اخبار

روحانی: در نیویورک به دنبال پشیمان کردن آمریکا هستم

روحانی: در نیویورک به دنبال پشیمان کردن آمریکا هستم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یک‌شنبه، یکم مهر، پیش از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و در فرودگاه مهرآباد تهران درباره سفر خود به نیویورک گفت در این سفر هدف «پشیمان کردن» آمریکا از مخالفت با ایران را دنبال می‌کند.

حسن روحانی قرار است پس‌فردا در نشست ۲۵ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که ریاست نشست هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارهٔ ایران را به عهده خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای روحانی در فرودگاه مهرآباد در باره سفر خود گفت: «وزیر امور خارجه با وزرای ۱+۴ در نیویورک دیدار دارد و من هم با رهبران برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار دارم و این موضوع مهم را دنبال خواهیم کرد که بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم عبور کنیم و آمریکا را برای تجاوزگری و مخالفت با کشورها از جمله ایران پشیمان کنیم.»

کشورهای ۱+۴ کشورهای طرف توافق هسته‌ای وین هستند که هنوز به آن توافق پایبندند. ایالات متحده با خروج از این توافق تحریم‌های سنگینی را نیز با هدف تغییر رویه سیاسی جمهوری اسلامی علیه ایران وضع کرده است.

رئیس‌جمهور ایران در ادامه سخنان خود در فرودگاه مهرآباد با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: «آمریکایی‌ها از این کارشان پیشمان خواهند شد و کار بسیار غلط و اشتباهی را انتخاب کردند و در این سفر هم در دیدارهای دوجانبه و هم در سخنرانی مجمع عمومی و فرصت‌های مصاحبه به این جنایت و تخلف آمریکا و نقض حقوق بین‌الملل اشاره خواهیم کرد و همچنین با کشورهای دوست‌مان برای ادامه کار برجام صحبت خواهیم کرد.»

حسن روحانی در حالی تحریم‌های آمریکا را «جنایت و تخلف» می‌نامد که مقام‌های آمریکایی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها سیاست منطقه‌ای ایران را «بی‌ثبات‌کننده» و عامل این وضعیت دانسته و اعمال تحریم‌ها را برای «مهار کردن» اقدامات ایران ضروری می‌دانند.

رئیس قوه مجریه ایران در ادامه گفت: آمریکایی‌ها اهدافی را دنبال می‌کنند و قطعاً به اهداف خود نمی‌رسند آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم را تحت فشار قرار دهند و مردم را از اراده و تصمیم خودشان برای استقلال پشیمان کنند، آمریکایی‌ها می‌خواهند در کشور امنیت نباشد و بلوا و آشوب درست کنند و می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند که یک روزی به این کشور برگردند و باز مثل قدیم اربابی کنند، هیچ‌یک از این‌ها امکان‌پذیر نیست.»

حسن روحانی در ارتباط با تیراندازی یک روز پیش از آن در اهواز نیز اتهاماتی را متوجه ایالات متحده کرد.

تیراندازی صبح شنبه در زمان برگزاری رژه نظامی در شهر اهواز ۲۵ کشته و ۶۹ مجروح برجای گذاشت و حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت. اما برخی گروه‌های کوچک جدایی‌طلب که در نام‌های گروه‌های خود از کلمه «اهواز/الاحواز» در معنی و به‌جای نام خوزستان یا مناطق عرب‌نشین ایران استفاده می‌کنند نیز در ارتباط با این تیراندازی مطرح شده است.

ساعاتی پس از این حمله، وزارت خارجه ایالات متحده با مردم ایران ابراز همدردی کرد و هدر نائرت، سخنگوی این وزارتخانه ضمن محکوم کردن این تیراندازی، گفت: «ما کنار مردم ایران و مقابل آفت تروریسم اسلامی افراطی ایستاده‌ایم و مراتب همدردی خود را با آن‌ها در این شرایط ناگوار ابراز می‌کنیم.»

با وجود این، حسن روحانی گفت که به باور او «یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس» حامی حمله‌کنندگان روز شنبه در اهواز است و افزود که «پشتوانه همه این کشورهای کوچک مزدوری که در این منطقه هستند، آمریکا است.»

او اضافه کرد: «آمریکایی‌ها هستند که اینها را تحریک می‌کنند. آمریکایی‌ها هستند که شرایط لازم را در اختیارشان می‌گذارند که این جنایات را مرتکب می‌شوند.»

وی سند و شواهدی برای این اتهامات خود ارائه نکرد اماگفت که «کاملاً برای ما روشن است که چه کسانی این کار را کردند، چه گروهی هستند و به کجاها وابسته هستند.»

حسن روحانی این‌گونه توضیح داد که «اینان مدت‌ها رفتند در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پایان جنگ، با اینکه اینها مشکوک بودند و سال‌ها در عراق بودند، لطف نظام جمهوری اسلامی ایران شامل حال آنها شد. تا زمانی که صدام جنایتکار زنده بود، اینها مزدور او بودند، بعد از آن ارباب را عوض کردند، یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس، هم مسایل مالی اینها و هم تسلیحاتی و هم سیاسی‌اشان را به عهده گرفت و اینها همیشه از جنایت خودشان نه پشیمان بودند و نه متوقف کرده بودند.»

مقام‌های دولت ایران «یکی از کشورهای خلیج فارس» را به دخیل بودن در تیراندازی اهواز متهم می‌کنند اما نام این کشور را ذکر نمی‌کنند. روزنامه کیهان اما در شماره روز یک‌شنبه خود در تیتر یک خود از واژه‌هایی چون «انتقام» و «سیلی سخت به ریاض» استفاده کرده و نوشت: «گروهک تروریستی الاحوازیه که مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است ارتباط رسمی و علنی با سعودی داشته و از طرف دولت ریاض تغذیه می‌شود… و این انتظار به‌حق مردم رشید و دلاور ایران است که طعم سیلی سخت جمهوری اسلامی را به حکام مرتجع عربستان سعودی بچشانند.»

عربستان سعودی هنوز واکنشی به این اتهام‌ها نداشته است.

با استفاده از ایرنا، فارس و مهر و رادیو فردا / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…