سال پیش به این موضوع فکر کرده بودیم تا الان طرح تمام می شد.»

 طرح “کوهرنگ سه” برای انتقال آب کارون به اصفهان، با اعتراض شدید مردم خوزستان رو به رو شده بود که همین اعتراض ها به توقف اجرای این طرح نیز انجامید.

لارگانی در خصوص رسیدگی به اعتراض  کشاورزان اصفهانی نیز تاکید می کند: «حفظ باغات در هر شرایطی ولو با آبیاری تانکر یکی از بحث های مطرح در این جلسه بود تا از خشک شدن این باغات جلوگیری شود. اما نکته اینجاست که سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیار کم آب شده است. سال گذشته 400 میلیون مترمکعب آب داشتیم که این عدد امسال به 140 میلیون مترمکعب کاهش یافته است. دولت تاحدودی وارد شدن خسارت به کشاورزان و پرداخت آن را پذیرفته است، اما مسئله اینجاست که خسارتی که برای کشاورزان در نظر گرفته می شود خیلی کم است.»


Source: ایران وایر

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا