اخبار

شهرام جزایری «هنگام خروج از ایران» بازداشت شد

شهرام جزایری «هنگام خروج از ایران» بازداشت شد

وکیل مدافع شهرام جزایری اخبار منتشر شده مبنی بر فرار وی از طریق پنهان شدن در داخل کامیون را تکذیب کرده است.
وکیل مدافع شهرام جزایری اخبار منتشر شده مبنی بر فرار وی از طریق پنهان شدن در داخل کامیون را تکذیب کرده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از شناسایی و بازداشت شهرام جزایری، بازرگان ایرانی هنگام «خروج غیرقانونی از ایران» خبر داد.

توکل حیدری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران (میزان) گفته که روز شنبه هفته جاری، ماموران گمرک دو نفر را در کانتینر «مشکوکی» که قصد خروج از کشور را داشت، بازداشت می‌کنند.

به گفته آقای حیدری، هر دو فرد بازداشت‌شده ابتدا خود را تبعه افغانستان معرفی کردند و «در بازرسی‌های بعدی مشخص می‌شود که یکی از آنها، شهرام جزایری است».

علی معصومی، مدیرکل گمرک بازرگان، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته که «محموله ترانزیتی با بار عدس یا ماش، به سمت ترکیه در حال حرکت بود که همکاران ما در زمان ارائه برگه خروج صادرات و تنها ۲۰ متر مانده به خروج از کشور، محموله را متوقف و اقدام به بازرسی فیزیکی می‌کنند».

وی افزود که «پاره بودن پلمب یا سیم سربی دور کانتینر نظر ماموران گمرک را جلب کرده» بود و فرد دوم (شهرام جزایری) پس از بازداشت، «هیچ‌گونه اطلاعاتی از خود» نمی‌داد و «تنها از نداشتن مدارک شناسایی سخن» می‌گفت.

معصومی در عین حال از «تحت نظر» قرارداشتن راننده و کانتینر حامل شهرام جزایری خبر داده و افزود: «احتمالا راننده از این موضوع مطلع نبوده و این دو نفر با پاره کردن سیم سربی دور کانتینر اقدام به سوار شدن در قسمت بار کرده‌اند».

گمرک ایران نیز تاریخ بازداشت جزایری را شنبه شب گزارش کرده که در «تریلر ترکیه‌ای حامل بار عدس»، از مبدا «ترکمنستان، عدس بارگیری کرده و قرار بود از ایران خارج شود».

این اظهارات در حالی است که وکیل مدافع شهرام جزایری علت ممنوع‌الخروجی موکلش را «بدهی مالیاتی ۴۵۰ میلیون تومانی» عنوان کرده و اخبار منتشر شده مبنی بر فرار وی از طریق پنهان شدن در داخل کامیون را تکذیب کرده است.

لعیا باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته که «موکلم برای دیدار با یکی از دوستانش به مرز رفته بود اما چون بدهی مالیاتی داشت و به دلیل ممنوع‌الخروج بودن پاسپورت نداشت، توسط مأموران بازداشت شده است».

با آنکه رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اعلام کرده که جزایری «هنگام دستگیری پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی را به ماموران می‌دهد که این رشوه توسط ماموران وظیفه شناس رد شده»، وکیل مدافع وی این موضوع را تکذیب کرده است

خانم باقری اظهارات مدیرکل گمرک بازرگان مبنی بر اینکه عکسی که از شهرام جزایری در فضای مجازی پس از دستگیری‌اش منتشر شده را ماموران گمرک در «ساختمان یگان حفاظت گمرک» گرفته‌اند، نیز رد کرده و گفته که «این عکس مربوط به دو سه سال پیش است».

به گفته رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، جزایری «به دلیل بدهی زیاد مالیاتی ممنوع الخروج بوده و در بازپرسی ادعا می‌کند که برای دیدار و سرکشی از یکی از اعضای خانواده‌اش که در کانادا سکونت دارد، قصد خروج از کشور را داشته است».

حیدری افزوده که وی «فعلا به اتهام پیشنهاد رشوه و خروج غیرمجاز از کشور در بازداشت به سر می‌برد و تفهیم اتهام صورت گرفته است».

آن‌طور که وی خبر داده، «این متهم ظاهرا یک پرونده مفتوح نیز در دادگستری مشهد دارد که از این حوزه قضایی خواسته شده تا در صورت اقتضا، نیابت داده شود تا اقدامات قضایی در این زمینه صورت گیرد».

شهرام جزایری، بازرگان و فعال اقتصادی ایرانی، سال ۱۳۸۱ در سن ۲۹ سالگی و در جریان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده فساد اقتصادی ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران تا آن زمان، بازداشت شد.

وی که ابتدا به ۲۷ سال زندان محکوم شده بود، در نهایت به ۱۱ سال حبس تعزیری، پرداخت ٤٨ میلیون دلار غرامت و ٩٧ میلیون دلار جریمه و ١٠ سال محرومیت از دریافت تسهیلات بانکی محکوم شد.

اسفندماه سال ۸۵ مجتمع ویژه جرائم اقتصادی اعلام کرد که شهرام جزایری در جریان انتقال برای معرفی دارایی‌هایش، موفق به فرار شده است.

مدتی بعد مقام‌های امنیتی اعلام کردند موفق شده‌اند وی را در روستایی در عمان دستگیر کرده و به ایران بازگردانند. شهرام جزایری سرانجام در مردادماه سال ۹۵ آزاد شد و فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گرفت.

منابع: میزان، ایسنا و تسنیم؛ ب.ب/ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا