اخبار

ایران از انتخاب مجدد اردوغان به مقام ریاست‌جمهوری ترکیه استقبال کرد

ایران از انتخاب مجدد اردوغان به مقام ریاست‌جمهوری ترکیه استقبال کرد

رجب طیب اردوغان (راست) و حسن روحانی.
رجب طیب اردوغان (راست) و حسن روحانی.

ایران روز دوشنبه چهارم تیرماه از انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به مقام ریاست‌جمهوری ترکیه استقبال کرد و این انتخاب را نشانه «آگاهی» مردم ترکیه دانست.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که روز یکشنبه برگزار شد آقای اردوغان توانست ۵۲ درصد آراء را از آن خود کند و با توجه به تغییر قانون اساسی این کشور، به قدرتمندترین شخص ترکیه بدل شده است.

انتخابات روز یکشنبه ترکیه نظام ریاستی قدرتمندی را در این کشور مستقر می‌کند که بر اساس آن، رئیس‌جمهوری اختیار تشکیل دولت، تعیین وزیران، معاونان رئیس‌جمهوری و سمت‌های مهم، صدور فرامین اجرایی، ارائه بودجه سالانه و اعلام وضعیت اضطراری را به عهده خواهد داشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان با استقبال از نتیجه انتخابات ترکیه گفته که «شرکت گسترده مردم ترکیه» در این انتخابات نشان از «آگاهی» آنان در این «مقطع حساس منطقه و جهان» دارد.

بر اساس گزارش سایت ریاست‌جمهوری ایران، وی افزوده است: «مردم ترکیه با برگزاری انتخاباتی باشکوه به دنیا نشان دادند در کشوری اسلامی قادرند مردم‌سالاری را به بهترین شکل برقرار و اجرا کنند».

رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرده که «برگزاری انتخابات باشکوه و همراه با آرامش و امنیت کامل در ترکیه موجب خوشحالی دولت و ملت ایران است».

آقای روحانی از «اعلام آمادگی» جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط و تسریع در اجرای توافقات تهران- آنکارا در این «دوران جدید» خبر داده است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری ترکیه هم اظهار امیدواری کرده که «در دوره جدید، همکاری و همبستگی ایران و ترکیه بیش از پیش و تا دستیابی به اهداف مدنظر و اجرای کامل توافقات و همکاری‌های فی مابین گسترش و تداوم یابد».

روابط ایران و ترکیه در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده است. در حالی که تهران از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در جنگ داخلی این کشور بوده است، ترکیه همراه با عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی از مخالفان اسد پشتیبانی می‌کرد.

آنکارا طی دو سال اخیر در بحران سوریه به ایران و روسیه نزدیک شده و این کشورها در تلاش هستند تا بین مخالفان سوری و حکومت بشار اسد میانجی‌گیری کنند.

مناسبات اقتصادی ترکیه و ایران نیز که در سال ۲۰۱۲ به مرز ۲۲ میلیارد دلار رسیده بود در سال‌های بعد به دلایل سردی روابط دو کشور و همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به شدت افت کرد و به زیر ۱۰ میلیارد دلار رسید.

با این حال دو کشور توافق کرده‌اند که میزان دادوستد و مبادلات اقتصادی خود را تا سقف ۳۵ میلیارد دلار ارتقاء دهند. ترکیه همچنین یکی از مقاصد مهم گردشگران ایرانی است، تا جایی که در سال ۲۰۱۷ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی به این کشور سفر کردند.

نگرانی دو کشور از تشدید فعالیت شبه‌نظامیان کرد در مرزهای دو کشور و بویژه در شمال عراق از دیگر دلایلی است که باعث شده تا ایران و ترکیه در سال‌های اخیر به یکدیگر نزدیک شوند. تهران و آنکارا همچنین از مخالفان اصلی برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق بودند و مرزهای خود را روی این منطقه بستند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، مهرماه پارسال گفته بود که «شرایط خاورمیانه و جهان امروز به گونه‌ای است که موجب می‌شود ایران و ترکیه به سمت و سوی نزدیکی هرچه بیشتر و اقدامات مشترک سوق یابند».

بر اساس گزارش سایت ریاست‌جمهوری ایران و رادیو فردا/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا