اخبار

مذاکرات هسته‌ای: آغاز یا پایان؟⁩

با گذر زمان، مذاکرات اتمی ایران و گروه کشورهای ۵+۱ موضوع به مراحل حساس خود نزدیک می‌شود. برخی از این سری آخر گفتگوها که در جریان است به عنوان فرصت «یا حالا یا هرگز» نام می‌برند. پرونده‌ای که از سال ۲۰۰۲ تاکنون، نزدیک بیست سال است، فراز و نشیب‌های فراوان به خود دیده و جز ضرر و زیان تریلیون دلاری برای اقتصاد و مردم ایران چیزی به همراه نداشته است. اینک اما این پرونده می‌رود که نه فقط اقتصاد که موجودیت کشور ما را تعیین تکلیف کند. اسرائیل به عنوان عضو غایب مذاکرات در پشت پرده روند را به سوی تبدیل شدن موضوع به یک فاجعه‌ی تاریخی به پیش می‌رود. تل آویو امیدوار است که بتوان، پس از بهره برداری چهل دو ساله از تبلیغات قلابی ضد اسرائیلی رژیم اسلامی، برای به دست گرفتن کنترل خاورمیانه، از این فاز نهایی پرونده‌ی هسته‌ای جهت تبدیل ایران به یک ویرانستان تجزیه شده بهره برد تا گامی مهم در راستای استقرار اسرائیل بزرگ در خاورمیانه انجام شده باشد.

چند سناریو از حالا در چشم انداز است که بد نیست به طور خلاصه آنها را بیان کنیم تا بتوانیم روند تحولات را بهتر و دقیق تر ارزیابی کنیم.

• سناریو موفقیت در مذاکرات اتمی

در این حالت رژیم، در ازای برداشته شدن برخی تحریم‌ها -که نقش کلیدی را دارند- حاضر به عقب نشینی در فعالیت‌های اتمی خود می‌شود. این سناریو مشکل را به طور بنیادین حل نمی‌کند، اما یک مُسکن موقت است. در این صورت، حوزه‌ی چالش‌های حیاتی را که رژیم قرار است با آنها دست و پنجه نرم کند از بیرون به داخل ایران منتقل می‌شود. ساختار ورشکسته‌ی اقتصادی گریبان رژیم را با برجام یا بی برجام خواهد گرفت. پول دریافتی ناشی از تعلیق تحریم‌ها یا باید بار دیگر صرف ماجراجویی‌های همیشگی رژیم در خاورمیانه و پرداخت هزینه‌های کاذب فساد و دزدی‌های مقامات نظام شود و یا خرج ساکت نگه داشتن مردم با تامین حداقل‌های معیشتی آنها. اگر به اولی بپردازند با حرکت گرسنگان به سوی مناطق مرفه نشین شهر و بیت رهبری روبرو خواهند شد و اگر به دومی، موقعیت منطقه‌ای خویش را از دست خواهند داد و بازوهای بلندشان در خاورمیانه سرنوشت بازوی ابوالفضل را پیدا خواهد کرد.

این پارادوکس را رژیم هم خوب می‌داند به همین دلیل، توافق در مذاکرات کنونی فقط زمانی برایش مفید است که بتواند آن قدر پول به وی برساند تا هر دو مورد را تامین کند: هم قدری صرف داخل کند که مردم دردمند به سوی منطقه‌ی پاستور در تهران و کاخ‌های زعفرانیه و کامرانیه مرفه نشینان بی درد هجوم نیاورند و هم این که نوچه‌های مسلح خود در عراق و سوریه و لبنان و یمن را همراه خویش نگه دارد. از همین روی نیز نمایندگان رژیم در مذاکرات اصرار دارند که «همه‌ی تحریم ها» و آن هم «بلافاصله» برداشته شود. اما از آن جا که چنین چیزی ناممکن است سناریو دوم مطرح می‌شود.

• سناریو شکست در مذاکرات

در صورت عدم توافق در این سری مذاکرات و یا شاید یک تلاش دقیقه نودی دیگر در هفته‌های آینده و نبود کامیابی در آن، تلاش تحت عنوان «مذاکرات احیای برجام» بسته می‌شود. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، با سلب مسئولیت از خویش، پرونده‌ی فعالیت‌های هسته‌ای رژیم ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می‌فرستد. در آن شورا، بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل و برای ضمانت «پیمان عدم گسترش سلاح‌های کشتار دسته جمعی» (NPT)، باید در مورد چگونگی ممانعت از رسیدن حکومت ایران به بمب اتمی تصمیم گیری شود. دو اقدام گام به گام به طور معمول پیش بینی می‌شود: تحریم و محاصره‌ی اقتصادی کشور خاطی و در صورت عدم تاثیر آن، اقدام نظامی.

