اخبار

اژه‌ای خبر داد: پیگرد قضایی چند رسانه؛ ممنوع‌الخروجی سیف

اژه‌ای خبر داد: پیگرد قضایی چند رسانه؛ ممنوع‌الخروجی سیف

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، یکم مهر، در تازه‌ترین نشست خبری خود گفت که این نهاد روزنامه شرق، سایت خبری تابناک، و برخی روزنامه‌های دیگر را به خاطر «اختلاف‌افکنی» میان ایران و عراق تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، همچنین اعلام کرد که ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی ممنوع‌الخروج است.

آقای اژه‌ای توضیح بیشتری در مورد «اختلاف‌افکنی» رسانه‌های مورد اشاره خود نداده اما اتهام او می‌تواند اشاره به گزارش‌ها درباره ارائه «خدمات جنسی» به زوار عراقی در مشهد و منطقه اروند باشد.

وب‌سایت خبرآنلاین و بعد از آن روزنامه‌های شهروند و شرق درباره ارائه خدمات جنسی به زوار عراقی در مشهد و منطقه اروند گزارش‌هایی دادند.

این خبرها که جنجال بسیاری در ایران ایجاد کرد، پس از آن از سوی شماری از مقام‌های مسئول تکذیب شد. با این حال کاهش قابل توجه ارزش ریال و هجوم شهروندان عراقی به شماری از بازارهای مناطق مرزی در ایران و خالی شدن آنها از مایحتاج مردم منطقه، بار دیگر انتقادهایی را متوجه رفتار عراقی‌ها کرد.

قطع صادرات انرژی از ایران به عراق و آنچه «دخالت» تهران در امور این کشور اعلام شد نیز از دیگر سو خشم شماری از شهروندانی عراقی را برانگیخت، به طوری که به سفارت ایران در بصره حمله کردند و آن را آتش زدند.

تنش میان دو کشور از سوی سخنگوی قوه قضائیه ایران به عنوان هدف «دشمن» معرفی شده و وی گفته «اگر سوءنیت این رسانه‌ها مشخص شود کارشان سخت می‌‌شود.»

اژه‌ای در این مورد گفت: «تابناک، شرق و برخی روزنامه‌های دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند. برخی از جمله شرق گفتند از جای دیگر و روزنامه دیگر برداشتند؛ افرادی هم که این جملات را گفتند، تحت تعقیب قرار گرفته و این موضوع ادامه دارد.»

وی توضیح بیشتری درباره نام دیگر روزنامه‌ها و افراد تحت تعقیب قرار گرفته نداده است.

این مقام قضایی در عین حال از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران هم «گله» کرده و افزوده از وی «به شخصه گله دارم چون اقدام سریعی {در برخورد با رسانه‌های منتشرکننده گزارش‌ها درباره توریسم جنسی برخورد} صورت نگرفت.»

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد با هدف دریافت خدمات جنسی، رئیس قوه قضائیه ایران نیز تهدید کرده بود که دادستانی علیه رسانه‌هایی که این موضوع را «برجسته می‌کنند»، اعلام جرم خواهد کرد.

صادق لاریجانی مدعی شده بود که آمریکا «در پی ایجاد تفرقه میان مردم ایران و عراق است» و دادستان تهران باید با «رسانه‌هایی که این موضوع را برجسته می‌کنند و به زوار عراقی امام رضا تعمیم می‌دهند» برخورد کند.

پس از آن نیز وزارت کشور ایران گزارش‌ها درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد و خوزستان با هدف دریافت خدمات جنسی و «سوء استفاده از زنان ایرانی» را تکذیب کرد و خواستار «برخورد قاطع قضایی» با منتشر کنندگان این گزارش‌ها شده بود.

برخی از کاربران فضای مجازی با اشاره به محدودیت‌هایی از جمله حجاب در ایران اعلام کرده‌اند که شهرهایی چون مشهد به مرکز «سکس توریسم» و «پاتایای اسلامی» تبدیل شده است.

در مقابل، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این گزارش‌ها را مصداق «نژادپرستی» دانسته و نوشته‌اند که چون این موضوع درباره مردان عراقی مطرح شده، این واکنش ها را به دنبال داشته و اگر درباره مردان غربی مطرح می‌شد، واکنش‌ها متفاوت بود.

تتلو غیابی محاکمه می‌شود و سیف ممنوع‌الخروج است

سخنگوی قوه قضائیه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش درباره پست اینستاگرامی امیرحسین مقصودلو که به نام هنری تتلو شناخته می‌شود نیز واکنش نشان داده و گفته برای وی به صورت غیابی، دادگاه تشکیل خواهد شد.

تتلو در واکنش به انتشار خبر آتش زدن ۷۲ کبوتر برای یک مراسم تعزیه، در اظهاراتی تند به این موضوع واکنش نشان داده و درباره محرم و امام حسین به طرح نقطه‌نظراتی پرداخته است.

اژه‌ای درباره موضع‌گیری تتلو که با انتقاد تند شماری از نیروهای مذهبی و حزب‌الله در فضای مجازی نیز مواجه شده، گفته است: «در برخی از مسایلی که فردی که گفتید مطرح کرده عنوان مجرمانه‌ای داشته و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و به صورت غیابی محاکمه می‌شود و اگر قاضی تشخیص دهد حکمش هم صادر می‌کند.»

وی هشدار داده که انجام اقدام مجرمانه از سوی «کسانی که این ور آب باشند یا آن ور آب… قابل تعقیب است.

محسنی اژه‌ای همچنین از ممنوع‌الخروجی ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی ایران خبر داده و گفته که «یک بار از وی تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود و پرونده هم در حال رسیدگی است.»

وی درباره پرونده متهمان ارزی افزوده که این پرونده «متهمان دیگری از کارمندان بانک مرکزی و غیر بانک مرکزی دارد.»

بدنبال نوسانات ارزی در ایران، نه تنها آقای سیف برکنار شد، بلکه احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی ایران نیز بازداشت شد.

اژه‌ای در نشست خبری خود گفت: «یک بار از سیف تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود.»

پیش از این اژه‌ای گفته بود که پس از دستگیری احمد عراقچی معاون سابق امور ارزی در مورد التهابات بازار ارز، پای ولی‌الله سیف نیز به این پرونده باز شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور به تازگی ولی‌الله سیف را به سمت مشاورت منصوب کرد.

منابع: مهر، ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا