اخبار

انتقاد از طرح اتهام افساد فی‌الارض علیه فعالان زیست محیطی همزمان با تکمیل پرونده در دادسرا

انتقاد از طرح اتهام افساد فی‌الارض علیه فعالان زیست محیطی همزمان با تکمیل پرونده در دادسرا

در حالیکه دادستان تهران از آماده شدن کیفرخواست فعالان زیست محیطی خبر داده است، اتهام افساد فی‌الارض به چهار تن از این فعالان واکنش‌های انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.

عباس جعفری دولت آبادی روز چهارشنبه ۲ آبان اعلام کرد که کیفرخواست ۸ نفر از فعالان محیط زیست تکمیل شده و آماده ارسال به دادگاه است.

در روزهای گذشته، محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری اعلام کرد که کیفرخواست تعدادی از فعالان محیط زیستی بازداشت شده، از جاسوسی به افساد فی‌الارض تغییر کرده است. به گفته او، این تغییر در پی ارسال گزارشی از سوی ارتش صورت گرفت.

دادستان تهران در این مورد به استعلام بازپرس پرونده از مراجع نظامی و پاسخ این مراجع اشاره کرد و گفت: «اقداماتی که تعدادی از متهمان این پرونده انجام داده‌اند، تقرب جستن به اماکن نظامی در پوشش اقدامات محیط زیستی و کسب اطلاعات نظامی این محیط‌ها بوده است، لذا در مورد چهار نفر از متهمان عناوین اتهامی توسط بازپرس به دلیل تکمیل تحقیقات تغییر کرد.»

این در حالی است که آقای آقاسی گفته بود پس از اینکه نامه ارتش از سوی شورای عالی امنیت ملی به دادستانی فرستاده شد، دادستان از بازپرس خواست که عنوان اتهام را تغییر دهد.

طرح اتهام افساد فی‌الارض علیه تعدادی از فعالان بازداشت شده، واکنش انتقادی کارشناسان و کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت.

ناصر کرمی، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در پیامی در توئیتر نوشت: «فساد فی‌الارض استقرار تاسیسات نظامی در وسط زون حساس پارک ملی است. افساد فی‌الارض تجاوز به مفاهیمی مثل ذخیره‌گاه زیست‌کره و پارک ملی است. افساد فی‌الارض استفاده از حریم پارک ملی و مناطق حفاظت شده محیط زیستی برای انجام فعالیت های مخفیانه نظامی است.»

او در پیام دیگری نوشت: «مفسدان فی‌الارض اکولوژیست‌هایی نیستند که از سر اتفاق ردگیری یوز آنها را به کنار تاسیسات مخفی شما کشانده. فساد فقط همین تاسیسات است. فساد اشغال زیستگاه آخرین یوزها و گورخرهای آسیا برای مقاصد نظامی است.»

آقای کرمی روز چهارشنبه با انتشار ویدئویی نوشته که سازمان اطلاعات سپاه اتهام افراد را آزمایش جنس خاک‌ها برای پیدا کردن محل آزمایش های موشکی عنوان کرده است. آقای کرمی در این پیام خود پرسیده است: «یعنی شما داشته اید آزمایش موشکی می‌کرده اید وسط پارک ملی؟»

چرا فعالیت نظامی در پارک‌های ملی تعجب برانگیز است؟

پارک‌های ملی مناطق مرکزی ایران که فعالان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و گورخر آسیایی فعالیت خود را متمرکز کرده بودند، مناطقی هستند که از نظر حفاظت زیست محیطی سخت ترین قوانین بر آن حکم فرما است.

شرایط سخت حفظ مناطق پارک های ملی در کنفرانس دهلی در سال ۱۹۶۹ تنظیم شد که ساخت و سازها و بسیاری از فعالیت های دیگر را با هدف حفظ اکوسیستم، محدود می کند. از این رو، آزمایش موشکی و فعالیت نظامی در پارک ملی کویر و دیگر پارک های ملی موجب نگرانی فعالان محیط زیست ایران شده است.

تغییر عنوان اتهام، نزدیک به ۱۰ ماه پس از بازداشت

ماموران سازمان اطلاعات سپاه، دی ماه سال گذشته کاووس سیدامامی و تعدادی از فعالان محیط زیست از جمله نیلوفر بیانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و سپیده کاشانی دوست را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد.

آقای سیدامامی چندی بعد در زندان جان باخت. مسئولان قضایی علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

مرگ وی واکنش های زیادی را در کانادا و آمریکا در پی داشت و برخی نهادهای حقوق بشری از جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اتهام بازداشت شدگان را «جاسوسی» اعلام کرد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد که آقای سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیر موسسه بنیاد حیات وحش میراث پارسیان، و همکاران او با استفاده از دوربین‌‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اما این اتهام را وارد ندانست و گفت که این دوربین‌ها تنها قادر به تصویربرداری از محدوده ۵۰ متری اطراف خود هستند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و هیات چهارنفره رئیس جمهوری ایران نیز اتهام جاسوسی به این بازداشت شدگان را وارد ندانسته بودند اما دستگاه قضایی نظر آنها را رد کرده بود.

حال دستگاه قضایی اتهام جاسوسی را در مورد چهار تن از بازداشت شدگان به افساد فی‌الارض تغییر داده است.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-109.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…