به نظر می‌رسد که این روند در مورد ایران به صورت شتاب زده و با میانبُر اسرائیلی همراه باشد. به این معنی که ممکن است ایالات متحده‌ی آمریکا، زیر فشار لابی اسرائیل، مجبور شود روند فوق را کوتاه یا پرشتاب یا مهلت دار سازد. این شتاب زدگی که تل آویو وهمراهانش ریتم آن را سرعت خواهند بخشید می‌تواند کار را از چارچوب قانونی و زمانمند سازمان ملل متحد و شورای امنیت خارج سازد. چیزی شبیه به مورد عراق پس از جنگ خلیج فارس اما به صورت کوتاه شده‌ی آن از حیث زمان برای رسیدن فوری تر به مرحله حمله نظامی به کشور. این امر در قالب افزایش اقدامات خرابکارانه در داخل ایران، شدت بخشیدن حملات ایذایی به نیروهای شبه نظامی وابسته به ایران در کشورهای منطقه مانند سوریه و عراق و در نهایت، حملات غافلگیر کننده‌ی اسرائیل یا مشترک آمریکا-اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود.

البته بدیهی است که در صورت رفتن به پای این سناریو، وضعیت داخل کشور از حیث اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با چنان سرعت و گستره‌ای به هم ریزد که انتظار هر واقعه‌ای را بتوان در داخل داشت. برای همین است که اسرائیل نیز عجله دارد تا مبادا تحولات داخلی، تغییراتی را در ساختار سیاسی سبب شود که بعد از آن، پرونده‌ی فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت حمله‌ی نظامی برای نابودسازی آنها دلیل وجودی خود را از دست دهد.

• سناریوی ترکیبی

از آن جا که پارامترهای فراوانی بر روی آن چه گفته شد موثر است نباید این دو سناریو را در یک نگاه سیاه و سفید بینی مطلق گرا مورد نظر قرار داد. به طور مثال، احتمال بروز جنگ میان اوکراین و روسیه و بحران بین المللی ناشی از آن می‌تواند هر دو احتمال مطرح شده در بالا را به تعویق انداخته، تسریع کرده و یا مسیر بسیار متفاوتی بدهد.

باید بدانیم جهان پساکرونایی در حال تولد است و چنان چه قبل از این گفته بودیم، آن، جهان سلطه‌ی کشورهای قدرتمند و دنیای حذف تدریجی کشورهای فقیر است. رویدادهای اقلیمی ناشی از گرمایش زمین نیز در این میان قوز بالای قوز بشریت است. همه گیری‌های پیاپی پس از کووید-۱۹ و نیز تشدید تغییرات اقلیمی، دست در دست هم، می‌توانند اقتصاد جهانی را چنان متزلزل سازند که راه درمانِ موقت آن یک سری از جنگ‌های محلی و منطقه‌ای، اما پرهزینه و فعال ساز صنایع تسلیحاتی به طور خاص و اقتصاد سرمایه داری به طور عام، جلوه کنند. تصرف اوکراین توسط روسیه آغازگر جنگی خواهد بود که ما به ازای آن جنگ با ایران خواهد شد.

در این شرایط، نگارنده به ایرانیان عزیز یک توصیه و سفارش بیشتر ندارد: امید خود را به بهترین سناریوها حفظ کنید و خود را برای بدترین سناریوها آماده سازید.

بهترین سناریوها این است که مجموع فشارهای موجود، رژیم ایران را به مرحله‌ی فروپاشی و سقوط کشاند و مردم ایران، با حضور فعال خود در این روند، بتوانند رژیم ضد بشری کنونی را با یک حکومت مردمی و ملی جایگزین سازند. و بدترین سناریو این است که حکومت آخوندی-پاسداری، در فاز نهایی عمر خویش، کشور را به آتش کشیده و یک ایران جنگ زده، ویران شده و تجزیه شده را برایمان به جا گذارد. هر دو ممکن است، هر دو در راهست اما فقط یکی تحقق پیدا خواهد کرد. کدام؟ انتخاب با ماست.

————————————————————————————————

برای دنبال کردن برنامه های تحلیلی نویسنده به وبسایت تلویزیون دیدگاه مراجعه کنید: www.didgah.tv 
برای اطلاع از نظریه ی «بی نهایت گرایی» به این کتاب مراجعه کنید: 
«بی نهایت گرایی: نظریه ی فلسفی برای تغییر» www.ilcpbook.com
آدرس تماس با نویسنده: korosherfani@yahoo.com

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…