اخبار

اتحادیه اروپا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

اتحادیه اروپا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

محمد ثلاث متهم شده بود که سه مأمور پلیس را در جریان درگیری‌های خیابان پاسداران با اتوبوس زیر گرفته است.
محمد ثلاث متهم شده بود که سه مأمور پلیس را در جریان درگیری‌های خیابان پاسداران با اتوبوس زیر گرفته است.

یک روز پس از محکومیت اعدام محمد ثلاث از سوی وزارت خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا نیز با محکومیت این اعدام گفته که دادگاه وی «سوالاتی جدی» را درباره احترام جمهوری اسلامی «به حقوق اساسی و روند دادرسی ایجاد کرده است».

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۲۹ خرداد در سایت آن منتشر شده است، تاکید کرده که محمد ثلاث «تحت شکنجه» و بدون دسترسی به وکیل وادار به اعتراف، و در یک «روند قضايى شتابزده» به اعدام محکوم شده است.

این اتحادیه با اشاره به رد درخواست اعاده دادرسی محمد ثلاث از سوی دیوان عالی ایران اعلام کرد که «به نظر می رسد شواهد کلیدی که می‌توانست بی‌گناهی وی را اثبات کند، رد شده است».

در این بیانیه تاکید شده که «اتحادیه اروپا با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف بوده و خواستار ممنوعیت جهانی آن است».

«حکم اعدام مجازاتی ستمگرانه و غیرانسانی است که نمی‌تواند مانعی بازدارنده باشد و بیانگر نفی غیرقابل پذیرش کرامت و کمال انسانی است».

پیش از این نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با «بی رحمانه» و «ناعادلانه» خواندن حکم اعدام محمد ثلاث، از متحدان واشینگتن در سراسر جهان خواست که این اقدام حکومت ایران را محکوم کنند.

در مقابل، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه این اظهارات را «مداخله‌جویانه» خواند.

بهرام قاسمی مدعی شد که محمد ثلاث «ضمن برخورداری از وکیل و پس از طی مراحل قانونی و قضایی در محاکم جمهوری اسلامی ایران، به موارد اتهامی اعتراف کرده و در نتیجه مجرم شناخته شده و به اجرای حکم قصاص محکوم شده است».

آقای قاسمی تاکید کرد که «اساسا حکم مذکور هیچ گونه ارتباطی به باورهای شخصی وی نداشته است».

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، نیز در واکنش به این سخنان گفت که «شاید در کل آمریکا هیچ دادگاهی به این دقت وجود ندارد».

دادستانی تهران صبح روز دوشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد که حکم اعدام محمدرضا ثلاث ۵۱ ساله اجرا شده ‌است.

وی متهم شده بود که سه مأمور پلیس را در جریان درگیری‌های خیابان پاسداران با اتوبوس زیر گرفته است.

در جریان محاکمه این درویش گنابادی، خبرگزاری‌های داخلی به نقل از آقای ثلاث گفتند که او «عمدی بودن قتل ماموران انتظامی را رد کرده است». اما زینب طاهری، وکیل او و فرزندانش، گفته‌اند که آقای ثلاث «سه ساعت پیش از حادثه بازداشت شده و راننده اتوبوس نبوده است».

همچنین در یک فایل صوتی که از محمد ثلاث منتشر شده، وی می‌گوید که راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.

پسر محمد ثلاث نیز در فیلمی می‌گوید که پدرش را به علت «شکنجه‌های» متعدد، قبل از دادگاه «گریم می‌کردند تا این شکنجه‌ها مشخص نشود».

با این حال محسن اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، روز سه‌شنبه گفت که آقای ثلاث «در دادسرا و دادگاه و در فرآیند بازسازی» این حادثه «اقرار و اعتراف کرده» و این سخنان «فیلمبرداری و مستندسازی شده است».

وی همچنین گفت: «به محض اطلاع دادسرا، بازپرس به بیمارستان مراجعه و از متهم تحقیق کرده و متهم به صراحت اعتراف و اقرار کرده است».

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در روز ۳۰ بهمن پارسال در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش‌ها، ۵۰۰ درویش دراین درگیری‌ها بازداشت شدند که ۳۶۰ نفر از آنان زندانی هستند.

در همین حال وب‌سایت «مجذوبان نور» خبر داده بود که ۱۰ زن درویش زندانی در زندان قرچک، در اعتراض به «ضرب و جرح» و «خشونت سازمان‌یافته» به دست گارد این زندان، از روز جمعه ۲۵ خرداد اعتصاب غذا کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز پیش از این گزارش داده بود که دراویش زن در زندان قرچک «مورد تمسخر و آزار گفتاری از جمله دشنام‌های جنسی قرار می‌گیرند و دسترسی به خدمات درمانی مناسب ندارند».

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس، خبر داده که اعضای این فراکسیون در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه درخواست کرده‌اند که از این زندان بازدید کنند.

رئیس دادگستری استان تهران نیز در واکنش به این درخواست گفت که این بازدید «نیازمند موافقت سازمان‌های ذیربط مانند سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه است».

بر اساس گزارش‌های سایت اتحادیه اروپا، خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، میزان، سایت مجذوبان نور و رادیوفردا/ ا. م./ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…