اخبار

انتقاد از عملکرد ایران در گزارش سالانه دولت آمریکا از قاچاق انسان

انتقاد از عملکرد ایران در گزارش سالانه دولت آمریکا از قاچاق انسان

وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالانه تازه خود با موضوع قاچاق انسان که روز پنج شنبه، هفتم تیرماه، منتشر شد می‌گوید که ایران در میان بدترین کشورها در زمینه قاچاق انسان در جهان قرار دارد.

این گزارش سالانه، کشورها را در ارتباط با قاچاق افراد به سه دسته تقسیم می‌کند که کشورهای دسته سوم بدترین کارنامه را در این زمینه دارند و امسال ایران در دسته سوم قرار گرفته است؛ میانمار در رأس این دسته جای دارد و بنابراین بدترین عملکرد را در خصوص قاچاق انسان داشته است.

وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش خود تحت عنوان «گزارش قاچاق افراد» توضیح می‌دهد که قاچاق انسان را نوعی «برده‌داری امروزی» قلمداد می‌کند و اجبار افراد برای ترک کشور یا سوءاستفاده از مشکلات اقامتی آنان را نیز زیرمجموعه‌ای از قاچاق انسان به‌شمار می‌آورد.

در این گزارش که تاریخ ژوئن ۲۰۱۸، ماه جاری میلادی، را بر خود دارد آمده است که بنا بر گزارش‌ها، دولت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تهدید به دستگیری و بازگرداندن به افغانستان، کودکان و مردان مهاجر افغان را مجبور به جنگیدن در سوریه می‌کنند.

گزارش وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید که برخی از این نیروهای اجیرشده، پسران نوجوان و حتی ۱۳-۱۲ ساله‌ای هستند که از سوی مقام‌های ایرانی برای جنگ به نفع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه اعزام می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران برای نبرد با مخالفان بشار اسد و گروه «حکومت اسلامی» یا داعش نیروهای نظامی خود را در قالب «مدافعان حرم» به سوریه و عراق فرستاده و شمار زیادی از شیعیان افغان و پاکستانی را نیز در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام کرده است.

پیش از این روزنامه «وال‌استریت جورنال» خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ ۵۰۰ دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی این گزارش و گزارش‌های مشابه را تکذیب کرده‌اند.

در همین حال کمتر از یک سال پیش خبرگزاری صداوسیما ویدیویی از یک نوجوان ۱۳ ساله اهل مازندران را به عنوان خردسال‌ترین «مدافع حرم» در سوریه منتشر کرد که واکنش انتقادی گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی از جمله بخشی از کاربران موسوم به «حزب‌الله» را در پی داشت.

گزارش تازه قاچاق انسان وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه می‌نویسد: «گزارش‌هایی نیز از همدستی مقامات دولت جمهوری اسلامی در اجیر کردن اجباری مردان و پسران افغان مقیم ایران برای جنگ وجود دارد.»

در ادامه این متن آمده است: «دولت ایران همچنین به شبه‌نظامیانی که در عراق برای جنگ‌های خود از سربازان کودک استفاده می‌کنند، حمایت مالی ارائه می‌دهد. با وجود این گزارش‌های معتبر، دولت ایران هیچ اتهام و موردی را بررسی نکرد و هیچ‌ یک از مقام‌های حکومتی را به خاطر همدستی در جرائم قاچاق انسان به پاسخگویی وانداشته است.»

این متن این‌گونه ادامه می‌دهد که «دولت ایران حداقل استانداردهای لازم برای از بین بردن قاچاق انسان را به طور کامل رعایت نکرده و تلاش‌ قابل توجهی نیز در این جهت انجام نداده است.»

در بخشی دیگر آمده است: «علی‌رغم فقدان تلاش‌های قابل توجه، دولت ایران برخی گام‌ها را برای رسیدگی به معضل قاچاق انسان برداشته است، از جمله گام‌هایی برای پیوستن به کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی. با این حال، دولت ایران اطلاعاتی از تلاش‌های کلی خود علیه قاچاق انسان منتشر نکرده‌ است.»

پیوستن ایران به کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی روز چهارم بهمن ۹۶ در مجلس شورای اسلامی رأی آورد.

بحث درباره منظور این کنوانسیون از «گروه‌های تروریستی» موضوع جنجالی این لایحه بود که در مجلس نظرات مختلفی را همراه داشت، اما در پایان به تصویب رسید.

در بخش‌های دیگری از گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا به مسائلی همچون قاچاق دختران برای برده‌داری جنسی اشاره شده و کارنامه دولت ایران در این زمینه نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

با استفاده از متن گزارش ۲۰۱۸ قاچاق انسان، رادیوفردا/ پ.پ/ ف.دو

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…