اخبار

حسین کروبی: شورای عالی امنیت ملی رفع حصر را تصویب کرده است

حسین کروبی: شورای عالی امنیت ملی رفع حصر را تصویب کرده است

رهبران جنبش سبز ایران بیش از هفت سال است که در حصر خانگی به‌سرمی‌برند
رهبران جنبش سبز ایران بیش از هفت سال است که در حصر خانگی به‌سرمی‌برند

فرزند مهدی کروبی خبر داد که شورای عالی امنیت ملی رفع حصر سران جنبش سبز را تصویب کرده و اگر رهبر جمهوری اسلامی تا ۱۰ روز پس از تصویب درباره آن اظهار نظر نکند، این مصوبه لازم‌الاجرا است.

حسین کروبی روز شنبه ۶ مرداد در مصاحبه با وبسایت انصاف نیوز گفت که «یک منبع موثق» به او گفته، شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را تصویب کرده است.

به گفته آقای کروبی، این مصوبه برای اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده و در صورتی که آیت الله خامنه‌ای تا ۱۰ روز دیگر درباره آن اظهار نظر نکند، لازم‌الاجرا است.

مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تائید رهبر جمهوری اسلامی برسد.

در فروردین ماه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که تصمیم‌گیری درباره رفع حصر به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است.

در همین حال غلامرضا حیدری، عضو کمیته رفع حصر در مجلس، روز اول اردیبهشت‌، از «موافقت ضمنی» رهبر جمهوری اسلامی با رفع حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ خبر داده بود.

حسین کروبی همچنین گفت که اشاره اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مبنی بر «قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته‌ نمادین و شکل‌گیری وحدت در کشور» اشاره به تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی است.

با این حال الیاس حضرتی، قائم مقام حزب اعتماد ملی، گفت که اشاره آقای جهانگیری به رفع احتمالی محدودیت‌های محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، است.

به گفته آقای حضرتی، اسحاق جهانگیری در تلاش است که محمد خاتمی «در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام» حضور داشته باشد.

عبارت «بزرگان نظام» در ادبیات سیاسی مقامات جمهوری اسلامی معمولا برای اشاره غیرمستقیم به رهبر جمهوری اسلامی استفاده می‌شود.

از نیمه‌های سال ۹۶ تغییراتی در شرایط حصر به وجود آمد و برخی از بستگان آقای موسوی و کروبی و خانم رهنورد با آنان دیدار کرده‌اند.

اسماعیل دوستی، عضو حزب اعتماد ملی و مجتبی ذوالنور نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس نیز در محل حصر با مهدی کروبی دیدار کرده‌اند.

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در اردیبهشت ماه خبر داده بود که به تازگی به صورت شفاهی به او پیشنهاد «حق تردد محدود» با اطلاع مأموران اعلام شده و او این پیشنهاد را رد کرده است.

حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ وعده رفع حصر را مطرح کرده بود و از آغاز سال ۹۷ انتقادهای چهره‌های اصلاح‌طلب به پیگیری نشدن موضوع حصر از سوی او افزایش یافته است.

در همین حال علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود نوشت که آقای روحانی در دیدار اخیر خود با اعضای فراکسیون امید مجلس گفته که «در نتیجه کارهایی که در دولت یازدهم شده است، از حصر فقط پوسته‌اش مانده است».

به گفته آقای رحیمی، آقای روحانی درعین حال گفته که «ماه‌ها طول کشید تا چند روزنامه برای محصورین آزاد شد».

در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز برخی نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرده بودند که حصر خانگی هفت ساله رهبران اعتراض‌های سال ۸۸، با وعده مقام‌های امنیتی و قضایی به زودی پایان می‌گیرد اما پس از عملی نشدن این وعده، علی مطهری گفت که ظاهراً در این باره بین مقام‌های قضایی و امنیتی اختلاف نظر وجود دارد.

منبع: وب سایت انصاف نیوز، خبرگزاری ایسنا، شبکه‌های مجازی و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا