اخبار

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از فیلترینگ تلگرام در ایران

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید، فیلترینگ تلگرام فقط به دلیل رفع مشکلات حکومتی است. این سازمان با انتقاد از روحانی معتقد است، دولت او نتوانسته از حقوق شهروندان در برابر حملات محافظه‌کاران محافظت کند.سازمان دیده‌بان حقوق بشر بیانیه‌ای در محکومیت انسداد تلگرام در ایران صادر کرد. در این بیانیه که روز دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت) منتشر شده، مسدود شدن تلگرام در ایران را “محدودیتی توجیه‌ناپذیر بر آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات” عنوان کرده است.

این سازمان مستقل حقوق بشری تاکید کرده که تلگرام با بیش از ۴۰ میلیون کاربر شبکه ارتباطی اصلی ایرانیان است. سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ی دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: «ایران دوباره دسترسی به اطلاعات را قطع می‌کند تا مشکلاتش را از سر راه بردارد، اما سانسور هرگز نباید برای حفاظت از رهبران در برابر انتقاد استفاده شود».

او مسدود کردن تلگرام را “لکه‌ای دیگر بر کارنامه‌ی تأسف‌بار مقامات ایران در امر آزادی بیان” دانست.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، دوشنبه (۱۰ اردیبهشت/ ۳۰ آوریل) دستور قضایی فیلترینگ تلگرام را صادر کرد. در این دستور، پیام‌رسان تلگرام بستر امنی برای ارتکاب انواع جرایم خوانده شده است.

در این دستور تلگرام بستری برای ساماندهی اعتراضات سراسری در دی ماه عنوان شده است. در جریان این اعتراضات دولت روحانی به طور موقت و تنها برای چند روز تلگرام را مسدود کرد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، اوایل فروردین ۹۷ گفته بود که تصمیم فیلترینگ تلگرام در “بالاترین سطح” حاکمیت ایران اتخاذ شده و تا پایان فروردین جای خود را به یک “سامانه مشابه ملی” خواهد داد.

بیشتر بخوانید: انتقاد دولت به ایجاد محدودیت‌ها در فضای مجازی

دیده‌بان حقوق بشر با توجه به سابقه حکومت ایران در شنود و استراق سمع فعالان سیاسی و مدنی “نگرانی جدی”‌اش را درباره حفاظت از حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های پیام رسان داخلی ابراز کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران اخیرا در دیدار با مقامات حکومتی نقض حریم خصوصی مردم در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را “حرام شرعی” دانست. این در حالی است که اخیرا اعضای جمعیت امام علی- سازمان مردم نهادی که در حوزه زنان و کودکان آسیب‌دیده فعالیت می‌کند- حساب‌های کاربری‌شان هک شده است. این اتفاق پیش‌تر هم به کرات افتاده است.

حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش از دسترسی آزاد به اطلاعات دفاع کرد و پس از ریاست جمهوری‌اش نیز بارها تاکید کرد که “وزیر ارتباطات دستش روی دکمه‌ی فیلترینگ نخواهد رفت”. او همچنین پس از انتشار اخبار درباره انسداد تلگرام گفت: «رویکرد دولت شکستن انحصار اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بوده است و نه مسدود کردن و فیلترینگ فضای مجازی.»

بیشتر بخوانید: دستور قضایی مسدودسازی تلگرام صادر شد

سارا لی ‌ویتسون مسئول بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «روحانی پس از پنج سال در دولت اقدامات کمی برای حفاظت از حقوق شهروندان انجام داده است. اگر او نتواند حتی از یک اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب در برابر حملات تندروها محافظت کند، بسیاری از حامیانش را ناامید خواهد کرد.»

شورای اطلاع رسانی دولت روز ۱۱ اردیبهشت اطلاعیه‌ای صادر کرد و از دستور قوه قضائيه مبنی بر انسداد تلگرام انتقاد کرد. در این اطلاعیه آمده است: «تعیین تکلیف امور عمومی که مرتبط با نیازها و خواسته‌های ده‌ها میلیون نفر از شهروندان است، نمی‌تواند صرفا مبتنی بر تشخیص و تصمیم موردی قضایی باشد.»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا