اخبار

آنگلا مرکل «توئیت آیت‌الله خامنه‌ای» درباره نابودی اسرائیل را محکوم کرد

آنگلا مرکل «توئیت آیت‌الله خامنه‌ای» درباره نابودی اسرائیل را محکوم کرد

بنیامین نتانیاهو (راست)‌ در نخستین مرحله از سفر چهار روزه‌اش به سه کشور اروپایی به آلمان سفر کرده است.
بنیامین نتانیاهو (راست)‌ در نخستین مرحله از سفر چهار روزه‌اش به سه کشور اروپایی به آلمان سفر کرده است.

صدراعظم آلمان با محکوم کردن «توئیت رهبر ایران» در مورد توصیف اسرائیل به عنوان «غده سرطانی»، خواهان حذف آن و نیز افزایش فشار بر ایران برای کاهش نفوذ نظامی‌اش در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل این درخواست را روز دوشنبه ۱۴ خرداد در یک نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بیان کرد.

آقای نتانیاهو در نخستین مرحله از سفر چهار روزه‌اش به سه کشور اروپایی به آلمان سفر کرده است.

اشاره خانم مرکل در نشست خبری با نتانیاهو، به توئیت انتشار یافته روز یکشنبه در حساب کاربری منتسب به رهبر ایران بود، که در آستانه «روز قدس» در آخرین جمعه ماه رمضان، بر ادامه سیاست جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل تاکید کرده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در توئیت خود تکرار کرده بود که «اسرائیل غده سرطانی در غرب آسیا است که باید ریشه‌کن شود»، و به قول او، «مقابله با این غده سرطانی امکان‌پذیر است و سرانجام محقق خواهد شد».

بنیامین نتانیاهو که توجه آنگلا مرکل را به این توئیت جلب کرده بود، گفت در قرن بیست‌ویکم، و هفتاد سال بعد از هولوکاست، «ایران دوباره می‌خواهد شش میلیون انسان یهودی دیگر را بکشد» و «با دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌خواهد این کشتار را انجام دهد».

همچنین به گزارش رویترز، خانم مرکل در نشست خبری برلین گفت، با نخست‌وزیر اسرائیل موافق است که «تحرکات ایران در خاورمیانه و نفوذ منطقه‌ای ایران یک مسئله نگران‌کننده بویژه برای امنیت اسرائیل است».

صدراعظم آلمان در همین حال تاکید کرد که شیوه‌های کشورش با اسرائیل در مورد «هدف مشترک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» تفاوت دارد، هر چند که آلمان و اسرائیل، دوست و هم‌پیمان یکدیگر هستند.

نخست‌وزیر اسرائیل اما در این نشست خبری گفت، او و خانم مرکل تفاهم داشتند که «باید به طور عملی با ایران برخورد کرد». وی افزود: «باید در کنار یکدیگر، با ایران که بزرگ‌ترین حامی ترور است مقابله کنیم».

آقای نتانیاهو گفت که اندکی پیش از «توافق بسیار بد هسته‌ای با ایران، از کنگره آمریکا خواستم که تحریم‌های فلج کننده علیه ایران را به تغییر رفتار ایران مشروط کند؛ اما در عمل دیدیم که ایران به یمن و سوریه تجاوز کرد؛ سلاح مرگبار به خاورمیانه منتقل کرد و هر جا که پا گذاشت نابودی به بار آورد، زیرا برجام به ایران پولی را داد که برای هدف‌هایش به آن نیاز داشت».

وی سفر اروپایی‌اش را با گفتن این جمله آغاز کرد که فشار بر ایران را «باید هر چه بیشتر تشدید کرد» اما در عین حال اذعان کرد که دستیابی به سیاست واحدی میان آمریکا و اسرائیل با اروپا در مورد برجام آسان نیست.

خانم مرکل که ماه گذشته گفته بود خروج آمریکا از برجام خاورمیانه را با مشکل روبرو می‌کند، همانند رهبران آلمان و فرانسه، تاکید دارد که برجام باید حفظ شود اما باید تلاش کرد که ایران را در ارتباط با توان موشک‌های بالستیک و نفوذش در منطقه زیر فشار گذاشت.

حمایت آلمان از حفظ برجام در نشست خبری روز دوشنبه خانم مرکل با نخست‌وزیر اسرائیل مورد تاکید قرار گرفت.

اما کنفرانس خبری مشترک رهبران آلمان و اسرائیل در ساعتی برگزار شد که رهبر ایران در آیین بیست‌ونهمین سالروز درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، سیاست‌های تازه حکومت در شرایط ایجاد شده بعد از خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «از حرف‌های بعضی از دولت‌های اروپایی این‌گونه بر می‌آید که توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود دست بکشد و محدودیت‌ها را ادامه دهد؛ من به این دولت‌ها می‌گویم بدانند که این خواب آشفته تعبیر نمی‌شود».

وی در حضور رئیس و اعضای دولت، سران سایر قوا، سفیران و صدها مهمان خارجی گفت: «ملت و دولت ایران تحمل نمی‌کند هم تحریم شود؛ و هم "حبس هسته‌ای" باشد؛ سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعا آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو (واحد اندازه‌گیری در توان هسته‌ای) را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده، از فردا آغاز کند».

رهبر ایران گفت: «دروغ است که می‌گویند اگر همین برجامِ معیوب نباشد، جنگ می‌شود». وی این را نیز گفت که ایران «به قدرت اول موشکی منطقه مبدل شده و دشمن می‌داند که اگر یکی بزند، ده تا می‌خورد».

با وجود تاکید رهبر ایران به عدم مذاکره مجدد با قدرت‌های اروپایی بر سر برجام یا مذاکرات در ارتباط با توان موشکی تهران، نخست‌وزیر اسرائیل پس از آلمان راهی فرانسه و بریتانیا می‌شود تا با سران این کشورها با محوریت ایران مذاکره کند.

آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار می‌کند و سپس در بخش سوم و پایانی از این تور اروپایی، با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در لندن مذاکره خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که آگاه کردن هر چه بیشتر سران قدرت‌های اروپایی از سیاست اسرائیل برای «مقابله با تثبیت نظامی ایران در سوریه» هدف اصلی آقای نتانیاهو از این سفرهاست زیرا هدف مهم دیگر او در خروج آمریکا از برجام محقق شده است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…